טכנולוגי על הבוקר: הבוס, עיניו פקוחות
חנות המוזיקה של מייספייס מגיעה בקרוב מאד, צרכנים אמריקנים מלמדים את חברות הסלולר לקח אמריקני מאד, חנות האפליקציות של אפל ממשיכה להיות מוקד סערה, וגוגל נחשדת בחיסול יריב עסקי
צחצחו את הדף האישי
האם הדף שלכם בפייסבוק מכיל פרטים שעשויים לפגוע בהתקדמותכם העסקית? נניח, תמונות שמציגות אתכם בעת, אה, נקרא לזה "התנהגות בלתי מקצועית"? האם התחביבים שלכם כוללים תחומים אזוטריים, כגון תחרות שתיה עם בנות לוט? כדאי לכם לחשוב על זה שוב.סקר שערך אתר CareerBuilder.com מראה של-21% מהמנהלים האחראים לשכירת עובדים בארה"ב אין שום בעיה לומר לסוקר שכן, אם מישהו מגיע אליהם לראיון עבודה, הם עושים עליו חיפוש מעמיק ברשתות חברתיות. עוד תשעה אחוזים טרם עשו זאת, אבל שוקלים בחיוב להתחיל בקרוב.
גרוע מכך, 34% מהמנהלים שערכו חיפושים כאלה, אמרו שהתוצאה גרמה להם לנפנף את המועמד לשלום. הסיבה העיקרית לסיום הפתאומי של הקריירה שטרם החלה נבע מכך שהם מצאו שהמועסק-לעתיד התרברב בשימוש בסמים, שימוש יתר באלכוהול, או הציג תמונות "לא נאותות" שלו. סיבות אחרות כללו הערות גזעניות, וחביב הקהל – פרסום מידע לא סימפטי על מעבידים קודמים. אף מעביד לא אוהב את זה. אחח, הקידמה. הוויקטוריאנים היו צריכים רשת חברתית של ממש, ושנים של מאמץ, כדי לקבל רק חלק מהנתונים האלה. עכשיו הם במרחק כפתור.
מייספייס ומקדונלד'ס משלבים ידיים נגד אפל
הרשת רוחשת שמועות על השקה קרובה של חנות מוזיקה חדשה, הפעם מטעם מייספייס, שתציב תחרות ל-iTunes של אפל. סינט מדווחת כי ההודעה על ההשקה צפויה להתפרסם היום (ב').
מייספייס תשלב ידיים יחד עם מקדונלד'ס, טויוטה וחברות ענק אחרות, בנסיון להקים חנות מוזיקה שרווחיה ישענו בעיקר על פרסומות. ההערכה היא שקהל המשתמשים החריג בגודלו של מייספייס - 120 מיליון - מסוגל להתמודד עם הענק מקופרטינו. בעת השקתה, צפויה החנות למכור שירים נטולי תוכנת הגנה (DRM), וכן מוצרים נלווים, כגון רינגטונים וכרטיסים להופעות.
על פי השמועות, מייספייס מיוזיק גייסה כ-100 מיליוני דולרים עד כה, וכעת היא עסוקה בחיפוש מהיר אחר מנכ"ל, זאת לאחר ששורה של מקורות אמרו כי הכוונה היתה להשיק את החנות ללא מנכ"ל ולמנות אותו תוך כדי תנועה.
אפל מחסלת תחרות...
גובר הרוגז עקב מדיניותה הלא ברורה של אפל באשר לחנות האפליקציות שלה, האפסטור: בתחילת אוגוסט, הועלמה מהחנות אפליקציה שהפכה את האייפון למודם נישא למחשבים ניידים. זו התחרתה בשותפתה של אפל, חברת הסלולר AT&T. אפל לא נתנה הסבר רשמי להסרת האפליקציה.
אחר כך היה האירוע המשונה של I Am Rich, אפליקציית-הבדיחה שנמכרה ב-1,000 דולרים ושיוצרה מצא שמונה פראיירים שקנו אותה. אפל הסירה את האפליקציה, ללא הסברים, ואחר כך אמרה שמדובר ב"שיקול דעת".
ועכשיו הגיעה שעתו של Podcaster, יישום לאייפון שנותן תחרות יפה למדי לחלק מהפודקאסטים של אייטיונז, חנות המוזיקה של אפל. הפעם התגובה היתה רשמית מאד: הוא הוסר משום שהוא התחרה ישירות באפל. התוצאה היתה התפוצצות של זעם מצד מפתחים, שכמה מהם - כמו פרייזר ספיירז – הודיעו שאפל יכולה לשכוח מזה שהם ישקיעו דם, מאמץ וזיעה בפיתוחי אייפון, כשבכלל לא ברור אם יותר להם למכור אותם. תגובת אפל? דממת האלחוט הרגילה.
