518 הימים של ג'רי יאנג
מנכ"ל יאהו, ג'רי יאנג, הודיע על כוונתו להתפטר ברגע שיימצא לו מחליף ראוי, לאחר כהונה אומללה מאד. הוא מותיר מאחוריו עובדים ממורמרים וחברה שמצבה בשפל ומחפשת את דרכה
זה היה במאי, כשמחירה של מניית יאהו נסק בשל נסיונותיה העיקשים של מיקרוסופט לרכוש אותה. מיקרוסופט הסכימה, בשלב מסוים במשא ומתן, להציע מחיר של 33 דולרים למניה; יאנג דרש 37. היום נסחרת מניית יאהו סביב ה-11 דולרים.
קרב הבלימה מול מיקרוסופט
כשקיבל יאנג לידיו את הנהלת יאהו, היא כבר היתה שרויה במשבר. יאהו התחילה כאינדקס של אתרים בעלי עניין והפכה למנוע חיפוש – ושלחה זרועות לשורה ארוכה של תחומים אחרים. היא מחזיקה באתר שיתוף התמונות הפופולרי פליקר, יש לה זרוע חדשות משלה, דואר משלה, מיליוני משתמשים מרוצים ברובם, ועוד. מה שלא היה לה הוא חזון.
יאנג ושותפיו הביטו בחוסר נחת כיצד חברה קטנה ושאפתנית, גוגל, קמה חמש שנים אחריהם – וחיסלה את המודל העסקי שלהם, החיפוש. הלחץ מצד בעלי המניות, שראו כיצד החברה גורפת רווחים קטנים ביחס והמניה מדשדשת, גבר. בינואר 2008 הכריז יאנג על שידוד מערכות ועל פיטורי עובדים; הוא לא הצליח להתוות מדיניות ליציאה מהמשבר.
בפברואר הגיעה מהלומה לא צפויה: מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, שלח לחבר המנהלים של יאהו הודעה בוטה, האומרת שהוא מעוניין לרכוש את החברה, ושאם יהיה צורך בכך, הוא יבצע השתלטות עוינת עליה. זו היתה ההצעה השניה; הצעה חשאית מצד מיקרוסופט התקבלה כבר בינואר 2007. יאנג וחבר המנהלים שלו דחו את ההצעה, והחלו באמצעי מגננה.
מכתב תביעה שהגישו מספר משקיעים ממורמרים בחודשים שלאחר התפוצצות העסקה, עולה כי יאנג עשה כל שביכולתו כדי למנוע את ההשתלטות, בין השאר על ידי הצעת תנאי פרישה לעובדי יאהו שהיו הופכים את החברה לבלתי כדאית לרכישה מצד מיקרוסופט. הכתב הטכנולוגי של הניו יורק טיימס, ג'ו נוסרה, כתב אז שיאנג ושותפו להקמת החברה, דיוויד פילו, שנאו ותיעבו את מיקרוסופט, אותה כינו "אימפריית הרשע".
במאי נסוגה מיקרוסופט מהעסקה, כשבאלמר כותב במרירות שהוא היה יוצא להשתלטות עוינת על החברה, אלמלא היה ברור לו שהמהלך יימשך חודשים עד שנים, ובינתיים תיהרס יאהו. עם נסיגת מיקרוסופט, החלה מניית יאהו לצלול – ויאנג מצא עצמו מול מרד של בעלי המניות. הללו הונהגו על ידי "הפושט התאגידי" קארל אייקן, שהצהיר במפורש כי בכוונתו להדיח את חבר המנהלים של יאהו ולמנות חבר מנהלים שיקדם את העסקה עם מיקרוסופט. לאחר מאבק מכוער מאד, משני הצדדים, שבו עשה יאנג שימוש בעמוד הראשי של יאהו כדי לתקוף את אייקן, הצליח יאנג באוגוסט למנוע את הדחתו – אבל נאלץ לקבל את אייקן ושניים מתומכיו לחבר המנהלים. המאבק לא היה לרוחו של יאנג, שבבסיסו הוא מהנדס ואיש טכנולוגיה: "לעולם לא אהיה שוב מנכ"ל", אמר בראיון בעת שנראה היה שיודח.
