טכנולוגי על הבוקר: עדיין בנפילה חופשית
סימני קיצוצים גם בגוגל, מיקרוסופט משיקה גירסה קלה של אופיס ל'ענן', באוסטרליה נשמעת דרישה לצנזר תוכן חוקי ברשת, ויש מי שתוהה אם אנו עומדים בפני 'עידן חושך דיגיטלי'
מוכרים בלבד
מעקב אחרי אתרי המכירות הגדולים ברשת, שמתבצע על ידי חברת Hitwise, מצביע על תופעה מדאיגה: התנועה באתרים הללו נמצאת בירידה קבועה מזה שמונה שבועות. עד אוגוסט, הם רשמו דווקא עליה – ואז הגיע ספטמבר השחור, והמגמה התהפכה.
הידירה הכבדה ביותר נרשמת באתרי מכירות מוזיקה, שרשמו בשבוע האחרון ירידה של 21%; חנויות מחשבים הגיעו למקום השני ורשמו ירידה של 18%; ואתרים למכירת כרטיסים להופעות איבדו 12% מצופיהם. וזו לא רק בעיה של האתרים הללו: האנליסטים מעריכים שמאחר והרשת משמשת במקרים רבים למחקר-שוק לפני קניה בלתי-מקוונת, הנתונים הללו עשויים להצביע על ירידה בכלכלה כולה.
הסופות מכות בעיקר בענף הפרסום: הוול סטריט מדווח שכ-400 סוכנויות פרסום-רשת קטנות עושות מאמצים נואשים לשרוד – באמצעות התאחדות. כמה מהחברות כבר קרסו. אחרות פיטרו מספר ניכר של עובדים. בשנים האחרונות, הוציאו חברות תקשורת כשני מיליארדי דולרים על רכישת סוכנויות-פרסום מקוונות. כנראה שזה כסף שיצא מהכלכלה לבלי שוב.
לא מפטרים, אבל...
גוגל הודיעה שאין בכוונתה לפטר עובדים, ולפני כשבועיים היא הציגה מאזנים נאים מאד, אבל המשבר הכלכלי כופה גם עליה שינויי כללים. בתחילת העשור הבטיחו מייסדי החברה, לארי פייג' וסרגיי ברין, שלא רק שהם לא יקצצו בהטבות העובדים – הם אף יוסיפו עליהן.
זה היה מזמן. משרדי גוגל בניו יורק הודיעו לאחרונה על קיצוץ ניכר בהטבות המזון של העובדים, ובין השאר התבקשו העובדים – בנימוס – שלא להתייחס לארוחת הערב שלהם כאל הטבה מובנת מאליה, ודאי לא לקחת אותה הביתה, אלא לאכול אותה אך ורק כאשר הם נמצאים במבנה לצרכי עבודה. הקיצוצים במשרד בניו יורק, נאמר במזכר הפנימי, מיועדים בין השאר להתאים את המשרד לקיצוצים שכבר בוצעו במטה הראשי, הגוגלפלקס בקליפורניה.
הקיצוצים אינם רק בהטבות לעובדים: גוגל הקפיאה את בנייתו של מבנה ענק, שהיה אמור להיות המטה העתידי של החברה. הוא היה אמור להיות פלא-עולם חדש, "המבנה הירוק ביותר בעולם", והעלויות היו אמורות להיות בהתאם. ועכשיו, השטח שעליו הוא אמור היה להבנות מוחכר לעיריה תמורת 1.7 מיליוני דולרים לשנה.
אופיס – עכשיו בגרסת רשת
כנס המפתחים השנתי של מיקרוסופט נמשך, ואמש שוחררו גרסאות נסיון ראשונות של חלונות 7 – וזה היה צפוי. הדבר הפחות צפוי היתה הכרזה על השקת גרסה של אופיס, המותאמת לשימוש ברשת – ופתוחה לקהל הרחב. עסקים יצטרכו לשלם עבור חבילות מקוונות של התוכנות, אבל משתמשים מן השורה רק ייאלצו לצפות בפרסומות. והגישה לחבילה המקוונת תהיה זמינה לא רק בדפדפן האקספלורר של מיקרוסופט, אלא גם מפיירפוקס וספארי – ויתכן שבעתיד, גם מדפדפנים אחרים.
גרסאות רזות של וורד, אקסל פאוורפוינט ו-OneNote יהיו זמינות למשתמשים באמצעות שירות Office Live. אלה לא הגרסאות המלאות של התוכנות – אבל מדובר בצעד נועז מצד מיקרוסופט, שחלק ניכר מהכנסותיה נשען על מכירות אופיס, ודאי לאחר הדלדול בהכנסות ממכירות מערכות הפעלה. מיקרוסופט מתעתדת להוציא גרסה של אופיס גם למחשב האישי – ולמעשה יוצרת תחרות בין שני מוצרים שלה באותו תחום עצמו, כשאחד מהם מכיל כלים רבים יותר מהאחר – אבל, בניגוד אליו, דורש תשלום. יהיה מעניין.
כשנותנים אצבע...
התושבים באוסטרליה טרם הספיקו להירגע מהעובדה שהממשלה החליטה לצנזר להם את הרשת, והורתה לספקיות למנוע גישה לאתרים שהממשלה חושבת שהם לא חוקיים, וכבר גילו שצנזורה היא מדרון חלקלק מאד.