... וכנראה שגם גוגל
סיפור מוזר מתגלגל עכשיו במשרד המשפטים האמריקני. יזם בשם דון סבאג' פתח אתר, שמהווה בעצם דפי-זהב לעסקים באזורו. הוא שילם לגוגל עבור פרסומות ממוקדות-מילה, כדי שאנשים המחפשים תחום מסוים - למשל, נגרות - יגיעו לאתר שלו. לאחר התחלה בעייתית, העסק שלו - sourcetool.com - המריא. כל חודש היה סבאג' נוטל ליטרה מבשרו - כחצי מיליון דולר - ומשלם לגוגל. והוא היה מרוצה, כי היה יוצא לו מזה רווח של יותר מ-100 אלף דולרים. החיים היו טובים.ואז משהו השתבש. לפתע, העלתה גוגל בחדות את המחיר שנדרש לשלם עבור מילת חיפוש. בעבר, הוא שילם חמישה עד שישה סנטים; עכשיו הוא נדרש לשלם דולר, ובמקרים קיצוניים - עשרה. סבאג' המבולבל והמבוהל, שראה את עמל חייו עולה בעשן, ניסה במשך חודשים להבין מה קרה. ללא הצלחה. הובהר לו שגוגל שינתה את האלגוריתם שלה - כהרגלה, מבלי לעדכן את לקוחותיה - וכשהוא המשיך לצרוח הצילו, הובהר לו בקרירות שהוא מתבקש להפסיק להטריד את צוות התמיכה.
סבאג' לא יודע מה קרה, אבל יש לו ניחוש. הוא חושב שגוגל ראתה בו מתחרה - ספציפית, של שירות-תואם, Business.com - והחליטה לחסל אותו. הוא לא יכול לעשות הרבה - אבל אולי משרד המשפטים, שבוחן בעניין את עסקת גוגל-יאהו המתקרבת, יוכל. עורך הדין של סבאג' שלח למשרד המשפטים מכתב בן 4,000 מילה שמאשים את גוגל בהתנהגות מונופוליסטית. הוא לא היחיד, כמובן. עכשיו נראה אם למשרד המשפטים של בוש יהיה אומץ להכנס ראש ראש בגוגל, ולהעביר אותה את אותם מדורי גיהנום שהעביר משרד המשפטים של הממשל הקודם את מיקרוסופט.
הצרכן הקטן מסרב לשלם בגדול
במשך שנים כרע ציבור האזרחים האמריקני תחת עולן של חברות סלולר מרושעות, שקוטנן עבה ממותני מאמא בל מנוחתה עדן, ואשר ייסרו אותם בשוטים, והתחילו להריץ תוכניות בדיקה ראשוניות בקשר לעקרבים. בשפה מודרנית יותר - היי, מתרגמים את התנ"ך לעברית - הצרכנים התרגלו להשתמש בהודעות SMS, ואז גילו, כמה מפתיע, שחברות הסלולר מעלות את המחיר בשיעור פרוע. כמה פרוע? 200%.
הקונגרס כבר שם לב לבעיה והתחיל לשאול שאלות. אבל עד שהקונגרס יזוז, החברות ימשיכו למצוץ את דמם וחלבם של האזרחים. אז כמה אזרחים החליטו לשים סוף לבעיה בדרך האמריקנית הישנה והטובה: תביעה ייצוגית.
תביעה כזו הוגשה שלשום כנגד שלוש ספקיות הסלולר הגדולות בארה"ב, והתובעים - שרוצים לצרף לתביעה את כלל אזרחי ארצות הברית שביש מזלם הובילם לחוזה עם השלוש - מציגים ראיות שהן התנהגו כמו קרטל והעלו את המחירים במשותף. עכשיו הסלולריות נאלצות להקיז קצת זלוטס כדי להתמודד עם התביעה - ועם שמן הרע. הממ. המצב הזה נשמע מוכר באופן חשוד, מאיזו רפובליקה מזרח תיכונית - כזו עם מסורת ארוכה של שוטים ועקרבים - להוציא, כמובן, החלק של התביעה הייצוגית.
קצרצרים
לגוגל יש עוד צרות: דיווחנו כבר על המקרה המוזר של ידיעה ישנה, מ-2002, על חשש לפשיטת רגל של יונייטד איירליינס, שצפה מתהומות הנשיה בשבוע שעבר וכמעט והביאה לפשיטת רגל אמיתית. הרשות לניירות ערך פתחה בחקירה נגד גוגל בנושא; שירות גוגל ניוז נחשד כאחראי להצפת הידיעה.אבל אם בגוגל באמת רוצים לצחוק על מישהו, הם יכולים להתחיל עם המשקיעים של Cuil, הפלופ של השנה בתחום הטכנולוגיה. מסתבר שמישהו חשב שהתקפת ה-denial of service הזו המתחזה למנוע חיפוש אשכרה שווה 200 מיליון.
בשורות טובות לאפל: היא הפכה ליצרנית המחשבים השישית בגודלה בעולם. ברבעון השלישי של 2008, היא חוותה צמיחה של 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אולי ההשקעה ב"מילינאלים" השתלמה.
האם הטלפון הקווי הולך בדרכו של הרדיו? מחקר בקרב צעירים מעלה ש-40% מהם לא חושבים שיצטרכו אי פעם טלפון שאיננו סלולרי. ל-79% מהם יש טלפון סלולרי וכ-15% מהם מתהדרים בסמארטפון - ו"מתהדרים" היא המילה הנכונה, שכן הסלולרי הפך בקרב השבט המוזר הזה לסמל סטטוס.
הרשת החברתית לינקדאין צפויה להכריז היום על הקמת רשת פרסום משלה - חדשה נדירה בימים שבהם פייסבוק, רשת חברתית גדולה הרבה יותר, מתקשה לסיים את החודש ברווח. מצד שני, כפי שכבר דיווחנו, המשתמש הממוצע בלינקדאין מרוויח הרבה, הרבה יותר ממקבילו הפייסבוקי, ומחיר הפרסומות בהתאם.