טכנולוגי על הבוקר: שיחות וידיאו בג'ימייל
תוכנת אנטי וירוס גרמה למשתמשים להשמיד קבצים של מערכת ההפעלה, גוגל עוקבת אחרי מגפות, מניות פייסבוק נסחרות בכרבע מהערך שמיקרוסופט שילמה עבורן, וארגנטינה מצנזרת את יאהו וגוגל
גוגל ממשיכה לשלוח גרורות
גוגל הציגה אתמול (ג') כלי חדש: משתמשי ג'ימייל שינסו לפתוח בצ'אט עם מי מאנשי הקשר שלהם, יגלו שיש להם עכשיו גם אופציה לשיחות וידאו או שמע. אמנם, האפשרות הזו קיימת כבר שנים בתוכנות מסרים מיידיות, אבל לג'ימייל יש יתרון בולט עליהם: הצ'אט שלו תמיד זמין כשהוא פתוח, ולא צריך להפעיל תוכנה שניה. האם אתם רואים ירידה עתידית במניותיהן של תוכנות מסרים מיידיות? גם אני.
במקביל, נכנסת גוגל לעסקי זיהוי המגפות ומשיקה את Google Flu Trends. העקרון פשוט למדי: כאשר מישהו חש ברע, לעיתים קרובות הוא נמנע מלגרור את עצמו לרופא ופשוט מגגל את התסמינים שלו. ומאחר ותסמיני השפעת ידועים, גוגל יכולה כעת לגלות – באמצעות בדיקת נתוני החיפוש שלהם – לגלות היכן אפשר שפרצה מגפת שפעת. גוגל ערכה השוואה מהירה עם נתוני ה-CDC, המרכז האמריקני ללוחמה במגפות, וגילתה שאכן, זה עובד.
למגפה המציקה הזו, של תאים סרטניים של גוגל שמגיעים לכל חלקה טובה ומתחילים לחסל את מה שהיה שם קודם, כנראה שלא יימצא פתרון חוקי. הפתרון היחיד הוא נסיוב, שימוש בגוגל כנגד עצמה: 45% מהפרויקטים שלה נשארים, כזכור, בשלב הבטא, ונזנחים כשההתלהבות שוככת.
סליחה, טעינו, הלך לכם המחשב
תוכנת האנטי-ווירוס הפופולרית AVG גרמה השבוע להמוני משתמשיה להחוויר: היא זיהתה במחשב שלהם טרוג'אן מסוכן, ועוד כזה שקשור להונאות בנקאיות. היא המליצה להם להסיר את הקובץ המסוכן, ומיד. רבים מהם מיהרו לעשות כן.
אלא שהקובץ הארור הסתבר כ-user32.dll, קובץ חיוני לפעולתה התקינה של מערכת ההפעלה חלונות. משתמשים שמחקו אותו גילו שהמחשב שלהם איננו מסוגל לאתחל, או לחילופין מאתחל את עצמו ללא הרף.
לזכותה, ייאמר ש-AVG מיהרה להודות בטעות, תיקנה את התוכנה שלה, ופרסמה הנחיות כיצד להתגבר על הבעיה (אם נפלתם קורבן לטעות הזו, אפשר למצוא אותן כאן). הבעיה, כמובן, היא שמי שנפגע איבד את המחשב שלו, והוא יוכל לקרוא את ההנחיות רק אם יש לו מחשב נוסף, או ממחשב של אדם אחר. נהדר.
15 מיליארד? פחחחח
ברגע של קהות חושים, הסכימה לפני כשנה מיקרוסופט לקנות מניות של פייסבוק בערך שהעמיד את שוויה של החברה על 15 מיליארד דולרים. עוד כמה פראיירים נפלו למלכודת הזו. אבל מסתבר שאנשי פייסבוק עצמם מודעים לניפוח.
שמועות עקשניות אומרות שוב ושוב שבכירים בפייסבוק מנסים להפטר מהמניות שלהם במחירים הרבה יותר נמוכים – כשהאחרונה שבהם מדברת על מכירתן מתוך הערכת שווי של ארבעה מיליארדים בלבד. ההכנסות של פייסבוק השנה – הכנסות, לא רווחים – צפויות לעמוד על 265 מיליוני דולרים בלבד. אם זה היה קורה ליאהו, המשקיעים כבר היו מבצעים בג'רי יאנג לינץ'.
ולמה פייסבוק לא מצליחה להרוויח? ראשית, זה שיש לך 120 מיליון משתמשים זה נחמד, אבל אם הם לא באים לאתר שלך כדי לקנות, הלך עליך; אתה מוציא הרבה יותר על תחזוקה משאתה מכניס מפרסומות. שנית, רצוי שהפרסומות שלך לא יהיו תלויות במודל מסורבל – שכנע את הגולש לבצע פעולה אידיוטית, שגוררת מעבר של רישום אוטומטי, ואז הפץ את השטות שעשה לכל חבריו, למשל. מייספייס מחזיקה בנתח שוק של 15.9% בתחום המודעות הנצפות; פייסבוק, רק ב-1.1%. בניגוד למיתוס הווב 2.0, נפח (גלישה) לא זהה לרווח.
