$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: פס רחב כזכות בסיסית

דו המשמעות של עליית התנועה באיביי, חודש רע עבר על מוצרי מיקרוסופט, הטבח במומבאי היה פיגוע ההייטק הראשון, והמכשיר לדחיית צעירים של בריטניה משתדרג

יוסי גורביץ 10:0402.12.08

אינטרנט פוריטני לכולם

 

יו"ר ה-FCC (המקבילה האמריקנית של רשות השידור), קווין מרטין, הודיע אמש (ב') שבכוונתו להעלות הצעה דחופה בפני מליאת ה-FCC, על פיה תפעל הרשות כדי להביא לכך שלכל אזרח אמריקני תהיה גישה לפס מהיר. מרטין רוצה להוציא למכרז חלק מהתדרים שעדיין סגורים לשימוש, ושהזוכה במכרז יתחייב לספק גישה לאינטרנט לכ-ו-ל-ם.

 

על פניו, רעיון חיובי בהחלט. הלוואי עלינו. אבל! ה-FCC היא גם האחראית על אכיפת חוקי התועבה בארה"ב, וכרגע היא מנהלת משפט נגד כמה ספקיות תוכן שאישרו לשידור כמה מילים לא יפות. ועל כן, כמובן, היא דורשת שהרשת שהיא תספק לכל התושבים לא תאפשר גישה לפורנו. כלומר, הזוכה במכרז יצטרך להתקין סנן, שכנראה לא יעבוד – ראו המקרה של אוסטרליה – אבל בהחלט יאיט את מהירות הגלישה, כך שהשירות לא יוכל להיות תחרותי, כך שבעצם אין סיבה טובה לגשת למכרז הזה ובטח לא לזכות בו. אז מה הועילו חכמי משטר בוש בתקנתם?

 

בדבר אחד לפחות: עיגון זכותו של כל אדם לפס מהיר. בבחירות פה מתמודד כעת טיפוס שהבטיח פעם מחשב לכל ילד ושמתמחה בהעתקת טרנדים אמריקאיים. אולי הוא יאמץ גם את זה.

 

האם איביי קונה או מוכרת? האם איביי קונה או מוכרת? צילום: בלומברג

 

תנועה דו משמעית

 

כפי שוודאי כבר שמעתם, אתמול הוכרז רשמית שאנחנו במיתון. ההודעה המובנת מאליה הזו, מוטטה את וול סטריט והשליכה את הנאסד"ק לתהומות, במה שצריך לנפץ סופית את האגדה של כלכלני השוק שהמשקיעים הם אנשים רציונליים.

 

מייספייס, שעד כה שמרה על אופטימיות רשמית, נאלצה להודות אתמול שהצמיחה שלה תהיה "מתונה ואיטית" (קרי – לא תהיה צמיחה). נחמה קלה לאתרי המכירות המקוונים היא שחלה עליה ניכרת בנתוני התנועה שלהם: אנשים נכנסים אליהם יותר.

 

הם לא קונים, אמנם, אבל לפחות הם נכנסים. אולי הם יקנו בשלב כלשהו, אומרים לעצמם אנשי מכירות מיואשים. יש קוץ בולט במיוחד באליה הזו: האתר עם נתוני התנועה הגבוהים ביותר הוא איביי. ובאיביי, אתר המכירות הפומביות, אפשר למכור ולא רק לקנות. האם הלקוחות לא רק שאינם קונים, אלא גם נפטרים מרכוש מיותר? נדע בקרוב, יש להניח.

 

נובמבר הנורא של מיקרוסופט

 

חודש קשה עבר על יצרנית התוכנה הגדולה בעולם. אמנם, ב"יום שישי השחור" שמחה החברה לגלות שנרשמו מכירות שיא של קונסולת המשחק שלה, Xbox 360, אבל זה ציפוי קצפת דק על עוגת חנק.

 

במהלך חודש נובמבר נפל נתח השוק של האינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט, דפדפן בחירת-המחדל של רוב הגולשים, ל-69.77%. זו הפעם הראשונה מזה עשור שנתח השוק של האקספלורר יורד אל מתחת לקו ה-70%. במהלך 2008 – שטרם הסתיימה, כידוע – איבד האקספלורר 5.8% מנתח השוק שלו. חלק ניכר ממנו אבד לפיירפוקס, שעומד כעת על 20.78%. מאחריו, בהפרש ניכר, מדדה ספארי של אפל עם 7.13% (עליה מ-6.57% באוקטובר), וכרום של גוגל, שעדיין לא הצליח לחצות את קו האחוז (0.83%).

 

זה לא הכל. לראשונה, צנח נתח השוק של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, חלונות, אל מתחת לקו ה-90%: "רק" 89.6% מהמשתמשים בחרו בה כמערכת ההפעלה שלהם. כאן הכרסום שייך בעיקר לאפל: היא מחזיקה ב-8.9% מכלל מערכות ההפעלה האחרות שנמדדו.

 

אז נכון שכל אחד יכול לקנא בנתחי שוק של 69.77% ו-89.6%, אבל יש כאן כרסום זוחל בכוחה של מיקרוסופט. אילו הייתי סטיב באלמר, הייתי מקצר מאד את החופשה השנתית שלי.

 

טרוריסטים עמוסי גאדג'טים

 

בקרב אנשים שאדי התיאוריה המרקסיסטית עדיין מעשנים במוחם, נפוצה התפיסה שטרור הוא תוצאה של עוני: העמלים שמקיימים את הסדר החברתי, אך לא נהנים מפירותיו, קמים עליו. סביר להניח שזה מעולם לא היה נכון: מהפכנים, כמעט תמיד, מגיעים מהמעמד הבינוני, בדרך כלל המעמד הבינוני הגבוה, זה שיש לו מספיק זמן פנוי כדי לחשוב על מהפכות.

