סיכום שבוע בעולם הטכנולוגיה: סלולריום
הבלוגרים לא מאוחדים בדעתם לגבי הסלולרי החדש של גוגל; האייפון לא הגיע להשקה של iDigital; למיקי רוזנטל יש מה ללמוד ממייקל מור והאם האינטרנט מטפש אותנו?
בליל שלישי השיקה גוגל את ה-G1, הסלולרי המיוחל שלה, וכהרגלה - גרמה לכולם לחוש שעידן חדש נפתח בתעשיית הסלולר. המכשיר, Dream מבית HTC, הוא הטלפון הראשון שמריץ את מערכת ההפעלה הפתוחה למדי אנדרואיד, וכצפוי, זכה לביקורת אוהדת ברובה.
וולט מוסברג, המבקר רב ההשפעה של הוול סטריט ג'ורנל, קבע שמדובר במכשיר בלתי מגניב, שיהווה מתחרה ראוי לאייפון. סול הנסל, מהניו יורק טיימס, אומר דברים דומים, ועל משקל הפרסומות המיתולוגיות - קורא ל-G1 "ה-PC". גם עמיתו, דיוויד פוג, מודע לחסרונות, אבל מביע התרגשות קלה.
ב-Wired, להבדיל, מתייחסים פחות לטלפון ויותר להכרזה - הם מתרעמים על הזלזול הבוטה של צמד מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, בחשיבות האירוע. בבלוגספירה גם מפרגנים, אם כי הכל חד משמעי יותר - בבלוג הגאדג'טים גיזמודו למשל, מפגינים עוינות למכשיר ומביעים פסימיות באשר לסיכויי הצלחתו.
ב-RWW משאירים את ההכרעה לגולשים. אורי שרף מלינמגזין מזכיר שמי שיקבע את הצלחת הפלטפורמה יהיו המפתחים, והאנליסטים? הם מנחשים: ב-IDC אומרים שיתכן שה-G1 לא ייתקל בהערצה דומה לזו שזכה לה האייפון של אפל. השתכנענו.
אם יש לכם זמן לביקורת אחת בלבד, השקיעו אותו בזו של דאגלס ראשקוף בבלוג Boing Boing. הוא אמנם מתלהב, אבל עושה זאת בחן ולא שוכח לצרף קצת חרדה בריאה מפני גוגל חזקה מדי ומפני פתיחות מזויפת.
ברדמונד, בינתיים, העניינים כרגיל - חלונות מובייל 7 שוב נדחית. מיקרוסופט, שיש הטוענים שתספוג את הפגיעה הקשה ביותר מהמהלך של גוגל, עסוקה בחיקוי פרסומות. למי יש זמן להשקיע בהאצת העבודה על שדרוג למערכת ההפעלה סלולריים?
וקצת עם קשר: יוסי גורביץ מקווה, שמפתחי האפליקציות לאייפון ישימו לב שאפל מאכילה אותם תפוחים מורעלים ויפנו לאפיקים אחרים. לשלל האפשרויות הזמינות (ע"ע OpenMoko) הצטרפה אחת חדשה: תחרות נושאת פרסים כספיים של נוקיה, שמזמינה מפתחים ליצור יישומים קהילתיים חדשניים לסלולר.
iDigital, יבואנית מוצרי אפל לישראל, פתחה השבוע את החנות הראשונה שלה בארץ. לבד מתיקים וצפונים נלהבים, תוכלו למצוא בה גם מחשבי מק ונגנים משלל סוגים. האייפון נעדר. ערן תור, מנכ"ל החברה, הקדים מכה לבעיטה ובמסיבת העיתונאים שכונסה לרגל ההשקה הכריז: "תשאלו את סטיב ג'ובס למה האייפון לא פה". מדאים! אתה תשאל אותנו למה אנחנו לא קונים אצלך.
וכעת, למעט חדשות ספקולטיביות: פרטנר הכריזה על כניסה עתידית לשוקים חדשים, כמו טלפוניה קווית, אינטרנט ושירות הורדות מוזיקה וסרטים; בבזק מודאגים.
יצירתיות שווה כסף
בשבוע שעבר נערך ה-Web 2.0 Expo NY, שכינס כמה אנשים מעניינים מתעשיית הטכנולוגיה. בין שלל הדוברים (כאן הסרטונים), היה גם קליי שירקי, שהבהיר בצורה משכנעת שהבעיה של הרשת אינה עומס המידע, אלא חוסר במסננים הולמים. לדבריו, עומס המידע קיים מאז שגוטנברג המציא את הדפוס, אבל המבנה הכלכלי, שאילץ מו"לים לשמש כמסנני איכות, אינו קיים עוד באינטרנט. וחבל. לא בזה עוסק מאמרו האחרון של הסופר קורי דוקטורו, אבל הוא מאיר זווית אחרת ומעניינת לא פחות של היעדר המסננים.