מפלגה פונדמנטליסטית מקומית, Family First – איכשהו, הן תמיד מתגעגעות למשפחה הישנה והפטריארכלית; אצלנו קוראים לזה "להחזיר עטרה ליושנה" – דורשת כעת למנוע גישה ברשת לאתרים הדנים במין וסמים. החוק האוסטרלי מתיר גישה לחומר כזה בגרסתו הלא מקוונת, אבל ב"קודם כל המשפחה" רוצים שתחשבו על הילדים.
למזלם של האוסטרלים, "קודם כל המשפחה" היא מפלגה קטנה ויש לה לא 12 צירים, כמקובל במקומות אחרים, אלא אחד בלבד. אבל העמדה הממשלתית בנושא הססנית, ותמיד קל לגייס את ההמון לצנזורה. להסיר אותה אחר כך זה סיפור אחר.
מה נשאיר אחרינו?
ולנבואת הזעם היומית: ג'רום מקדונו, פרופסור לספרנות באוניברסיטת אילינוי, מזהיר שחלק ניכר מהמידע הקיים כעת לא ישרוד. בעשרים השנים האחרונות, המין האנושי מייצר כמויות בלתי נתפסות של מידע – אפשר, אכן, לטעון שחלקים ניכרים ממנו לא ראויים לשרידה – שתופס כמויות עצומות של מקום, במגוון גודל והולך של צורות.
מקדונו טוען ששינויים טכנולוגיים בעתיד הקרוב למדי יהפכו חלק ניכר מהמידע שבידינו לבלתי קריא. מה ישרוד טוב יותר, הוא שואל רטורית – התמונה שעל הקיר או קובץ ה-jpg בגודל עשרה מגה שעל הדיסק הקשיח שלך? מדיה דיגיטלית נשחקת והופכת לבלתי קריאה תוך זמן קצר להבהיל – לעיתים עשור בלבד. וחלקים ניכרים מהתוכן המיוצר קיימים רק בפורמט דיגיטלי – מיילים, למשל, שמקדונו טוען בצדק שאי אפשר יהיה לשחזר את ההיסטוריה של התקופה בלעדיהם.
הסכנה ממשית למדי: מדעני נאס"א גילו לזוועתם בתחילת שנות התשעים שחלקים ניכרים מתוכניות החלל המוקדמות שלהם, בכלל זה מידע בעל חשיבות היסטורית על משימות אפולו שהגיעו לירח, לא קריא. הסיבה: נאס"א שינתה פורמט דיגיטלי בשנות ה-80, ומישהו שכח לוודא שכל הקבצים יומרו לפורמט החדש. מצד אחד, סביר שחלק עצום מהמידע שיצרנו יאבד ב-20 השנות הקרובות; מצד שני, חלקו הגדול של האובדן יהיה סרטוני יוטיוב על כלבים חמודים, וחומר שיהיה באמת חשוב ישוחזר על ידי מיליוני אנשים במגוון פורמטים. שריפת הספריה באלכסנדריה? לא ממש.
קצרצרים
ואפ כבר מידע ושימורו: גוגל התפשרה עם כל המו"לים שזעמו על פרויקט סריקת הספרים שלה, תשלשל לידיהם 125 מיליוני דולרים ותשמור לעצמה את הזכויות על הפורמט הדיגיטלי. בנוסף, היא תוכל למכור את הספרים הדיגיטליים לקוראים, שיוכלו לצפות מראש בחלק מתוכנם – עד 20% מהם.
עוד מסימני המשבר: המגזין הוותיק והרציני, כריסצ'יאן סיינס מוניטור, הודיע שהוא מפסיק להדפיס את המהדורה היומית שלו, ויסתפק בהדפסת שבועון. המהדורה היומית תופץ ברשת בלבד. הסיבה: ירידה דרסטית בתפוצה, מ-220,000 עותקים ביום ב-1970 ל-52,000 היום. מיליוני עצים נושמים לרווחה, ואלפי עיתונאים נכנסים עוד יותר לחרדה.
מיקרוסופט ויאהו לא התאחדו, כידוע, אבל הן משתפות פעולה בנושא אחד לפחות: מאבק בנוכלות-רשת. שתי החברות שילבו ידיים עם ווסטרן יוניון והבנק לפיתוח אפריקה, בנסיון לשים קץ למרמת לוטו: וריאציה על העוקץ הניגרי שבה מודיעים לך שזכית בפיס, ואתה רק צריך לשלוח "דמי רישום" כדי לקבל את הפרס. פראיירים לא מתים, כידוע, אבל מסתבר שהם בהחלט משודעכים לכדי זומבים, אם אחד מ-44 אנשים חושב שהוא זכה בהגרלה שמעולם לא השתתף בה.
לפחות חברה אחת לא חשה, עדיין, את סימני המשבר: בליזארד הודיעה שהמשחק המקוון הפופולרי שלה, World of Warcraft, מהווה בית לכ-11 מיליוני מכור... אה, מנויים. גירסה חדשה של הסם הפופולרי צפויה לצאת לשווקים בנובמבר.
סמארטפונים להמונים: הג'1, הידוע בכינויו גוגלפון, יימכר בקרוב ברשת הקמעונאות הענקית וול מארט. כיאה, מחירו בחנויות האלה יהיה נמוך יותר – בכ-31 דולרים – ממחירו בנקודות המכירה של ספקית הסלולר המשווקת אותו, T-Mobile.