לאן הולך הכסף של ויקיפדיה?
האנציקלופדיה המקוונת ביקשה מהגולשים שיתרמו 6 מיליון דולר להפעלתה. הכסף מממן בעיקר משכורות, והמבקרים סבורים שעדיף להשתמש בפרסומות
15:0101.01.09
בוויקיפדיה מתקרב כעת לסיומו עוד קמפיין לגיוס תרומות. כמו כל שנה, קרן וויקימדיה, המלכ"ר שעומד מאחורי האנציקלופדיה המקוונת, פונה ללבם של הגולשים ומבקשת: "וויקיפדיה עוזרת לכם כל יום - עכשיו עזרו אתם לה". הסכום שנקבע כמה שדרוש לתפעול האתר לשנה הקרובה הוא 6 מיליון דולר. הגולשים
נענו לבקשה ותרמו עד עתה 5.8 מיליון דולר.
אין ספק שוויקיפדיה היא מפעל מעורר השראה ומשאב בלתי נדלה של ידע לכל משתמשי האינטרנט בעולם. זה לא אומר שצריך לפתוח את הארנק באופן אוטומטי. ראשית, ההצהרה ש"וויקיפדיה עוזרת לכם" היא מטעה וכפוית טובה. התוכן בוויקיפדיה נכתב על ידי מתנדבים, שמספרם מגיע כיום ל-150,000. הגולשים הם שעוזרים לעצמם, כשוויקיפדיה היא הצינור שמקשר ביניהם. קרן וויקימדיה אחראית לתקינות הצינור - חלק זעיר מהעבודה שמושקעת בפרויקט.
הקרן מבטיחה שקיפות מוחלטת לתורמים, אולם עיון בתוכנית התקציב שלה לשנת 2009, שמוצג לגולשים באתר, מעלה שאלות רבות. סכום מדהים של 2.7 מיליון דולר מוקדש בעיקר לתשלום משכורות לעובדי הקרן, המונים 23 איש, בנוסף להוצאות תפעוליות שונות, כמו נסיעות לכנסים. דני וול, עובד לשעבר בקרן וויקימדיה ומבקר אגרסיבי של התנהלות הקרן, הדגיש בבלוגו (allswool.blogspot.com) ש-8% מתקציב הקרן מוקדשים למשרדה של המנהלת, סו גרדנר. וול מעריך כי משכורתה של גרדנר מגיעה ליותר מ-160 אלף דולר בשנה, שאותם מתבקשים הגולשים לממן.
בלוג הטכנולוגיה ארס טכניקה הזכיר השבוע שאתר וויקיפדיה אינו מנצל את הפוטנציאל שלו להרוויח כסף. "מבקרים מציעים כבר זמן רב שוויקיפדיה תפסיק להציק לחבריה עם בקשות חוזרות ונשנות לתרומה, ותפנה למודל ההכנסות מבוסס-הפרסום שבו משתמשים אתרי תוכן גולשים רבים אחרים". לדברי מייסד הפרויקט, ג'ימי וויילס, וויקיפדיה היא "כמו גן לאומי או בית ספר", כלומר שטח ציבורי וחופשי בעל מטרות חינוכיות שאין בו מקום למסחריות. זה נשמע אצילי, אבל אם באמת רוצים להועיל לעולם, למה לא לקחת כסף מתאגידים עשירים כדי לספק מידע לגולשים עניים?
גם כשמדובר במיזמי האינטרנט היפים, המעניינים והמועילים ביותר, שגורמים ללבו של כל גיק לפרפר בהתרגשות, לא יזיק להסתכל על המספרים ולראות מה קורה באמת. קרן מוזילה, שמרכזת את פיתוח דפדפן פיירפוקס ותוכנות חינמיות מעולות אחרות, הזכירה לנו את זה לפני חודש. כשהקרן פרסמה את הדו"חות הכספיים שלה לשנת 2007, התברר שהכנסותיה הגיעו ל-75 מיליון דולר. מסתבר שבדפדפן פיירפוקס מותקנת תיבת חיפוש של גוגל, שמזרימה למנוע החיפוש מבקרים רבים, ובתמורה גוגל חולקת עם מוזילה את רווחי הפרסום. רשות מס ההכנסה האמריקאית, שלא מתרגשת כל כך בקלות, הזהירה את קרן מוזילה שעם כמות עצומה כזו של מרשרשים, הקרן קרובה לאבד את מעמדה כגוף ללא מטרות רווח. לפחות הם לא מבקשים מהגולשים כסף.