אובמה ממשיך לשמור על פרופיל גבוה ברשת
הנשיא הנבחר של ארה"ב הבטיח לשמור על קשר עם הציבור גם אחרי הבחירות, והוא מקיים ביוטיוב
ביום שאחרי הנצחון של ברק אובמה בבחירות לנשיאות ארה"ב, מצביעיו שחררו אנחה קולקטיבית והזכירו לעצמם שלא הכל הולך להיות יפה כמו בחלומות. הכותרות בעיתונים שאלו אם אובמה יצליח לממש ולו אחת מההבטחות שהפריח בקמפיין, ובהעדר הנאומים הכריזמטיים התדירים של אובמה שליוו את תקופת הבחירות, המוראל הגבוה עמד לדעוך.
אובמה קיבל את ההחלטה המתבקשת: הוא יישאר נוכח עד כמה שאפשר בטלוויזיה, ברדיו וגם באינטרנט טרם כניסתו לבית הלבן בינואר. אחת הדרכים שבה בחר היא סרטונים שבועיים באתר הווידיאו יוטיוב שבהם הוא פונה לאומה בנאום על נושאים אקטואליים. מבחינות מסוימות זה היה מתבקש: הקמפיין של אובמה עשה שימוש מאסיבי ביוטיוב ובאתרי רשתות חברתיות. אך בכל זאת, לא היה ברור איך יגיבו הגולשים. תכני הווידיאו של הנשיא הנבחר היו עלולים להיות פוליטיים ורציניים מכדי למצוא צופים ביוטיוב או לחילופין ממלכתיים ומשעממים.
חודשייים אחר כך אפשר להכריז על הניסוי כהצלחה. הגולשים באו בהמוניהם לראות את אובמה, אולי תודות לתקשורת שסיקרה את הניסוי. הסרטונים צברו בין 130,000 צפיות למיליון כל אחד, כשהפופולריים ביותר הם אלה שעסקו במצב הכלכלי. בכלל, אובמה במיטבו כשהוא מדבר על האתגרים של ארה"ב וכיצד יש לפתור אותם, כפי שעשה בקמפיין. שם נראה כי הוא עושה שימוש טוב בכישורי הנאום החזקים שלו. הנאומים הממלכתיים והרגשניים שהעלה ליוטיוב לכבוד חג ההודיה וחג המולד היו מעניינים הרבה פחות.
אחד הסרטונים המעניינים ביותר עלה ב-20 בדצמבר, לאחר שאובמה בחר את יועציו לענייני מדע וטכנולוגיה. בנאומו התייחס אובמה ברמז לאמירות המזלזלות של הנשיא בוש על "הקהילה מבוססת-המציאות", אותם אזרחים מרדנים שרוצים שהממשל ינמק את פעולותיו תוך שימוש בעובדות. "לקדם את המדע זה לא רק לספק משאבים", אמר אובמה. "זה גם להגן על החקיה החופשית והפתוחה. זה לוודא שהעובדות והראיות אף פעם לא מעוותות או מוסתרות על ידי פוליטיקה ואידיאולוגיה".
אחת המטרות המוצהרות של אובמה היא להחזיר את ארה"ב לחזית הקדמה המדעית והטכנולוגית. באותו הנאום, אובמה הזכיר שתי מהפכות שקרו בזכות טכנולוגיה אמריקאית - הנחיתה על הירח ב-1969 והמצאת האינטרנט בשנות השבעים. האינטרנט חשובה לאובמה. הוא רוצה להיות הנשיא הראשון שידע להשתמש בה. אם מישהו תהה למה הוא טורח להצטלם מדי שבוע לנאום שישודר רק ביוטיוב, בין פרסומת ויראלית ללהיט האחרון של ריהאנה, זה ההסבר.