$
דור ה-i

לשחק באינטרנט במקום לקרוא פרשנים

הפוליטיקה החדשה: הכלים הכי רציניים להערכת מפלגות ומועמדים נמצאים ברשת - והם נראים כמו משחק מחשב

דורה קישינבסקי 15:4401.02.09
אם עוד לא ניסיתם אותו, "מצפן הבחירות" הוא צעצוע אינטרנטי מבית המכון הישראלי לדמוקרטיה. אחרי שורה קצרה של שאלות לגולש על ענייני חברה, מדינה ודת, המצפן מציב את הגולש באופן גרפי על המפה הפוליטית, שעליה מפוזרות גם המפלגות השונות. כך אפשר לראות במבט חטוף למי הגולש אמור להצביע.  
מצפן הבחירות. עמדות המפלגות ממופות באופן גרפי מצפן הבחירות. עמדות המפלגות ממופות באופן גרפי צילום מסך: israel.kieskompas.nl

 

כמובן, ב־20 שאלות אי אפשר לסכם עמדה פוליטית מורכבת, ולא היה מזיק למצפן להוסיף כמה שאלות למתקדמים. גם חבל שאי אפשר להעתיק את התוצאות ולהדביק אותן בבלוג או בפייסבוק; הגימיק המתבקש הזה היה יכול להפוך את האתר למשחק ויראלי אופנתי לקראת הבחירות. אבל כל זה לא משנה את העובדה שזו התחלה של משהו חשוב: שימוש באינטרנט כדי לתרגם את הדמוקרטיה לשפת בני אדם.

 

ב־10 בפברואר רובנו נצביע, כמו תמיד, על בסיס דברים כמו תחושת בטן, נאמנות למפלגה ותיקה ויכולת השכנוע של המנהיגים השונים. המצע של המפלגות מתחבא עמוק מאחורי הנאומים, הסיסמאות והסיפורים שמועברים לנו בתקשורת. על יכולת לבדוק את הנאמנות של מפלגה למצע שלה אין מה לדבר. אבל המציאות הזו משתנה, בייחוד בארצות הברית, שבה יש טרנד שלם של ניצול כלים אינטרנטיים כדי לעשות למצביעים סדר בראש. אחד האתרים הפוליטיים הבולטים לפני הבחירות היה FiveThirtyEight.com, שאסף סקרי הצבעה ממקורות שונים, שקלל אותם לפי איכות הסקר (למשל גודל המדגם) והציג את תמונת המצב האמינה ביותר. לאחר הבחירות, ה"אובמטר" עוקב אחרי 510 הבטחות שהשמיע ברק אובמה לפני הבחירות. סקאלה נאה מראה את ההתקדמות ביישום כל אחת מהן, בצד ציטוטים ומראי מקום מהמצע של אובמה ומהתקשורת. עוד יוזמה מעניינת באותו האתר היא TruthMeter, שמלקט אמירות של פוליטיקאים, בודק את העובדות העומדות מאחוריהן ומדרג אותן מ"שקר מוחלט", דרך "חצי נכון" עד "אמת גמורה".

 

אובמה עצמו הוא ממובילי ההסברה החדשה. אתר FightTheSmears.com שלו אמנם היה אתר תעמולה, אבל הוא פירק את הטענות של מתנגדי אובמה לסעיפים פשוטים והפריך כל אחד מהם. קצר, עובדתי, מיידי. באתר הבית הלבן החדש (Whitehouse.gov) אפשר למצוא את פעילויותיו של אובמה מפורטות באופן דומה, ואילו האתר Recovery.gov של הממשל עתיד להסביר לגולשים לאן הולך כל דולר בתקציב התמריצים לתעשייה האמריקאית.

 

ישנם אנשים שעדיין מתקשים לקחת ברצינות אתרים כאלה, ששמים דגש על גרפיקה, על משחקיות ועל הייפרטקסט. הם ההפך מטור כבד ראש בעיתון מכובד. אבל הם מספקים לנו את העובדות. מול התעמולה השוצפת שנשפכת עלינו מאמצעי תקשורת אחרים, הם הולכים ומתבלטים ככלים הטובים ביותר להגיע לאמת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x