טכנולוגי על הבוקר: מיקרוסופט שוקלת "שלם כפי יכולתך"
סוני מסתבכת עם צנזורה, הפגנת מניקות זועמות מול משרדי פייסבוק, עוד אזהרות מפני קריסתן הקרובה של הרשתות החברתיות, ורשות השידור האמריקאית עדיין רוצה פס רחב – והפעם בלי פילטור
הפטנט החשוד של מיקרוסופט
ביולי 2007, הגישה מיקרוסופט בקשה לפטנט, ומשרד הפטנטים האמריקני הגיב עליו לאחרונה – בשלילה, תודה לאל. למיקרוסופט יש זכות ערעור. נקווה שלא תשתמש בה.
ובכן, מיקרוסופט שוקלת לתמחר את שירותיה על פי צרכי הלקוח. רגע, זה לא כל כך טוב כמו שזה נשמע: המשמעות של הפטנט היא שבמקום - או במקביל - למכור לחברה חבילת שירות במחיר חד פעמי, היא תגבה מחיר עבור שעת שירות.
דוגמאות? השימוש בחבילת אופיס יכול לעלות, אומרת מיקרוסופט, דולר לשעה; השימוש בחבילת המשחקים שלה, 1.25 דולרים לשעה; והשימוש בחבילת הגלישה, 0.80 דולר לשעה. לטענת מיקרוסופט, זה יאפשר למשתמשים – בעיקר לחברות גדולות – לאמוד את הצורך האמיתי שלהם במוצריה ולשלם בהתאם.
מה שיקרה בפועל, כמובן, הוא לחץ על משתמשים – במיוחד אלה שיש להם בוסים ומחלקת כספים – לצמצם את השימוש כדי לחסוך בהוצאות. זה רעיון טוב לעת משבר, אני מניח, אבל תהיו רציניים לרגע – דולר לשעה עבור שימוש באופיס? זה יוצא 1,600 דולרים לשנה, לפי החישוב הסלחני ביותר. מה קורה פה?
סוני נגד "יהודים"
או, ליתר דיוק, נגד שימוש במילה "יהודים". ולא, ענקית האלקטרוניקה לא הצטרפה למאמצי ההסברה של איראן. היא אסרה גם על המילים "עליז", "ביסקסואל", ואפילו "הלו" – משום שמילת הברכה האנגלית התמימה הזו מכילה בתוכה את המילה האימתנית Hell.
מה, לעזאזל? ובכן, לסוני יש עולם וירטואלי משלה, Home שמו, המיועד לשחקני פלייסטיישן. הבעיה של סוני היא ש-Home מדגים במהירות את כל החסרונות שבאנונימיות, שמאפשרת התנהגות פרועה ללא חשש. נשים שמבקרות ב-Home מדווחות על הטרדות מתמשכות מצד משתמשים אחרים, ובאופן כללי על חוויה לא נעימה.
סוני מנסה נואשות להגן על עצמה מפני אסון יחסי ציבור, והיא אסרה על שלל המילים שהוזכרו קודם לכן משום שהן משמשות כמילות גנאי. דא עקא, יש יהודים ועליזים וביסקסואליים ב-Home, והם לוקחים את העובדה שסוני מאמצת את הערכים של האספסוף – כלומר, מכירה במילים כמילות גנאי – די קשה.
ההפגנה שפייסבוק לא ציפתה לה
עוד חברה שנתקלה בבעיות יחסי ציבור לחלוטין לא צפויות היא פייסבוק. הרשת החברתית המעיקה החלה לאחרונה לנקוט בצנזורה פוריטנית משהו: כשהמשתמשת הת'ר פארלי העלתה לדף שלה תמונות שלה מניקה את תינוקה, איזה אח גדול בפייסבוק מיהר להסיר את התמונות, והזהיר את פארלי לבל תשוב להעלות תוכן לא-חסוד דומה.
אחח, האירוניה: הצעד הבא של פארלי הזועמת היה להצטרף לקבוצת פייסבוק בשם "היי, פייסבוק – הנקה איננה תועבה". מסתבר שהיא לא לבד, ושהאיסור הזה מרגיז הרבה מאד נשים: בקבוצה יש כ-80,000 חברות וחברים. בשבוע שעבר יצאה הארלי מהעולם הווירטואלי למעשי, וארגנה הפגנה מול משרדי פייסבוק בקליפורניה. בהפגנה עצמ ההיו מעט מאד משתתפות – 30 בלבד – אבל 80,000 משתמשים בקבוצה זה כוח ניכר, במיוחד במצבה הפיננסי של פייסבוק. מה שמביא אותנו ל...
בועה בהליכי התפוקקות
...לכך שעם קצת מזל, לא נצטרך יותר לדווח על פייסבוק בעוד שנה. החברה שהמודל העסקי שלה הוא בזבוז הזמן שלך מגלה שזה בעצם מודל עסקי כושל למדי. חברת האנליסטים Deloitte מעריכה שעד סוף השנה הקרובה, עשרות רשתות חברתיות יחדלו להתקיים.
