$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: האופס הגלובלי של גוגל

נהג של גוגל דורס במבי (והחברה מנסה להעלים את התמונות), נתוני סוף 2008 מציגים מבט קודר על המשבר הכלכלי, ומסוקי אפאצ'י לונגבו מקבלים יכולת מאיימת חדשה

יוסי גורביץ 09:4801.02.09

אופס, תקענו את הרשת

 

קריקטורה שצוירה מזמן מראה טיפוס תאגידי, מבט אומלל על פניו, מדבר בטלפון ואומר "פרד, אני חושש שפיקססתי לך את האינטרנט". הבעה כזו ודאי היתה שפוכה אתמול (שבת) על פניהם של בכירי גוגל, כשמה שהם הגדירו בעדינות כ"טעות אנוש" הגדירה את כל אתרי הרשת כאתרים מזיקים.

 

במשך כשלושת רבעי שעה, כל מי שביצע חיפוש גוגל גילה שכל הקישורים המוצגים לו מוגדרים כאתרים פוגעניים, שתפקידם לשאוף ולנשוף ולהפיל את המחשב שלו. אחר כך חזרו הדברים למצבם הטבעי.

טעות אנוש שתוקנה במהירות. מאריסה מאייר, סמנכ"לית בכירה בגוגל טעות אנוש שתוקנה במהירות. מאריסה מאייר, סמנכ"לית בכירה בגוגל צילום: בלומברג

 

מה קרה? גוגל מדברת, כאמור, על "טעות אנוש": היא מקבלת את רשימת האתרים המסוכנים מארגון לא ממשלתי חביב בשם stopbadware.org, ולדבריה "מישהו" הגדיר בטעות את סימן הלוכסן (/) כערך של אתר תקיפה. ומאחר והסימן מופיע בכתובת של פחות או יותר כל אתר, כל הרשת. חשוב לציין שהתקלה פגעה גם בשירות המייל של גוגל, ג'ימייל, ושהודעות תמימות לחלוטין נשלחו לסל הספאם. אם אתם משתמשים בג'ימייל, שווה לבדוק את הספאם ולא למחוק אותו אוטומטית.

 

סמנכ"לית גוגל הבכירה, מאריסה מאיירז, האשימה בתחילה את stopbadware בתקלה, ורק אחרי שזעקות החפות של הארגון האומלל עלו השמיימה, תוקנה ההודעה וגוגל לקחה את האחריות על עצמה, דבר שהיא נאלצת לעשות הרבה לאחרונה, למשל...

 

...כשגוגל דרסה את במבי

 

זה לא היה השבוע של גוגל: זעקות שבר עלו מרחבי הרשת בסוף השבוע, לאחר שהתברר שנהג של סטריט וויו – הרכבים של גוגל שמצלמים את כל העולם, אולי הפרויקט השנוי ביותר במחלוקת שלה – דרס צבי צעיר בהרי ניו יורק. התמונות מראות את הצבי רץ לצד הרכב, ואז – טראח – מוטל פצוע בצד הדרך.

 

מגוגל נמסר שהנהג ההמום יצא מהרכב כדי לברר אם שלום לצבי. יש לציין שבמקרה הזה, הפגינו נהגי גוגל הרבה יותר אנושיות מאשר במקרה שבו צילם אחד מהם אוסטרלי אומלל מוטל בצד הדרך והמשיך בדרכו, מבלי לברר אם הוא פצוע או סתם שיכור (התשובה גלומה במילה "אוסטרלי").

  

במבי, לפני הפגישה עם רכב סטריט ויו של גוגל במבי, לפני הפגישה עם רכב סטריט ויו של גוגל צילום מסך: .theregister.co.uk

מגוגל נמסר שהם מתנצלים על התקלה האומללה ושהם ריעננו את נהלי הנהיגה ברכב. וזה היה יכול להיות אירוע שולי ולא חשוב, אלמלא עובדה אחת קטנה: גוגל העלימה את התמונות – או, ליתר דיוק, ניסתה להעלים אותן. וכמו כל צנזורה, זה היה צעד מטומטם במיוחד, כי כבר היו מי ששמרו את התמונות ושטרחו להפיץ אותן. יצוין שאת תמונותיו של אדם היושב על אסלה במלבורן גוגל טרם העלימה. ככה זה: צבי דרוס פוגע יותר בשמך הטוב מאשר הפרה בוטה של פרטיות בשם חופש המידע. ואם לצטט את הרג'יסטר: אל תהיה רע, אבל אם כבר היית – השאר את אצבעך סמוך לכפתור "מחק רע".

