"תתרגלו לחשבון סלולר של 50 שקל"
חרף קשיים בגיוס השקעות וחששות מהתנגדות של בזק ופלאפון, מתכוננים ליאור בנאי וערן שלו להפעיל בשבוע הבא את רשת הסלולר החדשה שלהם: Free 078. האם הם יצליחו לעורר תחרות?
לבנאי (44) ושלו (40) ניסיון של כ־20 שנה בשוק התקשורת הישראלי, הכולל תפקידים בכירים בנוקיה, סלקום וקווי זהב. בשנה האחרונה הם פיתחו תוכנה שמאפשרת להשתמש בחבילת הגלישה של מכשירי טלפון חכמים כתשתית סלולר לכל דבר. השירות שלהם יאפשר לכל מנוי סלולר בעל סמארטפון לרכוש מהמפעילה שלו חבילת גלישה של 100MB בכ־20–25 שקל, ומאותו הרגע לוותר על דקות השיחה היקרות של המפעילה ולבצע את שיחותיו וצ'יטוטיו על גבי האינטרנט הסלולרי הזול. השניים מבטיחים שתעריף השיחות שיבוצעו דרך התוכנה שלהם יהיה עד 15 אגורות לדקת שיחה לטלפון נייח, עד 30 אגורות לנייד, עד שני שקלים לדקת שיחה לחו"ל - וחינם בין לקוחות השירות. הודעת sms תעלה 25 אגורות - ותוכל להיות בכל אורך שהוא, ללא מגבלה על מספר התווים. חיוג ללקוחות Free מרשת אחרת יעלה כמו שיחה מקומית בבזק. "הלקוחות שלנו יתרגלו שחשבון הסלולר הוא 50 שקל בחודש", אומר שלו.
איך תצליחו להציע תמחור כזה?
"בזכות ההשקעה הנמוכה שלנו. בניגוד למפעילות הסלולר, לא בנינו תשתיות. אין לנו ציוד חומרה ומתגים יקרים. כל המערכות והמרכזיות שלנו עובדות על אותם שרתים ופועלות דרך האינטרנט", אומר שלו.
במה אתם שונים משירותים דומים, כגון פרינג?
"הקונספט שונה לחלוטין", אומר בנאי. "הם נותנים שיחות קוליות בחינם אך ורק לקהילת משתמשים סגורה, כי אין להם יכולת או רצון לגבות תשלום. אנחנו מפעיל סלולרי לכל דבר".
בראש השנה קיבלו בנאי ושלו אישור ממשרד התקשורת להתחיל בניסוי שיקיף 8,500 מנויים. המשרד גם אישר להם להקצות ללקוחותיהם מספרי טלפון שמתחילים ב־078. בשבוע הבא הם יתחילו בניסוי. ההצטרפות תהיה באמצעות פנייה לאתר החברה, שעדיין לא החל לפעול ושכתובתו תהיה free.net.il, או באמצעות פנייה טלפונית למוקד השירות של החברה.
"המנויים שלנו יוכלו להשתמש במספר ה־078 כדי להתקשר לכל אחד ולקבל שיחות מכל אחד. זו תהיה זהות סלולרית לכל דבר", אומר בנאי. "אמנם צריך להיות מקושר לאחת מספקיות הסלולר הקיימות ולרכוש ממנה חבילת גלישה - אבל שם ייגמר תפקידה של הספקית היקרה. אנחנו נקצה את המספר, ומולנו תהיה ההתקשרות לגבי דקות השיחה, ה־sms ואיכות השירות".
לא כל כך קל
Free של בנאי ושלו תהיה החברה הראשונה בישראל שמצטרפת לטרנד העולמי של "ספקיות סלולר וירטואליות", חברות תקשורת שלא רכשו תדרי סלולר ולא העמידו אנטנות, אלא רוכשות מספקיות סלולר כמות סיטונאית של דקות שיחה ומשווקות אותן ללקוחות, כאילו היו ספקיות עצמאיות. הרכישה הסיטונאית והעובדה שהספקיות הווירטואליות לא נושאות בעלויות של בניית תשתיות ואחזקתן מאפשרות להן להוזיל את המחירים ללקוחותיהן. בבריטניה פועלת ספקית הסלולר הווירטואלית וירג'ין מובייל, שלה כ־4 מיליון לקוחות, ובארצות הברית פועלת מאז 1998 הספקית הווירטואלית Kode. מפעילות מצליחות פועלות גם בגרמניה, צרפת, הולנד, בלגיה, פינלנד ואוסטרליה.
הבעיה כמובן היא שספקיות הסלולר הוותיקות לא תמיד ששות לשתף פעולה ולספק תשתיות בזול למתחריהן. במדינות רבות מחייבת הממשלה את ספקיות התקשורת להשכיר תשתיות, ואף מפקחת על המחיר.