הרג'יסטר מדווח בעליצות מדבקת על כך ש"דליוט הגיעה למסקנה המהממת שאספקת אכסון מקוון לכולם, לנצח, איננה בהכרח רעיון העסקים הטוב ביותר שנהגה אי פעם". דליוט מעריכה שהשווי של כל משתמש לרשת חברתית עומד על מספר פני (אנגליים) בחודש, בעוד שעיתונים דורשים מנוי של כמה וכמה ליש"ט לחודש – וההוצאות של אחזקת השרתים עשויה להגיע ל-100 מיליוני דולרים לשנה, משום שהמשתמשים החמדנים דוחסים לשם ללא הרף תוכן כבד, כמו סרטונים ותמונות.
הכנסות? לא צפויות כאלה בקרוב. הצמיחה בפרסום המקוון צפויה לעמוד על 7.2% בלבד ב-2009; לפני כמה חודשים עדיין העריכו שהיא תעמוד על 17.2%. וכפי שאנחנו כבר יודעים, רק נתח זעום מהן יגיע לפייסבוק. הפתרון? דליוט מעריכה שהוא יהיה מנוי בתשלום. כמה משתמשי פייסבוק אכן ישלמו עבור התענוג?
ועדיין בסימן צנזורה...
קווין מרטין, יו"ר ה-FCC – המקבילה האמריקאית של רשות השידור – הגיע למסקנה שפס רחב הוא דבר חשוב כל כך, שהוא מוכן לוותר על דרישתו שהוא יהיה פס רחב ופוריטני.
כזכור, בתחילת החודש הודיע מרטין שבכוונתו להעלות להצבעה ב-FCC הצעה, על פיה תערוך הרשות מכרז, במסגרתו יתבקש הזוכה במכרז לספק פס מהיר חינם לכל תושבי ארצות הברית, תוך שהוא מתחייב לפלטר את התוכן, כך שהציבור החסוד לא ייחשף לדברים לא נעימים.
ההצעה זכתה לביקורת קשה מכל עבר, ולפני כשבועיים הודיע מרטין שהוא דוחה את ההצבעה. עכשיו הוא רוצה להעלות את הנושא שוב – ולדבריו, "אם זה (הפילטור – יצ"ג) מהווה בעיה לאנשים, אני שמח להסיר אותו". ועדיין, נראה שההחלטה תתקבל על ידי חבר מנהלים חדש של הרשות, שימונה על ידי הנשיא המיועד אובמה.
קצרצרים
הבוסטון גלוב מפרסם דו"ח מסובך משהו, שהשורה התחתונה שלו היא שבהחלט יתכן ש-HP עוקפת את איסור הסחר עם איראן ומוכרת לשם מדפסות באמצעות גוף שלישי. ב-1999, למשל, העריך מנהל HP במזרח התיכון שהמכירות באיראן יעלו ב-50%. זה סיפור מתפתח, ותגובתה הרשמית של HP היא לאקונית: "ל-HP יש מדיניות של ציות מלא לחוקי היצוא של ארה"ב". ספרו את זה ל-FBI.
מי שרצה לרכוש לעצמו גאדג'ט חביב של מסגרת תמונות דיגיטליות, מתבקש להמתין קצת: כמה מהמוצרים האלה, במיוחד אלו של סמסונג, מגיעים עם ערכה נאה של וירוסים. אמזון יצאה בהזהרה רשמית בנושא.
חג המולד היה הצלחה מבחינת האפסטור, חנות האפליקציות של אפל: המכירות בה שולשו באותו יום. הסיבה, ככל הנראה, היא עדר חדש של משתמשי אייפוד טאצ' נלהבים, שקיבלו את המתנה באותו היום.
והלוואי שזה היה נכון לרוחב הספקטרום: מכירות הגאדג'טים בעונת החגים צללו עמוקות, על פי נתוני חברת מאסטרקרד – והם צריכים לדעת. בעונת החגים של 2007 נרשמה עליה של 2.7% ברכישות הגאדג'טים; ב-2008, צניחה של 26.7%.
לעיתים קרובות, הבלוגוספירה הטכנולוגית היא תא-תהודה שעוסק בעיקר בפופיק של עצמו. קארה סווישר, בטור מרשים, שופכת דלי של מים צוננים על ההתעסקות העצמית הזו, ומזכירה לכל המתלהבים – אני מדבר עליך, מייקל ארינגטון – שרוב מוחלט של האוכלוסיה לא רק שלא מתעניין בשיפצור האחרון של טוויטר, הוא גם לא מודע לקיומו.
- "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)
- לטורים הקודמים של "טכנולוגי על הבוקר" - dailytech.calcalist.co.il.
- ל-RSS "טכנולוגי על הבוקר"