האפליקציות המטופשות כובשות את האייפון
למה מעדיפים משתמשי האייפון יישומים המציגים דגים שטים על המסך או בירה מבעבעת. ואיך מתמודדים עם זה מפתחי היישומים?
14:4211.12.08
מבין האפליקציות לאייפון שנמכרות דרך החנות של אפל, הפופולרית ביותר בשנת 2008 היתה "Koi Pond". אפליקציה שימושית זו מציגה דגים צבעוניים שטים על מסך האייפון, בין חלוקי אבן וחבצלות מים. בגרסה 2.0 נוספה האפשרות לגרור ידנית את החבצלות למקום אחר על המסך. ברשימת עשר האפליקציות הנמכרות ביותר של השנה היה אפשר למצוא גם את Pocket Guitar, שמציגה מיתרים על המסך ומאפשרת לנגן עליהם בפריטה, ואת iBeer, שמציגה על המסך כוס בירה מבעבעת שאפשר לנדנד, לערבב ואפילו "לשתות" בפנטומימה.
המסקנה ברורה: משתמשי האייפון אוהבים אפליקציות מטופשות וחסרות פואנטה, ומוכנים לשלם את 99 הסנט שתוכנות כאלה עולות בדרך כלל. הנטיה הזו לא מפתיעה, בהתחשב בכך שבערך 90% מהאינטרנט מורכב מבדיחות מטופשות ותמונות של חתולים. ניתן לראות גם שמשתמשי האייפון נהנים במיוחד מיישומים שמנצלים את מלוא הקסם הטמון במסך המגע ובחיישנים של האייפון שמזהים את תנוחת המכשיר.
יש דג באייפון שלי. Koi Pond מציגה דגים שטים על המסך צילום: cc-by-sa puamelia
הבעיה היא שבניגוד לאתרי אינטרנט, או לתוכנות למחשב האישי, האפליקציות לאייפון ניתנות להשגה רק במקום אחד – החנות המקוונת של אפל, iTunes. בחנות זו, רוב המשתמשים זורמים לאפליקציות הזולות ביותר והנמכרות ביותר. המטרה המוצהרת של אפל, כשפתחה בפני מתכנתי העולם את האפשרות להכין ולהפיץ תוכנות לאייפון, היתה להיעזר בדמיון וביצירתיות שלהם כדי לנצל את מירב האפשרויות של האייפון. כעת המתכנתים מוצאים שהכי כדאי, מבחינה כלכלית, להסתפק ביצירת שעשועים צבעוניים שיימכרו היטב במשך שבוע אחד.
קרייג הוקנברי, מנהל חברת אפליקציות האייפון IconFactory, חושב שזה די מתסכל. בבלוג שלו הוא פרסם פניה למנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס. "יש לנו רעיונות מצוינים לאפליקציות", הוא כותב. "לרוע המזל, אנחנו לא עובדים על הרעיונות המגניבים (והמורכבים) יותר. במקום זאת, אנחנו עובדים על כותרים של 99 סנט עם תוחלת חיים קצרה ומשיכה לציבור רחב".
הוקנברי פיתח בעבר את האפליקציה המצליחה Twitteriffic, שמאפשרת להשתמש באייפון באתר המיקרו-בלוגים הפופולרי טוויטר, ואת משחק המחשבה Frenzic. אלה לא התוכנות המורכבות ביותר בעולם, אבל מעתה והלאה הוא מתכנן לפתח רק "אפליקציות רינגטונים", כפי שהוא קורא להן. מכיוון שהן זולות לפיתוח, החברה יכולה להרשות לעצמה למכור אותן ב-99 סנט, ויש להן סיכוי גבוה יותר להגיע לראש רשימת האפליקציות הנמכרות ב-iTunes לאותו היום. רק כך הן מקבלות חשיפה מספקת, נמכרות היטב כשבוע, ומכסות את הוצאות הפיתוח. "מתי נראה את השימושיות של הפלטפורמה עולה לשלב גבוה יותר, כמו כשהגליון האלקטרוני הופיע על מחשב אפל II ותוכנות עיבוד מסמכים הגיעו למחשבי מק?" שואל הוקנברי.
אולי מדובר בבעיה זמנית, שתיפתר בקרוב באפל על ידי שינוי שיטת מיון האפליקציות, או מתן דחיפה שיווקית לתוכנות היקרות והמורכבות יותר. אבל יותר סביר שהבעיה נעוצה בכך שהאפליקציות נמכרות בחנות אחת בלבד, מתחרות אחת עם השניה בשוק קשה שמעניק יתרון לדאחקות ולמחירים זולים. על כך דיברה גוגל כשהשיקה את מערכת ההפעלה הסלולרית הפתוחה אנדרואיד: כשכולם יוכלו לפתח תוכנות לטלפון חכם, כשכולם יוכלו להפיץ ולהוריד אותן באופן חופשי – רק אז נוכל לגלות מה סלולרי באמת יכול לעשות.