הנציגות הישראליות בכנס CES
16 חברות ישראליות השתתפו השנה בכנס מוצרי האלקטרוניקה בלאס וגאס, ובלטו בעיקר בתחום העברת וידיאו והפצת תוכן מולטימדיה בבית. סיכום מהזווית הישראלית
13:0913.01.09
2,700 חברות טכנולוגיות הציגו את מרכולתן ביריד מוצרי האלקטרוניקה השנתי CES, שנערך זו השנה ה-42 בלאס-וגאס. מתוכן, 16 חברות ישראליות השתתפו באופן ישיר באמצעות דוכן משלהן, ועוד מספר קטן של חברות באמצעות שותפויות עם חברות זרות או שנציגיהן פשוט הסתובבו בין הדוכנים באופן חפשי.
כצפוי, נרשמה ירידה במספר המשתתפים ביחס לשנה שעברה. אם בשנה שעברה הופיעו לועידה 141 אלף מבקרים, והציפיות לשנה זו עמדו על 130 אלף מבקרים, בפועל הגיעו לכנס שבלאס-וגאס רק 111 אלף. "השנה זו כמות מבקרים נורמלית, אחרי שבשנה שעברה היה בלתי אפשרי לזוז", מספר מיכה ריזלינג, סמנכ"ל בחברת הסטארט-אפ הישראלית וואלנס (Valens) שביקר בתערוכה . "בשנה שעברה היה צפוף מדי. בכל זאת, השנה הישראלים מאוד בולטים בשטח, ושולטים באחד התחומים החמים בתערוכה השנה: העברת וידיאו והפצת תוכנים במוצרי מולטימדיה בבית - כחלק מהמענה על הצורך שהתעורר בארה"ב בעקבות המעבר לשידורים דיגיטלים בכל המדינה".
בקטגוריה זו, אליה משתייכת גם וואלנס, נמצאות גם החברות הישראליות אמימון, וויזאייר וסלנו. אמימון (Amimon) הכריזה בתערוכה על הפצת המוצר שלה, שבבים להעברת אלחוטית של וידיאו באיכות HD, בטלוויזיות של ענקית האלקטרוניקה הסינית הייסנס (Hisense). עד כה מכרה 100 אלף שבבים לשארפ, סוני וסטרייקר ביפן ובאירופה.
וואלנס השיקה לראשונה את המוצר עליו שקדה בשנתיים האחרונות - כבל LAN דק במיוחד הנתמך על ידי שבב ייחודי, המאפשר העברת שידורי כבלים באיכות HD למוצרי מולטימדיה כגון נגן בלו-ריי או טלוויזיה. את השבב תחל וואלנס למכור בפועל החל מהרבעון השלישי של השנה. מיכה ריזלינג מדווח על משאים ומתנים שהוא מנהל עם כל היצרניות הגדולות של מוצרי האלקטרוניקה הביתיים ועל עניין רב בתערוכה עצמה שהמוצר מעורר. "אם יש מגמה אחת שהיא דומיננטית ב-CES היא כל מה שסביב להכנסת מדיום האינטרנט לתוך הטלוויזיה. ליצרניות גדולות כמו סמסונג, פנסוניק ו-LG יש כבר פתרונות להעברת אינטרנט ישירות לטלוויזיה, כך שלא פלא שגם הישראליות רוצות להיות בסביבה הזו".
ריזלינג מספר כי הדוכן של וואלנס בתערוכה נמצא בסמיכות לדוכן שהקימה יאהו, שהציגה גם היא טכנולוגיה חדשה לגישה לאינטרנט מהטלוויזיה, המזכירה את הממשק של אפל: בתחתית מסך הטלוויזיה מופיעים אייקונים של ווידג'טים שונים מתפריט ההתחלה האישי של יאהו- My Yahoo, ומקלדת וירטואלית נפתחת על המרקע בלחיצת כפתור.
חברה ישראלית נוספת שהציגה היא וויזאייר (Wisair), שהשיקה לראשונה התקן USB בשיתוף עם יצרנית ההתקנים כייבלס אנלימיטד, להעברת וידיאו ברזולוציה גבוהה HD ותכנים מהמחשב לטלוויזיה או למקרן בצורה אלחוטית. המכשיר יימכר תחילה תמורת 129 דולר להתקן, אך המחיר צפוי לרדת בהדרגה. המכשיר יופץ החל מהחודש בארה"ב ברשתות staples ,CompUSA ו-Frys.
התקן USB של וויזאייר להעברת וידיאו ברזולוציה גבוהה צילום: אסף אבידן
Walltex הישראלית הציגה בתערוכה את נגן ה-mp3 הדק בעולם, לדברי החברה. הנגן בגודל ועובי של כרטיס אשראי מגיע בנפחים של 2 ו-4 ג'יגה.
חברת אבטחת המידע יוגי (Yoggie) של שלמה טובול, ממייסדי פינג'אן, חשפה בתערוכה את HyPC , מחשב זעיר המאפשר גלישה מאובטחת באינטרנט מתוך הכרטיס ללא חדירה למחשב האישי. הכרטיס מתחבר למחשב באמצעות חיבור ה-express card ולא USB. כמו כן השיקה החברה יכולות גלישה אנונימית באמצעות מחשביה.
מוראל הישראלית (Morel) מייצרת רמקולים והתקנים למערכות שמע קיבלה בתערוכה את פרס העיצוב והחדשנות עבור "הגברת השמנה" Fat Lady רמקולים בגובה של מטר וחצי שפותחו בהשקעה של כ-300 אלף דולר.
בלטה בהעדרה חברת מודו של דב מורן (Modu) אשר שכרה תחילה דוכן ורשומה עד רגע זה כאחת מהמציגות בתערוכה, אך ביטלה הגעתה ברגע האחרון. עם זאת, נודע כי לחברה תהיה נוכחות דומיננטית בכנס ה-GSMA הקרוב בברצלונה. מורן, בכל מקרה, נצפה מסתובב ביריד ה-CES ונפגש עם בכירים רבים בתעשית האלקטרוניקה העולמית.