הצד החיובי של המיתון: צרכני הגאדג'טים יחגגו
התרסקות מניות ההייטק תוביל גם להוזלה דרמטית במחירי המחשבים, הטלוויזיות והטלפונים
1. כמו השוק כולו, גם מניותיהן של חברות הטכנולוגיה התרסקו ברעש. מדד הטכנולוגיה של נאסד"ק, העוקב אחר 1021 החברות הגדולות בתחום, נפל במהלך הקיץ ב־36%. זהו שיעור גבוה מנפילת דאו־ג'ונס ו־S&P 500, וגבוה בהרבה מענפי המזון, האנרגיה והבריאות. וגם על הצניחה החדה הזו רוב חברות הטכנולוגיה הגדולות היו חותמות בשמחה. כמה מהן איבדו מערכן הרבה יותר. למה דווקא הן?
2.האם אתם באמת צריכים להחליף מחשב, טלפון סלולרי ונגן מוזיקה מדי שנתיים? האם הישן באמת התיישן? השאלה הזאת עדיין לא נבחנה בזמן מיתון אמיתי, והתשובה לה יכולה להסביר חלק מהצונאמי שעובר על תעשיית ההייטק. בשנים האחרונות חברות הטכנולוגיה הסתבכו במירוץ טכנולוגי־עיצובי־שיווקי שלא היה כמותו בהיסטוריה, ושמטרתו למכור ללא הרף מוצרים יקרים עם תאריך תפוגה קצר. בשנים האחרונות זה עבד. טלפונים, אייפודים ומחשבים ניידים נהפכו לחיוניים כמו שמפו ועונתיים כמו חולצה. רבים החליפו את הגאדג'טים שלהם מדי שנה וחצי. רמת החיים אפשרה זאת. אבל האם זה באמת היה נחוץ?
3. מדדי המניות הם התשובה לשאלה. דל ולנובו כבר מחקו כמחצית משוויין בשלושה חודשים, וכך גם עשו נוקיה, מוטורולה, יצרנית המצלמות קאנון, והחברות סוני, טושיבה ונינטנדו. אפל, שעברה שנה מצוינת עוד לפני ששלפה את האייפונים והאייפודים החדשים, צללה ב־43%. קומפל אלקטרוניקס, אייסר, HP ולקסמרק נחתכו בכשליש. RIM, יצרנית הבלאקברי, צללה ב־63%. אחרי שנים שבהן המשקיעים האמינו שמניות הטכנולוגיה לא יפסיקו לעלות, מגיעים ימים שבהם למשקיעים אין מושג מתי הן יפסיקו לרדת.
4. אז אנשים לא ירכשו יותר אלקטרוניקה? בוודאי שירכשו, אבל לא במחירים של תקופת השגשוג. אם מאז 2003 מילות המפתח היו פיצ'רים ועיצוב - המילה החדשה תהיה מחיר. יצרנית המחשבים אייסר היתה מהראשונים לגלות זאת. אייסר היא חברת המחשבים היחידה שהודיעה על עלייה של כ־20% במכירותיה בחודשים הקרובים. את התחזית היא מבססת על הביקוש הגבוה ל־Aspire One, הלפטופ הזול שלה שנמכר ב־400 דולר. HP ו־Asus כבר מייצרות דגמים מתחרים. גם בתחום הסלולר צפויה ירידת מחירים: מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל, אנדרואיד, עתידה להוזיל את עלויות הפיתוח עבור יצרניות טלפונים קטנות ובינוניות. 20.8 מיליארדי הדולרים שבקופת אפל יקלו עליה לנהל תחרות מחירים אגרסיבית, והאנליסטית שנון קרוס מחברת "קרוס ריסרץ'" אף חזתה לאחרונה "אייפון־ננו להמונים עד 2009". והאמת? אם זה מה שהיה צריך לקרות כדי להוזיל את הגאדג'טים הארורים, אני מוכן לסלוח לגרינספאן על הפנסיה שלי.