 

אם מישהו היה צריך עוד הוכחה לכך, הוא צריך רק להסתכל על מומבאי. הטרוריסטים המוסלמים שביצעו את הפיגוע – וכן, הם היו טרוריסטים מוסלמים, לא "קיצונים" שזהותם לא ידועה – השתדרגו מאז הפיגוע במגדלי התאומים. הם כבר לא חוטפים מטוסים באמצעות סכין יפנית. הם השתמשו לא רק בבלאקברי כדי להתעדכן – וכעת, מסתבר, גם לבצע כמה תרגילי תעמולה תוך כדי הקרבות – אלא גם במערכות GPS כדי לנווט את דרכם לחוף, ובגוגל מפות כדי לתכנן את הפיגועים עצמם. השלב הבא, סביר להניח, יהיה שימוש בכלי התקשורת האזרחיים – טוויטר, פייסבוק – כדי להגביר את המהומה ואולי גם את מספר הנפגעים.

 

 ככה זה כשאחד הטרוריסטים, מנצור פהרבוי, הוא מהנדס תוכנה מנוסה של יאהו הודו – שהרוויח 25,000 ליש"ט בשנה. זה לא כסף קטן בשום מקום, ודאי לא בהודו.

 

דוחה הצעירים יציק מעתה גם למבוגרים

 

גאון עלום שם בבריטניה המציא ב-2005 את המוסקיטו: זהו מכשיר הפולט צלילים טורדניים, שגורמים לכל שומעיהם לרצות להיות במקום אחר. הגאונות שבמכשיר היא שהוא פולט תדרים שרק צעירים מסוגלים לשמוע. כ-3,000 יחידות של מכשיר הפלא הוזמנו מאז, והן הוצבו מחוץ לחנויות, מרכזי תחבורה ומזללות מזון מהיר – כל מקום שבעליו לא רצה התגודדות של צעירים בקרבתו.

 

המכשיר עורר זעקה בבריטניה: המתנגדים נאלצו להודות שאמנם, אין שום ראיה שהמכשיר פוגע בשמיעתם של המזיקים הקטנים, אבל טענו שמדובר באפליה על פי גיל ושאין שום סיבה להניח שקבוצת אופנוענים צעירים ושיכורים למחצה מזיקה יותר מחבורת קשישות שיצאו למשחק ברידג' שלו. הם דרשו איסור על מכירת המכשיר. כמה מועצות מקומיות בבריטניה נענו לדרישה.

 

התוצאה היתה, כמובן, הפוכה: היצרן, קומפאונד סקיוריטי סיסטמז, פשוט הוציא את המוסקיטו סימן ארבע. המכשיר החדש כולל אפשרות להפיק צלילים שיטרידו את כל האוכלוסיה, ללא הבדל דת, גזע, מין או גיל. היצרן טוען שהצליל "שקט יותר מנגינת כינור. הוא מעצבן מאד משום שהוא מופעל ומכובה ארבע פעמים בשניה". אני צריך אחד כזה.

 

קצרצרים

 

הצלחתה של אפל, עליה דיווחנו למעלה, גוררת איתה גם כמה סיבוכים: לראשונה בתולדותיה, נאלצה אפל "להמליץ" ללקוחותיה להתקין מערכות אנטי-וירוס. עד כה השתחצה אפל בכך שהמחשבים שלה כל כך טובים, שאין בהם וירוסים. מסתבר שזו פשוט פונקציה של (חוסר) עניין ציבורי במוצריה.

 

הבולשת האמריקנית, ה-FBI, מתקדמת עם הזמן: אתמול היא הפיצה ידיעה על כך שיש לה ווידג'ט שמאפשר צפיה ב, אה, שלל ההודעות לציבור שלה ורשימת עשרת המבוקשים שלה. מה אתם אומרים, משטרת ישראל תוציא משהו דומה בעשור הקרוב?

 

הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לעסק מקוון, מסתבר, הוא לקבל המלצה רצינית משירות הדירוג דיג. בשלב ראשון, השרתים שלו יקרסו תחת העומס – יש לזה שם: "אפקט דיג" – ואז, כשהוא יאסוף את עצמו מהרצפה, הוא יגלה שגולשי דיג הם מהסוג שמקפיד באדיקות שלא להקליק על שום פרסומת. באמת תודה רבה, חברים.

 

לא רק בישראל מחקים את אובמה: גם ראש עיריית סן פרנסיסקו, גייבין ניוסום, רוצה. אתמול הוא שידר לראשונה את נאומו השנתי ביוטיוב. התגובות, איך לומר, היו מעורבות. "בדיוק מה שהייתי צריך", רטן בכיר וועדת הפיקוח העירונית, "מישהו שמחקה את אל גור במשך שבע וחצי שעות. הוא עשה תרגיל פידל קסטרו". הוא התכוון לבלוגר הידוע מקובה, ההוא שפעם היה הדיקטטור המקומי והתפרסם בנאומיו הארוכים.

 

ובקטגוריית "אדם נשך כלב": יאהו השיגה הצלחה נדירה, עקפה את גוגל בסיבוב והגיעה להסכם עם ספקית הסלולר הבריטית וירג'ין, על פיה מנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בסלולרים של וירג'ין. לווירג'ין יש כארבעה מיליוני לקוחות.

 

  • "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)

בטל שלח
    לכל התגובות
    x