$
הייטק והון סיכון

מתוק התפוח: פייג'וואנס הישראלית בפסגת מצעד ההורדות של האייפון

חברת פייג'וואנס מכפר-סבא היא החברה הישראלית הראשונה שיישום שפיתחה הצליח להגיע לראש מצעד ההורדות של אפל, כשהוא גובר על יישומים פופולריים אחרים כגון פייפאל וטוויטר. שניים מבכירי החברה מדברים על סוד ההצלחה

אסף גלעד 11:0115.09.08

חברות תוכנה ישראליות רבות ממהרות כיום להוציא תחת ידיהן גרסה של התוכנה אותה פיתחו גם למכשיר האייפון. רובן מוציאות גרסאות עבור המכשיר הפרוץ בלבד, כיוון שהן אינן מצליחות לעמוד בקריטריונים הנוקשים שקבעה אפל. הן מוותרות מראש על הכניסה לפנתיאון התוכנות הניתנות להורדה באופן חוקי דרך ה-Appstore, החנות הרשמית של אפל, בגלל דרך הייסורים שמעבירה אפל את אותן החברות שמעיזות לעשות זאת.

 

נכון להיום, יש רק חברה ישראלית אחת שהתוכנה שייצרה ניתנת להורדה ב-Appstore. ולא רק זאת: מדובר בתוכנה הפופולארית ביותר בקטגוריית ה"יישומים השימושיים" של החנות כולה, כשהוא גובר על יישומים פופולריים אחרים כגון פייפאל וטוויטר. מדובר בחברת פייג'וואנס (PageOnce), וביישום שפיתחה לאייפון, iOnce. היישום מאפשר גישה לחשבונות הבנק, האשראי, אתרי הקניות והדוא"ל דרך אותו החשבון, 

קאופמן. "די ברור שבאפל אוהבים אותנו" קאופמן. "די ברור שבאפל אוהבים אותנו"

 

כאשר משווים לכלל האפליקציות הניתנות להורדה ב-Appstore, כגון פייסבוק ולינקד-אין, נמצאת iOnce במקום ה-40 והמכובד. את ההישג הכביר השיגה iOnce תוך 10 ימים מהשקתה בחנות הדיגיטלית של אפל בחודש אוגוסט, וכאשר שויכה תחילה לקטגוריות התוכנות העסקיות, עקפה במהירות את התוכנה ששיחרר בנק אוף אמריקה, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב.

 

בשביל להוריד כיום את היישום אין צורך לחפש את התוכנה ברשימה ארוכה. לתוכנה באנר משלה, והיא נמצאת תחת הערת 'בחירת העורך'. "אם הייתי משווה את חנות התוכנות הדיגיטלית של אפל לסופרמרקט, הייתי אומר שהם שמו אותנו בקידמת החנות, במדף המבצעים והמוצרים החמים ביותר. מוצר יכול לחיות ולמות רק מהמיקום שלו על המדף", אומר אחיקם קאופמן, ממייסדי פייג'וואנס, המשמש כמנהל התפעול בחברה. "לא מזמן התקשרו אלי שני מנהלים מקרן הון סיכון אמריקאית ושאלו אותי אם אני משלם לאפל על כך. צריך להבין שאף אחד, מלבד כמה אנשים בודדים באפל לא באמת יודע איך מתנהלים הענינים ב-AppStore, אבל זה די ברור שהם אוהבים אותנו, כי אנחנו מייצרים להם הורדות רבות".

 

עד כה הורידו 150 אלף משתמשים את היישום iOnce, בקצב של מספר אלפים ביום. לתוכנה גרסה מקבילה למחשב האישי ששוחררה כבר בינואר השנה והניבה עד היום 60 אלף הורדות. "אין ספק שאנו משקיעים יותר ביישומים לטלפון הסלולרי, כיוון שבעולם זה המשתמשים מייצרים תנועה רבה יותר", אומר קאופמן, "קלות השימוש ביישום שלנו בטלפון הסלולרי מעודד את המשתמשים לבדוק את החשבונות שלהם מספר פעמים ביום".

 

חברות ישראליות רבות מתלוננות על כך שקשה לתקשר עם אפל. חשתם זאת על בשרכם? 

 

קאופמן: "למרות אווירת הפתיחות שמגיעה מעמק הסיליקון, אין ספק שאפל נוקשים בתהליך שהם מנהלים עם ספקיות התוכנה שלהן. רמת אי הוודאות בעבודה מולם היא גדולה, ולעולם אינך יודע מה יהיה הצעד הבא שלהם. אתה נבחן כל הזמן ונדרש לענות על אינספור שאלות חדות כאשר לא תמיד אתה זוכה למענה בצד השני". קאופמן מוסיף, כי  "לולא קשר אישי שיש לנו באפל, קשה היה לנו הרבה יותר להגיע אליהם".

 

כל החשבונות בכף ידך כל החשבונות בכף ידך

ניסים טפירו, מנהל מרכז הפיתוח הישראלי של החברה, אחראי על פיתוח המוצר ועל התמיכה בלקוחות. מתוקף תפקידו, נמצא טפירו בקשר יומיומי מול אפל. טפירו מעולם לא נפגש עם נציגים של החברה. "את מרבית התהליך מול אפל אני מנהל באמצעות אתרי אינטרנט ייעודיים לכך, ומעולם לא מול אדם ספציפי".