כשלון העסקה עם גוגל, התפטרות
על הצעד הזה נמתחה ביקורת חריפה מכל עבר. מנוע החיפוש של יאהו היה החלק הרווחי ביותר בה – בשלב מסוים רצתה מיקרוסופט לרכוש רק אותו – והמשמעות של העברת חלק מרווחיו לגוגל, המתחרה הגדול ביותר שלו, היתה חיסולו תוך זמן קצר. ארגוני הפרסום בארצות הברית נעמדו על הרגליים האחוריות, בטענה שהעסקה תהפוך את גוגל – שהחזיקה בכ-71% מתחום החיפוש – למונופול מוחלט, עם 90% או יותר.
הממשלה האמריקאית התערבה, מחשש להפרת חוקי ההגבלים העסקיים, והעסקה התעכבה במשך חודשים. בתחילת חודש נובמבר הודיעה גוגל על נסיגתה מעסקת הפרסום עם יאהו, ומניות החברה התרסקו; מחירן כעת נע סביב 11 דולרים למניה. עם הודעתה של גוגל, פנה יאנג בקריאה פומבית נואשת למיקרוסופט לחדש את המגעים על רכישה. באלמר הגיב כעבור יומיים בדחיה לאקונית: "איננו מעוניינים לשוב לאחור ולבחון מחדש את העסקה, ולמען האמת אינני מבין מדוע הם מעוניינים בכך".
התרסקות המניות לוו בשמועות על גל פיטורים גדול ביאהו, ועשרות ממנהליה הבכירים הקדימו את גל הפיטורים והתפטרו. יאנג, שככל הנראה לא רצה לחתום בתחילת דצמבר על 1,500 מכתבי פיטורים, הודיע אתמול גם על התפטרותו שלו.
יאהו לאן?
יאנג לא הצליח להתוות קו אסטרטגי ליאהו, והמשבר הכלכלי שמכה כעת בשוק הפרסום ובעסקיה של יאהו הופך את מצבה לרעוע עוד יותר. היא שרדה את קריסת הבועה בתחילת העשור, אבל לא בטוח שתשרוד את הגל הנוכחי.
יאהו צריכה סטיב ג'ובס משלה, מישהו שינער את החברה ויעביר אותה למסלול רווחי. הבעיה היא שלא ברור שיש כזה, וגם אם היה, לא ברור מה הוא יכול לעשות, בהתחשב בנתונים. חבל הצלה סביר היה יכול להיות רכישה על ידי מיקרוסופט – אבל ההצהרה האחרונה של באלמר היתה ברורה למדי. עם זאת, הצליח מנוע החיפוש של יאהו להישאר במקום השני אחרי זה של גוגל, ובחודשים האחרונים אף רשם עליה בשימוש בו – 19.6% באוגוסט ו-20.2% בספטמבר. יתכן שזה יפתה את מיקרוסופט לעסקה לרכישת מנוע החיפוש בלבד – מה שעשוי להביא לקריסתם של שאר חלקי יאהו.
קארה סווישר, שתחזיותיה לגבי יאהו היו מדויקות לאורך כל המשבר, נקבה בשמו של פיטר צ'רנין, נשיא ניוז קורפס, כ"מועמד החלומות" לניהול יאהו. צ'רנין, לדבריה, מסוגל להחלטות דרמטיות, מבין ברשת הרבה יותר מרוב אנשי התקשורת, מעוניין בג'וב חדש ומרענן – ונהנה מתמיכתם של רבים מבעלי המניות של יאהו.
מבין "ותיקי יאהו", מוזכר שמו של דן רוזנצוייג, לשעבר הסמנכ"ל התפעולי של יאהו וכיום המנהל התפעולי של חברת ההשקעות Quadrangle Group. בעבר שימש רוזנצווייג כנשיא Cnet, ופיקח על המיזוג בינה ובין ZDNet.
גם שמה של מג וויטמן, המנכ"לית לשעבר של איביי, הוזכר כיורשת אפשרית. עם זאת, נראה שוויטמן עסוקה יותר במירוץ לתפקיד מושל קליפורניה ב-2010, ופחות בתפקיד ניהול של חברה במשבר.