כנס מקוורלד בלי סטיב ג'ובס
מנכ"ל אפל לא משתתף בכנס מקוורלד השנה. מה זה אומר על מכונת הבאז של אפל, ואיך זה ישפיע על המכירות?
מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, לא נאם אתמול בכנס מקוורלד בסן פרנסיסקו. זה היה לא רק יום עצוב בשביל מכורי המק, שמרגישים כאילו מישהו לקח מחג המולד את סנטה קלאוס. זה גם ציון דרך חשוב בהיסטוריה של אחת מחברות המחשבים המובילות בעולם. מקוורלד הוא כנס שנתי ענק של קהילת משתמשי המק ושאר מוצרי אפל. על פי מסורת שהתחילה ב-1997, האירוע המרכזי של הכנס הוא נאומו של ג'ובס, שעולה על הבמה, נותן שואו כריזמטי כמו שרק הוא יודע לעשות ומגביר את המתח לשיא. בסופו של דבר הוא עושה קולות של ירידה מהבמה, אומר, "אה, רק עוד דבר אחד" - וחושף את הגאדג'ט המנצח החדש של אפל, לקול תשואות הקהל והתקשורת.
לכן העובדה שג'ובס נשאר בבית השנה, ואחד מסגניו נאם במקומו, היא רבת משמעות. ההסבר הרשמי של החברה, לפיו "כנסי תעשיה הפכו לחלק זעיר מאוד מהתקשורת בין אפל לצרכנים". נכון לכל חברה חוץ מאפל. גם הבעיה הבריאותית המסתורית של סטיב ג'ובס, שיוצרת חששות רציניים לגבי עתיד החברה בלעדיו, עדיין לא מסבירה את הורדת הפרופיל הכוללת מצד אפל. לא יהיה נסיון לשחזר את השואו של ג'ובס עם כוכב אחר. גם לא תהיה חשיפה של מוצר מרשים. החל מהשנה הבאה החברה כלל לא תשלח נציג רשמי למקוורלד.
אחד ההסברים האפשריים הוא שהחגיגה השנתית במקוורלד דורשת מאפל יותר מדי. לחברה אין צעצוע ברמה של האייפון לשלוף מהשרוול כל שנה, מה לעשות, וכשהיא חושפת מוצרים פחות מעניינים, המשתמשים מתאכזבים בצורה קיצונית, המכירות ניזוקות והבורסה כועסת. במגזין וויירד הציעו שגם התזמון של מקוורלד, מיד אחרי תקופת החגים האמריקאית, מילא תפקיד בהחלטה. מכירות אפל לקראת חג המולד היו יכולות להיות גבוהות יותר אם מוצרים חדשים היו מושקים לפניהן או במהלכן.
כך או אחרת, זה סופה של תקופה בהיסטוריה של אפל. בלי מכונת הבאז המשומנת שנעה סביב סטיב ג'ובס ומקוורלד, החברה תהיה קצת פחות שואו, קצת פחות סרט קאלט, וקצת יותר חברת מחשבים ואינטרנט מן השורה. הכת שנוצרה סביב המוצרים שלה לא תתפזר, אבל ודאי לא תתאהב במוצרים באופן כל כך המוני, אינטנסיבי ומתואם. אפל לא תעורר כל כך הרבה ציפיות אבל גם לא תאכזב את המעריצים. ובסופו של דבר, היא תהיה פחות תלויה במשהו שברירי כמו מצבו הבריאותי של מנכ"ל אחד, רוקסטאר ככל שיהיה.