ארגנטינה נגד חופש המידע
גולשים ארגנטינאים שינסו לחפש מידע על כוכב הכדורגל בדימוס דייגו מאראדונה, יגלו עליו מעט מאד דברים בגוגל או במנוע החיפוש של יאהו – בעיקר את המידע הרשמי שהוא רוצה להפיץ על עצמו.
"יד האלוהים" לא לבד. עשרות דוגמניות ושאר מפורסתמים מנהלים תביעה עיקשת נגד שני מנועי החיפוש, בדרישה שלא לאפשר להם לפרסם שום מידע עליהם שלא אושר. בתי המשפט הארגנטינים אישרו צו מניעה זמני, שנמצא בתוקף כבר כשנה, וגוגל ויאהו לא מתכוונים לוותר.
להחלטה הארגנטינית המשונה, שבפועל הופכת את מנועי החיפוש לאחראים לתוכן שהם מוצאים, אין כל השפעה על גוגל ויאהו מחוץ לגבולות רפובליקת האבסזרד. חלק מהבלגאן נובע מכך שבארגנטינה אין שום הסדר חוקי על האחריות לפרסום ברשת; גוגל תומכת כעת בנסיון לחוקק משהו מסודר בתחום. זה יקח זמן.
חיפשתם? שלמו
קבוצה של אזרחי-רשת זועמים בארה"ב הגישה תביעה ייצוגית כנגד שורה של ספקיות רשת וכנגד חברת NebuAd, הכוללת מגוון סעיפים, כגון מרמה, חדירה לפרטיות, ועשיית עושר ולא במשפט. התובעים דורשים שהנתבעים "יקיאו את כל רווחיהם המפוקפקים", יתחייבו להמנע מהנהגים הבזויים שלהם בעתיד, וימחקו את כל המידע שאספו על התובעים.
מה? ובכן, לפני כחודשיים, הודו שורה של ספקיות רשת שהן ביצעו ניסוי ב"מעקב עמוק" אחר הלקוחות שלהן. "מעקב עמוק" הוא חדירה לתוכן של חבילות המידע העוברות ברשת, ונסיון להבין מה הן מכילות. NebuAd פיתחה תוכנה שאיפשרה לזהות את תחומי העניין של הגולש באמצעות המידע שמועבר אליו על ידי ספק הרשת – והספקיות מיהרו בעליצות להמיר את המידע לפרסום. חקירה של הקונגרס שמה קץ לנגע, ונבואד פחות או יותר קרסה יחד עם המודל העסקי שלה. בין השאר נטען שהפעולות של נבואד מהוות האזנת-סתר בלתי חוקית. יהיה מעניין לעקוב אחר המקרה הזה – ואולי צריך לבדוק מה קורה כאן, בישראל, בתחום.
קצרצרים
משבר הפרסום מגיע גם ל"תקשורת החדשה": המגזין/בלוג הוותיק Wired מפטר כרבע מעובדי חדר החדשות בסאן פרנסיסקו, וחברת הבלוגים Six Apart מפטרת שמונה אחוזים מעובדיה. רשת הטלוויזיה Current, שאל גור הוא אחד ממקימיה, מפטרת 60 מעובדיה – ויוצרת 30 מקומות עבודה חדשים, שחלקם ימולאו על ידי המפוטרים.
קריסת Circuit City פוגעת בשורה של ספקי אלקטרוניקה גדולים: הרשת חייבת 60 מיליונים לסוני, כ-18 מיליון לטושיבה, כ-15 מיליונים ליצרניות המצלמות אולימפוס וניקון, ועוד הרבה כסף להרבה חברות, שהיו צריכות את זה כמו חור בראש.
בתזמון מרשים, גם מכירות משחקי המחשב ביפן צוללות: ברבעון השלישי קנו היפנים 21% פחות משחקי מחשב משקנו קודם לכן. הרבעון הגלובאלי של משחקי המחשב הסתיים בעלייה זעירה, של אחוז גלמוד אחד, ונראה שיהיה רע יותר.
עוד זה מדבר וזה בא: אתמול נפרדנו מהפניקס, הגשוש של נאס"א בקוטב של המאדים שקפא למוות, ועכשיו מסתמן שעוד גשוש, רובר, נמצא בצרות. הוא תקוע באיזה מדבר, והחול מכסה את הלוחות הסולאריים שלו, כך שהוא לא מקבל מספיק אנרגיה.
אפל אוהבת להציג את עצמה כחברה ירוקה, אבל כרגיל אצלה, הפרסום עולה על המוצר. החברה טענה שהבלאטה שלה – המחשב שמעוצב מגוש אחד של אלומיניום, שנחתך באמצעות קרני לייזר שנורות מעיני כרישים – ידידותי במיוחד לסביבה. דא עקא, שכמויות האנרגיה העצומות הנדרשות להפעלת קרני הלייזר כנראה גורמות הרבה יותר נזק לסביבה מכל שיטה אחרת. שלא לדבר על ניצולם של הכרישים האומללים.