טכנולוגי על הבוקר: בקרוב (אולי) אייפוד חדש
מי המציא את האייפוד, רשת חברתית למרגלים, שותפות גוגל-יאהו מעצבנת את המפרסמים וספקית האינטרנט קומקאסט תוקפת את הרגולטורים
מחר יהיה מעניין. אנחנו מדווחים היום
מחר, ה-9 בספטמבר, יתקיים סוף סוף "Let's Rock", אירוע האייפוד של אפל. למעשה, לא ממש ברור מה יהיה באירוע, ואפל, כהרגלה, הכריזה עליו בצורה לא רשמית; היא פשוט חילקה הזמנות, ונתנה לבלוגרים ולמדיה – "האידיוטים המועילים" של עולם הטכנולוגיה - ליצור את הבאז לבד.
כולם מהמרים שאפל תשיק עיצובים חדשים לנגני המוזיקה אייפוד ננו ולאייפוד טאץ', ואולי אולי תכריז גם על ירידת מחירים. ההימורים מסתמכים על תצלומי אייפוד הננו החדש ש"דלפו" לרשת, ומציגים דבר מה כתום, מכוער ומטושטש שנראה כמו חיקוי סיני לאייפוד.
יש גם מי שמהמר על יציאת גרסה חדשה - שמינית - של iTunes, תוכנת המוזיקה של אפל.זה לא נראה כל כך סביר בתחילה, בהתחשב בכך שהשמועות על התקדמות המוצר לא היו מזהירות, בלשון המעטה, אבל מסתבר שגם הוא "דלף" לרשת. חובבי התפוח הלבקן בהיסטריה, כצפוי, ומחר כנראה יהיה גרוע יותר.
אז המצאת את האייפוד, ביג דיל
מאז שהאייפוד שוחרר ב-2001 נמכרו כ-163 מיליון אייפודים ברחבי העולם, ובכל דקה נמכרים 100 נוספים. כל זה לא כל כך עוזר לקיין קרמר, בריטי בן 52, שלפני שנה נאלץ למכור את ביתו ולעבור לחיות בשכירות. קרמר, מסתבר, המציא את האייפוד ב-1979, וקרא לו IXI. לא רק הוא טוען זאת, גם אפל.
זה סיפור קצת מכוער. ה-IXI היה נגן מוזיקה דיגיטלי, שהצליח לאחסן רק 3.5 דקות של מוזיקה. רישומיו של קרמר מאותו זמן מציגים נגן מוזיקה בגודל כרטיס אשראי, עם מסך מלבני ורחב שמתחתיו יש עיגול עם לחצני הניווט המרכזיים. מזכיר משהו? לא במקרה.
קרמר האמין שניתן לשפר את הטכנולוגיה, הקים חברה, אבל לאחר שב-1988 הוא לא הצליח לגייס כסף כדי לחדש את הפטנט, כל אחד היה יכול לחטוף אותו. זה, אגב, בדיוק מה שאפל עשתה. במאבק משפטי מול Burst.com, שטענה כי היא מחזיקה על הפטנט של האייפוד, הצהירה אפל בבית המשפט שאת הרעיון היא גנבה מקרמר, וזה לגמרי בסדר. מבחינה חוקית, הכוונה.
אפל אפילו הטיסה את קרמר להעיד בבית המשפט, ושילמה לו משכורת על "יעוץ משפטי". קרמר מרוצה יחסית; סוף סוף מישהו הכיר בתרומתו לשוק המוזיקה. ובכל זאת, הוא אמר כי הוא לא יכול לגרום לעצמו לקנות אייפוד. אפל אמנם נתנה לו אייפוד במתנה, אולם הוא נשבר לאחר מספר חודשים. כך או כך, התביעה של Burst.com נגד אפל נסגרה מחוץ לכתלי בית המשפט, וכולם מרוצים. כמעט.