מסננת חדשה היא WeBook, הסטארט אפ של איתי כוכבי, שמתפקד כהוצאה לאור מקוונת בעלת גוון שיתופי. החברה קוראת לכותבים אלמונים להצטרף לקהילה, לעבוד יחד על ספר, לקבל משוב מגולשים אחרים, ולבסוף - לראות את היצירה קורמת נייר וגידים. בניגוד לאתרים כמו Lulu.com, כאן אין צורך להשקיע כסף; אם הקהילה תאמין בספר הוא ייצא לאור במימון החברה, שתתחלק איתכם בתמלוגים חצי-חצי. לדברי הנשיאה, כבר עכשיו פעילים במסגרת האתר אלפי גולשים, שמשמשים כעורכים, כותבים ומבקרים של כ-15,000 כותרים.
ענף המו"לות הישראלי מתעלם מהאינטרנט, אבל בחו"ל המצב שונה לגמרי, והוצאות ותיקות בארה"ב ובאירופה לא מפחדות להתנסות באינטרנט כדי לבנות קשרים ותהליכי עבודה שיתופיים יותר עם כותבים וקוראים גם יחד.
ואגב, כך באמת נראה ספר.
לך אל מייקל, ראה דרכיו ולמד
התוכן הזמין ברשת נראה לעיתים כמו גיבוב מקרי של סרטונים וטקסטים שמוטב היה לו נותרו חבויים במגירה. אבל זו רק מראית עין, שמרתיעה את נאמני העולם הישן. (גם) צביקה בשור מייעץ לעיתונאי מיקי רוזנטל לרתום את האינטרנט, על שלל שירותי הווידאו שקיימים בה, כדי להילחם בהגמוניה הפיקטיבית של גופי השידור הישראליים, שמרוב פחד מועלים בתפקידם ומחשיכים לכם את הטלוויזיה בדרכים בזויות.
בשור מביא כדוגמה את מייקל מור, שמפיץ את סרטו החדש בחינם באינטרנט על מנת לקדם רעיון. למרבה השמחה, יש מספיק מודלים עסקיים שמאפשרים לו גם להרוויח מזה. ובכלל, קולנוענים יצירתיים באמת לא חייבים להיות סמוכים על שולחנם של ערוץ או חברת הפקה אלה ואחרים; יש מגוון ערוצי הפצה חלופיים, שמאפשרים ליצור סרטים איכותיים ומשפיעים בלי להפסיד כסף. נסו את העולם החדש, הוא מלא הזדמנויות.
בפינצטה
צבא ארה"ב החליט להשקיע ארבעה מיליון דולרים בפיתוח "קסדת מחשבות", שתאפשר למפקדים לתקשר עם פיונים באמצעות גלי רדיו. עכשיו רק צריך לפתח חיילים שמסוגלים לחשוב.
אפרופו חשיבה, חוקרת הרשתות החברתיות והאייקון, דנה בויד, מצטרפת למרכז המחקר של מיקרוסופט בבוסטון. בבלוג שלה היא מסבירה בחצי התנצלות מה גרם לה להיענות להצעה. בבלוג RWW מאחלים הצלחה לכל הנוגעים בדבר.
רוצים עוד מזון למוח? הצטרפו לוויכוח האינטלקטואלי השבועי אודות יתרונות הטכנולוגיה לעומת חסרונותיה - עכשיו תורו של ההוגה האופטימיסט קווין קלי. בניו יורק טיימס עדיין עסוקים בשאריות הדיון הקודם, וקובעים שגוגל והאינטרנט לא מטפשים אותנו, אלא מפנים לנו מקום במוח לדברים חשובים יותר.
ועוד אתגר: במשחק החברה החופשית עליכם לשמר את האיזון בין השוק לבין הרעיונות והחדשנות, באמצעות לוחמת עכבר באייקונים קטנים ותזזיתיים. הישמרו מה-C.
עיצוב, למי שטרם הפנים, הוא לא רק תוספת חיצונית למוצר; הוא מרכיב בעל חשיבות אסטרטגית בעסקים. בספרו החדש מוכיח רוברט ברונר, לשעבר המעצב הראשי באפל, את ערכו של העיצוב לכל ארגון עסקי, וקובע: אנשים אוהבים חברות שמשקיעות בעיצוב לא ברמה הוויזואלית, אלא הפילוסופית.
חשבתם שלאנשי קרנות הון סיכון אין חוש הומור? הסרטון הזה מעיד שהם עובדים על זה.
התחלתי ולכן אסיים: אחרי שהתפנו מהשקות וחידושים, הכריזו במטה גוגל על חגיגות העשור לחברה. פרויקט 10100 הוא תחרות נושאת פרסים, שבמסגרתה מוזמנים מפתחים להציע רעיונות שישנו את העולם.