 

בפרשת סטריט וויו משונה אחרת, קלטו מצלמות גוגל גבר רע-מזג למראה, חמוש ברובה ציד ובבקבוק משקה חריף, כשהוא מסתובב באיזה מגרש חניה כאילו שיחק בסרט זומבים גרוע.

 

היה רע לתפארת

 

אמזון סיימה את 2008 כשהיא שורקת בעליצות, מה שאי אפשר לומר על כמעט אף חברה אחרת. עכשיו מגיעים הנתונים הרשמיים של 2008, והם לא יפתיעו אף אחד שקרא חדשות בחצי השנה האחרונה.

 

הפיטורים במגזר ההייטק עלו ב-2008 בשיעור חד של 74.2% לעומת 2007, ועל פי ההערכות פוטרו כ-187,000 עובדי מגזר ההייטק, האלקטרוניקה ותעשיית המידע. המספרים הללו, כמובן, לא כוללים את הפיטורים הנרחבים שהתרחשו בינואר 2009. רוב הפיטורים – כ-75% מהם – התרחשו במחצית השניה של 2008. האבטלה במגזר ההייטק מגיעה לרמות שלא נרשמו מאז 2003.

 

ולחדשות הספנות הטבועה היומיות: ענקית האלקטרוניקה היפנית NEC תפטר 20,000 עובדים, לאחר שהפסדיה ברבעון האחרון של 2008 תפחו ל-1.46 מילארדי דולרים. נובל, המייצרת תוכנת קוד פתוח, הודיעה שתפטר כ-3% מעובדיה, מעט פחות מ-100 מהם. השמועות הראשוניות היו על גל פיטורים גדול הרבה יותר.

 

השולפת של יאהו

 

לקרול בארץ, המנכ"לית החדשה של יאהו, כבר יצא שם של מי שלא סובלת בולשיט. השבוע היא הוכיחה את זה שוב, כשבעטה פרויקט שו-שו של יאהו לאשפה.

 

לאפל יש אייפון, לגוגל יש ג'יפון, ולמי לא נשאר? בדיוק. יאהו עמלה במשך זמן רב, בשקט, יחד עם מוטורולה ו-AT&T, על פרויקט יאהו-פון. משנודע לבארץ על הפרויקט, היא הפגינה סקפטיות בריאה, ונקטה בשיטת בדיקה ייחודית: היא נתנה את הטלפון עמוס הפ'יצרים לבת שלה. משראתה שזו זנחה את היאהו-פון לאנחות וחזרה לסלולרי הישן והטוב שלה, הודיעה בארץ על מותו בטרם עת של הפרויקט. ראשים התגלגלו.

 

שליפה מהירה וכנראה מדויקת. לעבדכם הנאמן החשדן מאד הסיפור הזה מזכיר קצת יותר מדי סיפורים שהפיצו מלכים על עצמם ועל לידתם הפלאית, מזכיר קצת את סיפור משפט שלמה, ובהחלט יתכן שמדובר בתעמולה של בארץ על עצמה. אם כן, היא יותר חכמה ממה שמעריכים. והיא תזדקק לכל טיפת עורמה שיש לה: תכנית האופציות שקיבלה בארץ דורשת ממנה להעלות את שווי המניות של יאהו ב-150% - מ-11.73 דולרים ל-29.33 – עד ינואר 2013, שאם לא כן כולן תתפוגגנה. בהצלחה.

