איגוד העיתונאים העולמי: לחסום את שיתוף הפעולה בין גוגל ויאהו
פנה למשרד המשפטים האמריקאי ולנציבות האיחוד האירופי, בטענה כי שיתוף הפעולה שהוכרז ביוני בין שתי החברות בתחום הפרסום באתרים אמריקאיים, יעניק לגוגל כוח מופרז ומסוכן בעולם העיתונות
כזכור, גוגל ויאהו הכריזו ביוני כי הן מתכננות לשתף פעולה בתחום הצבת הפרסומות באתרים אמריקאיים. על פי התוכנית, יאהו תציב באתרים שמשתמשים ברשת הפרסומות שלה גם פרסומות שנמכרו על ידי גוגל, מה שעשוי להגדיל את הרווחים של שתי החברות ולהחליש את היריבה המשותפת שלהן, מיקרוסופט.
לפי איגוד WAN, המשמעות תהיה הקץ לתחרות בתחום הפרסום באתרי חדשות. בהעדר אלטרנטיבות, גוגל ויאהו הפועלות יחדיו יוכלו לכפות על אתרי החדשות עסקאות פרסום לא הוגנות.
במכתב שנשלח לרשויות כותב האיגוד, כי "בכך שתינתן לגוגל השליטה על עד 90% מהחיפושים בתשלום ומהפרסום על בסיס תוכן, גוגל תאחז בכוח עצום על היכולת של עיתונים להגיע לקוראים ועל היכולת שלהם להשיג הכנסות מפרסום".
האיגוד מציג נתונים לפיהם גוגל צברה 48 מיליארד דולר מפרסום מקוון מאז 2001, אך פחות משליש מההכנסות הללו חזרו לאתרים, ורק נתח זעיר הגיע לתעשיות התוכן והחדשות.
מיקרוסופט: העסקה תהפוך את גוגל למונופול
זהו לא המאבק הראשון של WAN נגד גוגל. בשנה שעברה ניסה האיגוד למנוע מהחברה לפרסם בשירות Google News תקצירים של ידיעות מעיתונים שונים בעולם. האיגוד טען, כי בכך שגוגל מפרסמת קטעים מידיעות בלי לשלם לעיתון המקורי, ומרוויחה מכך כסף רב, היא מפרה את זכויות היוצרים של העיתונים. האיגוד תמך בסוכנות הידיעות AFP כאשר זו הגישה תביעה נגד גוגל על הפרת זכויות יוצרים, אולם לא פתח במאבק משפטי משלו, והתביעה של AFP הסתיימה בפשרה.
איגוד WAN מצטרף לשורה ארוכה של ארגונים שיצאו נגד שיתוף הפעולה בין גוגל ויאהו. ביוני טענה מיקרוסופט כי העסקה מאיימת להפוך את גוגל למונופול. איגוד המפרסמים הארציים (ANA) בארה"ב, המייצג מספר תאגידי ענק כמו וול-מארט ופרוקטר אנד גמבל בתחום הפרסום, הגיש בשבוע שעבר בקשה משלו לרשות ההגבלים העסקיים בארה"ב לחסום את העסקה.
גוגל ויאהו הכריזו כי ישתפו פעולה עם הקונגרס, שחוקר את ההשלכות של שיתוף הפעולה ביניהן, אך לדברי החברות מדובר במחווה של רצון טוב ולא בהכרח חוקי. אם הרשויות לא יחסמו את העסקה, היא תיכנס לתוקף באוקטובר.