$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: האם אוזל החמצן של פייסבוק?

גל הפיטורים ממשיך לגאות, אף אחד לא מוכן להגן על מדיניות הטכנולוגיה של מקיין, גוגל תציב יותר פרסומות בתוצאותיה, ושתי מדינות בארה"ב נסוגות מהצבעה ממוחשבת

יוסי גורביץ 09:5602.11.08

וחשבתם שחשבון החשמל שלכם הוא רצח?

 

עמיתי, צביקה בשור, טען בדפים אלה שאין שום דבר שיכול לעצור את "רשת 2.0", וששום דבר "לא יוכל לדלל את החיוניות... של פייסבוק". הלוואי שהוא היה צודק.
מבזבז כסף כמו מלח שיכור. מייסד (?) פייסבוק, מרק צוקרברג מבזבז כסף כמו מלח שיכור. מייסד (?) פייסבוק, מרק צוקרברג צילום: בלומברג

 

פייסבוק שורפת מיליון דולר בחודש רק על חשמל. הפס הרחב שלה עולה עוד איזה חצי מיליון בחודש. ומספר המשתמשים גדל, וגדל, וגדל: החברה צריכה לרכוש מערכת מידע חדשה מדי שבוע כדי לעמוד בקצב הגידול. משכורות עולות לחברה 10 מיליון דולרים בחודש, בערך.

 

ההכנסות מפרסום פשוט מסרבות להגיע – בין השאר משום שמהנדסי פייסבוק לא מצליחים לעמוד בדרישות המפרסמים, ומפקששים. למשל, מודעות שהיו מיועדות לצעירים בבריטניה מצאו את עצמן מוצגות מוצגות בארה"ב ואירופה דווקא. המפרסמים לא מרוצים. מאד לא מרוצים.

 

הכנסות אין, הוצאות יש יותר מדי – והתוצאה היא שסמנכ"ל הכספים של החברה, גדעון יו, נראה לאחרונה מסתובב בדובאי עם הכובע ביד. אומרים שהיה שם פעם כסף, לפני נפילת מחירי הנפט. ואם יו לא יצליח במשימת הגיוס שלו, בהחלט יתכן שפייסבוק תדולל. מאד. ניתן גם להוסיף שאם מייקל ארינגטון עומד ליד החברה שלך בהבעה של קברן מרוצה מעצמו, זה לא מועיל לעסקים.

 

נחמת עניים

 

בפייסבוק יכולים להתנחם בכך שאם הם נופלים, הם יהיו בחברה טובה. בשבוע האחרון, מדווח טק-קראנץ', נרשמו עוד 18,885 פיטורים בענף ההייטק. סך כל הפיטורים מאז שאף אחד לא יכול היה להעמיד יותר פנים שאין משבר, אמצע ספטמבר, עומד על 38,538 (!).

 

הגרזן ירד השבוע על מוטורולה: 3,000 עובדים פוטרו. גם חברת המשחקים Electronic Arts צמצמה משמעותית את כוח העובדים שלה, ושלחה הביתה 600 מהם. ענף התקשורת המודפסת נראה יותר ויותר כדינוזאור שצופה, אין אונים, במטאור מתקרב במהירות: המגזין טיים פיטר 600 מעובדיו – מה שניתן להסבר בעובדה שלראשונה, מספר המשתמשים המתעדכנים בחדשות על הבחירות ברשת עולה על זה המתעדכנים בנושא בדפוס. אם מערכת הבחירות של 2008 – פראית, תזזיתית, מרהיבה בקנה מידה חסר תקדים - לא הצליחה למכור עיתונים, כנראה שזה הסוף.

 

המקרה העצוב ביותר הוא כנראה זה של טסלה. מי שהיתה אמורה להביא לנו את מכונית העתיד החשמלית פיטרה לפני שבועיים את המנכ"ל שלה, מודה עכשיו שהכסף אוזל במהירות מחשבון הבנק שלה – לפני שיוצרה המכונית הראשונה. ובאקלים הנוכחי, היא תתקשה לגייס כספים.

 

מקיין השתפן

 

עמק הסיליקון התייצב כמעט כאיש אחד לצידו של ברק אובמה בבחירות לנשיאות, כשחלק מבכיריו – אני מדבר עליך, אריק שמידט – חצו את הקווים ושידרו פרסומות עבורו, באופן שיקשה עליהם מאד לטעון שהם נייטרליים מבחינה פוליטית. וההתנהגות הזו, כמסתבר, הגיונית לגמרי.

 

המגזין Wired ניסה לערוך עימות בין נציגים משני המחנות בנושאי טכנולוגיה, כשכל אחד יסביר מדוע דווקא ההצעות של מועמדו יועילו לעתיד טוב יותר לעמק הסיליקון ולמשתמשים בכלל. מתנדבים לצד של אובמה לא היה קשה למצוא – המגזין ציין בחומצתיות מסוימת שמספר האנשים שהציעו את עצמם "היה יכול למלא את (ספינת התענוגות – יצ"ג) קווין מארי" – אבל במשך שבועות התקשה קמפיין מקיין למצוא אדם מתאים מבחינתו. וכשכבר נמצא אחד כזה, הוא השתפן ברגע האחרון וביטל את השתתפותו. לעצבן מגזין חשוב פחות משבוע לפני הבחירות זה בדרך כלל לא רעיון טוב – והכותרת היתה בהתאם: "אף אחד לא מוכן להגן על מדיניות הטכנולוגיה של מקיין" - אבל כנראה שבקמפיין של מקיין הגיעו למסקנה שאת הסקטור הזה הם איבדו מזמן. עוד שלושה ימים אפשר יהיה להפסיק לדווח על המרוץ הזה.

