למה הם רוצים לחבר אותנו
הפיכת סיסמאות הפייסבוק והג'ימייל ל"תעודות זהות" אינטרנטיות יעזרו לחברות הענק להרוויח יותר מהגולשים
ב־4 בדצמבר, בהפרש של שעה זו מזו, שחררו גוגל ופייסבוק שני שירותים זהים: Friend Connect ו־Facebook Connect. הרעיון: במקום להירשם בנפרד לאתרים ברשת, יוכל הגולש להזין את שמו ואת סיסמתו מגוגל או מפייסבוק, ולחסוך זמן הרשמה והטרחת הזיכרון. האתרים, ובהם בלוגים פופולריים שדורשים
הרשמה מוקדמת על מנת שהגולש יוכל להגיב, אתרי וידיאו, אתרי חדשות קהילתיים ורשתות חברתיות קטנות ייהפכו לרפובליקות קטנות בתוך "פדרציית רשת" של גוגל או של פייסבוק.
האתרים ייהנו מעלייה במספר הגולשים ומיישומים ומטכנולוגיות של האתר־אם, גוגל ופייסבוק ירוויחו רשתות פרסום נרחבות ואפשרות לאסוף עוד כמויות אדירות של מידע על תחומי עניין ופעולותיהם של מיליוני בני אדם ברשת.
מה נרוויח אנחנו? לא ברור. שירותים דומים שפותחו בעבר, כגון Open ID או פספורט הרשת של מיקרוסופט, נכשלו - בעיקר כי לא עוררו עניין. גם השירות הדומה של מייספייס, Data Availability, לא התרומם, ובמקום לגנוז אותו הצטרפה מייספייס לגוגל.
המעקב אחר הגולש באשר ילך הוא הגביע הקדוש החדש של התאגידים שפועלים ברשת. והבריתות החדשות הם תחילתה של הפיכת האינטרנט למערכת הרבה יותר רווחית עבורם. להתקדמות ההיסטורית הזאת נתרום בפעם הבאה שנשתמש בסיסמתנו בגוגל כדי להתחבר לאתר קטן שגילינו.
כמה רחוק ייפול התפוח?
"אנחנו לא יודעים לייצר ב־500 דולר מחשב שאינו זבל, והדנ"א שלנו לא יאפשר לנו למכור מחשבים כאלה", אמר לאחרונה מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס. אבל ייתכן שאפל תצטרך להתחיל ללמוד. נשיא הפדרל ריזרב בריצ'מונד, וירג'יניה, ג'פרי לאקר, הודיע החודש שארצות הברית נמצאת במיתון, ושב־2009 האבטלה עשויה להגיע ל־7.6%.
האמריקאים כבר עתה מבצרים את ארנקיהם, ומוצרי יוקרה, כגון אלה שאפל משווקת, עשויים להיהפך במהרה לתענוג יקר מדי.
אפילו האנליסט פייפר ג'פריי, מחסידיו של התפוח הלבן שבעבר העריך שמניית אפל תגיע למחיר של 235 דולר, צופה שמכירות אייפוד יצנחו ב־20% בשנה הבאה. מחיר מניית אפל כיום הוא 100.6 דולר, הרבה פחות ממחירה בתחילת השנה, כשעמד על 198 דולר.
אבל לא צריך אנליסטים כדי לדעת שאפל בבעיה. די במעט היסטוריה: במיתון של 1993, שהיה קל מהמיתון הצפוי, אנשים ויתרו על מותגים. חיקויים זולים של מותגי מזון הכפילו את נתחי השוק שלהם, וכך גם חיקויים זולים של מותגי מחשוב. יבמ דיווחה על 1993 כעל השנה הגרועה בתולדותיה, עם ירידה של 4.97 מיליארד דולר בהכנסות.
אם אפל תישאר מועדון יוקרתי ו"תבחר את לקוחותיה", כפי שהתבטא פעם ג'ובס, היא תגלה מבחר לקוחות הולך ומצטמצם, ולעומתו חקיינים ומתחרים שמשגשגים על חשבונה. לא נעים לה, ובעצם, גם לא נורא לנו.