אלא שטכנולוגיה כדוגמת זאת שמשתמשים בה בנאי ושלו מתבססת על האינטרנט הסלולרי, ולא כרוכה ברכישת זמן אוויר ובשימוש באנטנות סלולריות. למעשה, היא עוקפת את חברות הסלולר לגמרי. התוצאה היא שחברות הסלולר, מצדן, מנסות לשבש את שידורי המפעילות שמשתמשות באינטרנט. מנויי חברת טרופון הבריטית, שמספקת שירותים הדומים לאלה שתציע Free, גילו באפריל שמכשירי נוקיה שמשווקים על ידי וודאפון ואורנג' בריטניה חסומים לשיחות טרופון. כעבור חודשיים חסמה ספקית הסלולר הבריטית T-Mobile את מנוייה להתקשרות למספרי טרופון.
גם בנאי ושלו אומרים ששתי ספקיות תקשורת ישראליות חוסמת כבר עכשיו את האפשרות להתקשר ל־078. בדיקת "כלכליסט" העלתה כי מדובר בפלאפון ובבזק. "אנחנו נתחיל את הניסוי רק אחרי שנסדיר את העניין עם כל הספקיות בישראל", אומר בנאי. "בלי שיתוף פעולה זה לא יעבוד. סלקום כמעט התמוטטה בחודשים הראשונים לפעילותה בגלל שיבושים בשיחות. אם חברות יחסמו את המספר שלנו, או ייצרו השהיה בהעברת הקול באינטרנט הסלולרי, המנויים יעזבו אותנו ונתמוטט. אבל אני אופטימי. יש התקדמות בעניין, בעיקר כי החברות יודעות שאחרי שקיבלנו רישיון ממשרד התקשורת, זה לא חוקי לחסום את טווח המספרים שלנו. בבריטניה, בית המשפט אילץ את T-Mobile להסיר את החסימה של מספרי טרופון, וקנס אותה. לא יעשו לנו תרגילים".
גם בזק וגם פלאפון ביקשו להדגיש כי הן מתכננות לשתף פעולה עם Free. מבזק נמסר: "חברת פרי־נט פנתה לבזק לראשונה לפני כמה שבועות, ואף שעדיין לא הוסדרו כל הנושאים המסחריים והטכנולוגיים, בזק פועלת לחיבורה המהיר לרשת. בזק מברכת על כניסת המפעיל החדש לשוק התקשורת".
מפלאפון נמסר: "פלאפון וחברת פרי מקיימות שיתוף פעולה מלא, והחיבור ביניהן יחל באופן מיידי, לאחר שיושלמו הבדיקות הטכניות האחרונות".
היעד: 95 אלף לקוחות
"כשנתחיל להפעיל את השירות שלנו יהיה אפשר להתחבר אליו על ידי הרשמה והורדת תוכנה לכל מכשיר טלפון שעובד עם מערכת ההפעלה סימביאן או חלונות מובייל. בתום ההרשמה יקבל המשתמש את מספר ה־078 שלו. כשהוא יחייג דרך התוכנה יופיע המספר הזה על חלון הטלפון של האדם שאליו הוא מתקשר, וכשיתקשרו למספר הזה, הטלפון שלו יצלצל", אומר בנאי. "הקפדנו הרבה על ממשק התוכנה. מניסיוני, הממשק הוא מה שעליו זה יקום או ייפול.
"כשהתחלנו, בסוף 2007, משרד התקשורת לא הבין מה אנחנו רוצים", נזכר בנאי. "אחרי שתוכנית הניידות לא הצליחה להוזיל את השיחות, ורק העלתה את המחירים, חזרנו אל משרד התקשורת, ואמרנו להם שאם המכשולים הביורוקרטיים ימשיכו, יעברו חמש שנים לפני שיהיה מפעיל וירטואלי בישראל. וכך הם נתנו לנו את הרישיון להתחיל בניסוי".
"כרגע יש לנו כ־200 משתמשים. משרד התקשורת הרשה לנו לשרת 8,500 לקוחות, אבל אנחנו כבר ערוכים לתמוך בכ־40 אלף, והיעד שלנו הוא להגיע ל־95 אלף לקוחות בתוך שלוש שנים", אומר שלו. "אנחנו גם מתכננים לשווק בישראל סמארטפון חדש, שהתוכנה שלנו כבר תהיה מובנית בו. וכמו השיחות, גם הוא יעלה רק חצי מהמחיר המקובל".
בנאי טוען שעוד עדות לרצינות המיזם היא העובדה שהמימון הראשוני, חצי מיליון דולר, הגיע כולו מכיסיהם. "עכשיו אנחנו מגייסים עוד 2.5 מיליון דולר", מוסיף שלו. "הצלחנו לגייס כבר 70% מהסכום, ויש כמה קרנות ומשקיעים פרטיים שמתעניינים. אבל בלי המימון לא נצליח להקים את זה".
כלומר, כל מי שיש לו 2 מיליון דולר...
"מקבל כרטיס כניסה לתקשורת. ממש ככה", אומר שלו. "החוכמה היא להתחיל בקטן, עם תצורת שיחות יעילה, שירות ותמיכה יעילים, חשבוניות פשוטות. גם השיווק של זה יהיה ויראלי, בלי קמפיינים גדולים ובלי טלוויזיה. העולם השתנה".