 

מסימני המשבר: עוד פרסומות בגוגל

 

נתחיל מהחדשות הטובות: בקרוב יופיעו בתוצאות החיפוש בגוגל גם מסמכים סרוקים: המשמעות היא שאם מילה מופיעה בתמונה, גוגל תמצא אותה. זה ידרוש משאבי מחשוב בל ייאמנו, אבל גוגל הולכת לשם.

 

החדשות הרעות הן שנראה יותר פרסומות. גוגל משנה את האלגוריתם שלה – נקווה שלשם שינוי היא עדכנה מראש את המפרסמים שקונים אצלה – וכעת יופיעו הרבה יותר פרסומות מעל לתוצאות החיפוש, ולא רק בצידן. כמו כן, השינוי באלגוריתם ישנה את הצורה שבה תקבע "איכות" המודעה במכירה הפומבית שמנהלת גוגל על מיקומה של כל מודעה: מעתה, לא יחושב מספר המשתמשים שהקליקו על המודעה כחלק מאיכותה. ושוב, יש לקוות שהמפרסמים קיבלו הודעה מראש.

 

ועוד בחדשות גוגל והמשבר: פתיחתו של מרכז המידע הענקי שתכננה לבנות באוקלהומה, בעלות של 600 מיליוני דולרים, נדחתה מתחילת 2009 לתחילת 2010. וזה אחרי שהמחוקקים המקומיים עשו כל מאמץ למשוך את החברה למקום, ואף העבירו חוק מיוחד עבורה.

 

מחשוב? לא תודה, נגמלנו

 

בשתי מדינות בארה"ב, וירג'יניה ומרילנד, הוחלט שבחירות 2008 יהיו האחרונות שבהן ייעשה שימוש במערכות הצבעה ממוחשבות. ב-2010, הבחירות כבר ייעשו בפתקי נייר ישנים וטובים. מרילנד האומללה תמשיך לשלם על המערכות הממוחשבות שלה עד 2014.

 

הסיבה: חוסר אמון בעמידותן של המכונות בפני התקפת האקרים עוינים. בכמה מקומות בארה"ב כבר דווח שמכונות הצבעה התעקשו לרשום הצבעות עבור המועמד הדמוקרטי ברק אובמה כהצבעות עבור ג'ון מקיין. הטראומה של 2000 עדיין חיה ונושמת.

 

זה קורה לא רק בווירג'יניה ומרילנד: בשנת 2006, 40% מהבוחרים בארה"ב הצביעו במכונות ממוחשבות. השנה הנתון עומד על 33%, והוא צפוי להמשיך לרדת. היצרנים המאוכזבים של המכונות יוכלו להודות, בין השאר, למכונת המרמה המשומנת של הרפובליקנים, שכבר נכנסה לפעולה.

 

קצרצרים

 

ואם בבחירות עסקינן, השאלה השניה בחשיבותה – לפחות מבחינת הכסף שנשפך עליה – אחרי בחירת הנשיא היא "הצעה 8" בקליפורניה. משאל העם הזה מבקש מהאזרחים לבטל את זכויות הנישואים של זוגות גאים. בסוף השבוע התפרסמה מודעה בולטת בעיתון גדול בקליפורניה, שקראה לאזרחים להצביע נגד ההצעה. רשימת החותמים עליה היא רשימת המי-ומי של עמק הסיליקון: סרגיי ברין, אריק שמידט, ג'רי יאנג, שריל סנדברג, ורבים, רבים אחרים.

 

עוד יום, עוד מוצר דפוק של אפל: מחשבי מקבוק החדשים מגיעים, לעיתים תכופות, עם משטח-תנועה שמסרב להגיב לפקודות. מסתבר שזו בעיה מוכרת, ושהיא צצה בכל פעם שאפל מוציאה מחשב חדש – ובדרך כלל היא פותרת את הבעיה במהירות. אישית, אם אני צריך להוציא הון עתק על מחשב, הייתי מעדיף שהוא יעבוד מלכתחילה, אבל זה רק אני.

 

אפל לא לבד: סוני הודיעה כי לקוחות שרכשו מגוון של מחשבי לפטופ שלה (רשימה מופיעה בקישור) מתבקשים להחזיר לה את הסוללה ולקבל חדשה תחתיה, שאם לא כן המחשב עשוי להתלקח. המדובר בכ-100,000 מחשבים.

 

תושבי פלנטת טוויטר יצרו שעשוע מיוחד לליל כל הקדושים: הם ביימו מחדש את מחזה-הרדיו הקלאסי "מלחמת העולמות", על פי ספרו של ה.ג'. וויילס. ב-1938 נרשמה פאניקה איומה, כשהתסכית דיווח באופן חדשותי על פלישה מעולם אחר. ב-2008 לא היתה בהלה ניכרת – היי, אנחנו אחרי שמונה שנים של ג'ורג' בוש, קטן עלינו – אבל היה משעשע, ויכול להיות שנוצר כאן ז'אנר ספרותי חדש.

 

מיקרוסופט עולה מדרגה במלחמת הפרסומות: היא הציבה תא של "אני PC" מול חנות אפל בבריטניה, במטרה לשכנע לקוחות עתידיים שלא כדאי להם למכור את נשמתם לסטיב ג'ובס. קהל היעד הוא ככל הנראה שונאי אפל מושבעים.  
בטל שלח
    לכל התגובות
    x