מרגלי כל העולם (כמעט), התאחדו
אחרי שהוקמה רשת חברתית למתים, נראה כאילו הגענו עד לסף האבסורד שברשתות חברתיות. אבל, מסתבר, רק התחלנו לחפור מעל פני השטח. ה-FBI, CIA וה-NSA בוחנים מזה זמן מה רשת חברתית חדשה – A-Space שמה – שתשמש אנליסטים ב-16 סוכנויות המודיעין האמריקניות.
האתר נמצא בבחינה כבר מספר חודשים, ופתיחתו מתוכננת ל-22 בספטמבר. מייקר ורת'היימר, סגן ראש ה-NSA, אמר ל-CNN כי הרשת היא "בדיוק פייסבוק ויוטיוב עבור מרגלים: זה מקום שבו מרגלים לא רק יוכלו להיפגש, אלא גם לחלוק מידע שהם לא יכלו מעולם לחלוק קודם".
הרשת, משום מה, לא תהיה פתוחה לציבור הרחב, ורק אנשי מודיעין עם סיווג בטחוני מתאים יוכלו לבחון מידע מסוים. המפתחים חוששים (משום מה, כבר אמרנו?) שסוכנים כפולים ישתמשו ברשת כדי להוציא מידע, ולכן הם שוקדים על סוגים שונים של הגנות.
בין היתר, הרשת תעקוב אחר דפוסי ההתנהגות ודרישת המידע של המשתמשים, ותתריע על דרישות מידע לא הולמות. במלים אחרות, הרשת תעקוב אחר מרגליה. מי שרוצה לשער כיצד יכנו ב-A-Space את הפרופיל האישי, מערכת ההרשאות והאפליקציות, מוזמן לטקבק את השערותיו. רק קחו בחשבון שכולם, כנראה, כבר הספיקו לגנוב את כל הבדיחות הטובות אתמול.
מי אמר קרטל ולא קיבל
התאגדות המפרסמים האמריקנית (ANA) שלחה מכתב לרשות האמריקנית להגבלים עסקיים שבו היא מצהירה על התנגדותה לשותפות יאהו-גוגל.
השותפות בין החברות מאפשרת ליאהו להשתמש בחלק ממודעות גוגל בדפי החיפוש שלה. יאהו כבר הודיעה בעבר שבחלק מעמודי החיפוש אין לה מודעות רלוונטיות, וגוגל יכולה לאפשר לה למלא את השטח היקר הזה. עם זאת, במסגרת העסקה יאהו תוכל להשתמש במודעות גוגל גם בעמודי חיפוש שבהם כבר יש מודעות, והמהלך הזה צפוי להכניס ליאהו 800 מיליון דולר בשנה הראשונה.
ה-ANA, שמאגד יותר מ-400 חברות פרסום גדולות, טוען שתפלץ גוגל-יאהו ישלוט ב-90% משוק הפרסום בחיפוש. התוצאה, לדבריהם, היא חיסול המתחרים, הגדלת ריכוזיות השוק, צמצום הבחירות הקיימות והעלאת המחירים למפרסמים.
שותפות יאהו-גוגל נחתמה ביוני האחרון, ושתי החברות הודיעו שהן נותנות לרשות להגבלים עסקיים 100 ימי חסד לבחון את העסקה, לפני שהיא תצא אל הפועל. יאהו זקוקה לעסקה מאוד, בין היתר כדי להוריד קצת את הלחץ על המנכ"ל, ג'רי יאנג. גוגל זקוקה לעסקה קצת פחות, אבל אין לה בעיה לפלוש לעוד נדל"ן וירטואלי. עכשיו כולם מחכים לרשות האמריקנית להגבלים עסקיים, שמאז שנות רייגן – איך לומר? – ביצעה חרקירי, ולא סיפרה על כך לאיש.
סנקציות? למה מי אתם בכלל
בקומקאסט, אחת מספקיות האינטרנט הגדולות בארה"ב, החליטו לתבוע ביום חמישי את ה-FCC, הוועדה הפדרלית לתקשורת. בקומקאסט טוענים של-FCC אין סמכות להורות על שמירת ניטרליות הרשת – הרעיון לפיו אין להפלות בין גולשים או סוגי גלישה ברשת – ולכן היא אינה יכולה גם להטיל עליה סנקציות משום שהפרה את ההחלטה.