 

הדור הבא של הלחימה האווירית

 

הטייסים בוכים בלילה, לא נשמע קולם: יותר ויותר מתפקידי התקיפה האווירית הועברו לחנונים שיושבים מול מסכים, מנחים מל"טים אל כל מיני מטרות, ומשמידים אותן ממרחק מאות קילומטרים. רוב הגיחות של חיל האוויר במלחמת לבנון השנייה, למשל, היו של כלי טיס לא מאוישים. זה זול יותר, ודאי פוליטית: למל"טים מופלים אין קרובים שיאשימו את הממשלה. אבל הטייסים, טיפוסים קשוחים, לא מוותרים על בסיס הכוח שלהם בקלות.

 

מסוקי האפאצ'י מהדור השני, המכונים לונגבו, הם ברנשים שליליים שלא הייתם רוצים לפגוש בסמטה אפלה גם כך. עכשיו החיות הרעות שודרגו עוד יותר: מערכת חדשה שהותקנה בהם מאפשרת למסוק שליטה מלאה בצי קטן של מל"טים.

 

כלומר, המסוק יכול לשבת לו בשלווה על גבעה קרובה לאזור הקרב, ולשסות משלחת מלאכי חבלה בכוחות האויב האומללים. הוא לא באמת צריך לטוס, או להסתכן. השאלה הטובה, אם כן, היא למה לעזאזל צריך לעשות את זה דווקא ממסוק; זה יפעל נהדר גם מבונקר אחורי. כל המל"טים שממיטים מוות מוקדם על איסלאמיסטים באפגניסטן, למשל, מופעלים מארצות הברית באמצעות קישור לווייני מהיר. אז למה להעביר את זה למסוק? התירוץ הרשמי הוא שיתכן שיהיה נתק בין בונקרי הפיקוד והמסוקים בקו הקדמי. התשובה האמיתית היא כנראה שטיסה קרבית היא כיף גדול, ומקדם גאווה גדול עוד יותר, מכדי שהטייסים יוותרו עליה.

 

קצרצרים

 

יאהו סוגרת את שירות Briefcase שלה, שאיפשר לגולשים לאכסן קבצים ברשת. השירות כבר בן עשר, אבל השימוש בו דועך מזה זמן רב. הגולשים מתבקשים לפנות את הקבצים שלהם עד ה-30 במרץ, שלאחר מכן יימחק כל תוכן שהוחזק במזוודה.

 

בתוך כך, מתרבות השמועות על הופעתו הקרובה של החדקרן הדיגיטלי, הג'ידרייב. הלז אמור להיות דיסק קשיח מקוון שיאפשר למשתמש לאחסן את כל קבציו ברשת, וישים קץ למחשב השולחני כפי שאנו מכירים אותו. תיעוד לקיומו של הג'ידרייב נמצא בחבילת התוכנה של גוגל, Google Pack. אם זה אמור להיות פרויקט סודי, הוא נכשל.

 

על פי דיווחים שטרם אושרו, באינטל נערכים לייצור מסיבי של שבבים עבור מחשבי נטבוק מופעלי אנדרויד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל ושותפותיה. שזה אפשרי, בקלות, כבר הוכח. השאלה היא רק מתי. התשובה, כנראה: 2010.

 

דפדפן הרשת של גוגל, כרום, ממשיך לדשדש: למרות שבתופים וחצוצרות הוכרז שהוא יצא משלב הבטא כבר בנובמבר, נראה שהגולשים לא מתרשמים, ורק אחוז אחד ובודד מהם משתמש בו. זאת למרות שגוגל הצליחה לתקן בעיה קשה ולגרום לכרום לדבר עם הוטמייל – על ידי כך שגרמה לו לחשוב שמדובר בעצם בספארי.

 

אפל העלתה בתחילת השבוע שעבר עדכון תוכנה לתיקון בעיות עם שבבי nvidia. התיקון, כמסתבר, גרם רק יותר נזק. אז אפל פשוט העלימה אותו. בלי הסברים. זו אפל, אחרי הכל: לקוחות, מבחינתה, הם מטרד שלא מבין כמה המוצר שקנה מושלם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x