 

מה חשוב לעשות בכדי להצליח בחנות הדיגיטלית של אפל?

 

טפירו: "מי שרוצה להכנס להרפתקה של פיתוח תוכנה לאייפון, חובה עליו להבין מה חשוב לאפל בכדי שאלה יסתכלו לכיוונך. עליך לפתח תוכנה שתתן לחברה ערך משמעותי. לדבר איתם זו משימה לא פשוטה, ובתהליך העלאת היישומים כדאי להתנהג יפה ולהיות ילדים טובים כיוון שהם עשויים לפסול דברים בגלל בעיות טכניות קטנות. קודם כל הם אומרים לא ולאחר מכן - לך חפש אותם. יש תחומים רבים אליהם החליטו לא להכנס, לכן לא כדאי לבנות על פיתוח תוכנות כאלה כמו למשל VOIP. חשוב להקפיד על ממשק נקי וקלות השימוש בו".

 

בפייג'וואנס מעודדים מההצלחה, שגורמת בינתיים לתיאבון רב להמשיך ולתלות את אסטרטגית הצמיחה על בסיס פריחת האייפון והסמארטפונים הבולטים בארה"ב. לפי ציפיות החברה, אם כיום מהווה האייפון אחוז אחד בלבד משוק הסמארטפונים בארה"ב, תוך שנה יקפוץ נתח השוק שלו לכ-10%, כאשר קצב הייצור השנתי של מפעלי אפל בעולם הוא של כ-40 מיליון מכשירים, או 800 אלף בשבוע. תוך חודש תשיק החברה גרסה מקבילה ל-iOnce עבור מכשירי הבלאקברי של RIM ובתחילת 2009 גם לסמארטפונים האירופים דוגמת נוקיה וסוני-אריקסון. מגמה זו מסתדרת היטב עם אסטרטגית החברה לפנות קודם כל לאנשי עסקים הנמצאים בנסיעות רבות וצורכים מידע אישי ועסקי דרך המכשיר הסלולרי החכם.

 

בשלב זה מציעה פייג'וואנס את התוכנה שלה בחינם. בחברה מעדיפים לבנות בסיס הולך וגדל של משתמשים, ורק לאחר מכן לבדוק אפשרויות הכנסה מהמוצר עצמו. המודל המרכזי עליו בונה החברה בעתיד הלא רחוק את הכנסותיה הוא שילוב של פרסומות מותאמות אישית עם גביית דמי שימוש בשרותים מתקדמים (פרמיום).

 

מהם ההבדלים בין היישום שלכם לבין דפי האינטרנט המרכזים את כל המידע שרלונטי לי, כגון iGoogle, MyAOL, MyYahoo ודומיהם?

 

"אלו הם דפים טובים לראשית הגלישה שמרכזים עבורך מידע רלוונטי, אך זהו מידע ציבורי וזמין לכל. בניגוד אליהם, iOnce מרכזת לך את המידע האישי שלך באותו דף: חשבונות הבנק והאשראי שלך, פרופילי הרשתות החברתיות כגון לינקד-אין, נוכל להציג לך בכל רגע אפילו כמה מיילים עומדים לרשותך במסגרת חברות התעופה".

 

רואים עולם. מסך חשבונות הנסיעה של פייג'וונס רואים עולם. מסך חשבונות הנסיעה של פייג'וונס

 

אבל זה לא נגמר בכך. היתרון האמיתי של פייג'וואנס נמצא דווקא מתחת לפני השטח. החברה פיתחה אלגוריתם הלומד את התנהגות הגולש לאחר שהוא נכנס לכל אחד מחשבונותיו דרך היישום, ומנתח אותו. לאחר מכן בונה החברה פרופיל התנהגות כזה שניתן לתפור לו פרסומות לפי 'טביעת האצבע' של אותו גולש ולהציע אותו לאתרי אינטרנט שונים. "זה יתרון שיש רק לחברה שכמעט כל חבריה הגיעו מחברת מרקיורי לשעבר", אומר קאופמן.

 

לפי חברת המחקר IVC, גייסה פייג'וואנס עד כה 1.5 מיליון דולר מהאנג'ל האמריקאי בובי לינט, שחתום על האקזיט של טראיאנה בשנה שעברה, ומלירון פטרושקה. בפייג'וואנס מחפשים השקעה נוספת ומקווים לסגור עד סוף השנה סיבוב גיוס שני שינוע בין 5 ל-7 מיליון דולר. בחברה עובדים 15 איש, מהם 11 בישראל.

 

איך לשכנע את אפל להכניס את התוכנה שלך ל-Appstore - טיפים מאת מייסדי פייג'וואנס:

1. ספק ערך חדש למשתמש וגרום לו להאמין שתרמת לו: היישום חוסך בזמן, כסף, או מחבר לאנשים חדשים.

2. צור יישום בעל ביצועים גבוהים ומהירים: זמן התגובה הממוצע של היישום לא יכול לעלות על 2 שניות.

3. צור ממשק משתמש פשוט. לאחר שסיימת לבנות תוכנה, קח את אמא שלך ואת המזכירה שלך ותן להם להשתמש  בה. בחן האם הם מסוגלים ללמוד אותה בעצמם. משתמשים רבים הולכים לאיבוד בגלל ממשק משתמש גרוע. "הרי למה אנשים קונים אייפון, כי הם רואים כפתור אחד ומסך" אומרים בחברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x