ראש ה-FCC, קווין מרטין, לא נשאר חייב, ואמר שהוא "מאוכזב" מהתביעה: "בהתחשב בכישלון העבר של קומקאסט לחשוף ללקוחותיה את הדרך שבה היא מנהלת את הרשת שלה, חשוב שקומקאסט תגיב לשאלות הרבות שטרם נענו בנוגע לטכניקות האחרונות שלה".
"האם תהיה הגבלת פס רחב ואם כן מה היא תהיה?" שאל מרטין. "האם היא תהיה לשעה? לחודש? איך צרכנים ידעו אם הם קרובים לגבול? אם צרכן עבר את הגבול, האם הגלישה שלו תואט? תופסק? האם השירות שלו יכובה?".
בקומקאסט אמנם הבטיחו לשמור בינתיים על החלטת ה-FCC. מאחר שהם הבטיחו זאת גם קודם, מותר להתייחס להודעה הזו בספקנות. כאשר חברה מרשה לעצמה לתבוע את ה-FCC, שמבקרת את הפעילות שלה, היא עושה זאת משתי סיבות – או בגלל שהיא יכולה לנצח או בגלל שזה מספיק חשוב לה. הפרת נייטרליות הרשת שווה לקומקאסט, ולא רק לה, הרבה מאוד כסף. ולמרות שכל גיק מכיר את הסיפור, לא כך הדבר לגבי רוב הגולשים. קומקאסט פשוט גילתה שהיא הפסידה במאבק מול ה-FCC, והחליטה לעבור לזירה אחרת. צפו להתפתחויות.
קצרצרים
כבר מזמן לא דיברנו על גוגל-כרום. משרד הגנת המידע הגרמני הזהיר את הגולשים מפני הדפדפן החדש של גוגל, ואמר שאין להשתמש בו כדי לגלוש ברשת. המשרד אמר שהדפדפן לא גמור, ושהעובדה שחברה אחת שולטת במידע רב כל כך היא מסוכנת. אוי.
בניסיון לחזק את המוניטין של וויסטה, מיקרוסופט גילתה שהיא מחפשת צוות שירות חדש שישב ברשתות כ-Best Buy ו-Circuit City, בדומה למה שעושה אפל, כדי לעזור לאנשים בקניית המחשב שלהם ולהדגים את תוכנות מיקרוסופט. 155 "גורואים של מיקרוסופט" יוצבו בחנויות אמריקניות עד סוף השנה, והצוות יתרחב בהתבסס על הצלחת המהלך.
רשמו את התאריך - ה-11 באוקטובר הוא יום המחאה הבינלאומי נגד מעקב. המארגנים קוראים לכולם לאחד כוחות נגד "מעקב מוגזם על ידי ממשלות ועסקים", במטרה לגרום לנושא להיות חלק מקמפיין הבחירות בארה"ב השנה ולפרלמנט של האיחוד האירופי השנה הבאה. הגיע הזמן, לעזאזל.
פייסבוק החליטה לעניק לבוטים של גוגל גישה לאירועים וקבוצות, בניסיון להשיג יותר תנועה דרך מנועי החיפוש. עד עתה פייסבוק היתה נעולה למשתמשים בלבד, וזה דווקא עבד לא רע. עכשיו הם משנים כיוון, אם כי קבוצות ואירועים פרטיים ישארו נעולים בפני מנועי חיפוש.
מייספייס, לעומת זאת, סובלת מהצפת ספאם בפרופילים של האפליקציות שלה. המצב גרוע מספיק כדי שהיא תסגור את תצוגת הפורומים, וגולשים שרוצים פורומים חדשים קיבלו את ההמלצה ללכת ולדבר במקום אחר בינתיים.