$
אינטרנט

ספקיות הרשת האמריקניות לא יעקבו אחרי הגולשים

ספקיות הרשת בארה"ב זיהו מכרה זהב בדמות היכולת לעקוב אחרי הרגלי הגלישה של המשתמשים שלהן ולהתאים להם פרסומות. בלחץ עדין של הקונגרס האמריקני, הן נסוגו

יוסי גורביץ 14:5801.09.08
ספקיות הרשת האמריקניות נסוגו מכוונתן לעקוב אחרי הרגלי הגלישה של משתמשיהן, ולמכור פרסומות בהתאם להרגלי גלישה אלו. כך דיווח אתמול (א') הבוסטון גלוב.
כלי לאיסוף מידע פרסומי. נתב (ראוטר) אלחוטי כלי לאיסוף מידע פרסומי. נתב (ראוטר) אלחוטי צילום: shutterstock

 

שורה של ספקיות רשת החלו להשתמש במוצרי חברת הסטארט-אפ NebuAd, המאפשרים מעקב "עמוק" – כזה החודר לתוכן חבילת המידע המועברת ברשת – באופן נסיוני. הטכנולוגיה של NebuAd קיטלגה את האתרים בהם ביקר המשתמש, והתאימה להם פרסומות. למשל, משתמש שגלש לעיתים קרובות לאתרי גולף זוהה כשחקן גולף, ופרסומות הקשורות למשחק הותאמו לו; גולשים שחיפשו מכוניות קיבלו אתרים של סוחרי רכב, וכן הלאה. המשמעות היתה שחברות הרשת יוכלו לזכות בנתח משוק הפרסום המוחזק כעת על ידי גוגל וחברות פרסום אחרות, ויהפכו למתווכות פרסום בעצמן – ובצורה קרובה הרבה יותר ללקוח.

 

הניסויים הצליחו, ובחברות התקשורת כבר החלו לתכנן להפוך את הניסויים לאמצעי קבוע. ואז התערב הקונגרס. ועדת המסחר של הקונגרס שלחה שאילתות לכ-30 חברות טכנולוגיה, בהן גוגל, יאהו וספקיות רשת רבות, ובהן הן נדרשו להסביר את מדיניות הפרטיות שלהן. כתוצאה מן החקירה, שהפנתה את תשומת הלב של הציבור להרגלי המעקב של ספקיות הרשת, הודיעו רבות מהן על הפסקת הניסויים ועל זניחת הנסיונות להפיכתם לקבועים. חברות אחרות הודיעו על הקפאת תוכניות נסיוניות.

 

בתחילת החודש, בתגובה לאותה שאילתה, הודו גוגל ויאהו כי הן אוספות מידע על משתמשים, אך הכחישו כי הן אוספות "מידע עמוק". יאהו אף מאפשרת לגולשים להחליט כי אינם רוצים שתאסוף עליהם מידע – אך ברירת המחדל שלהם היא שמירת המידע של המשתמשים. בתחילת חודש יולי, קראה גוגל – יחד עם מיקרוסופט – ל"הגנה על פרטיות המשתמשים". יצוין שבחודש מאי טען "האוונגליסט הראשי" של גוגל, וינט סרף, ש"אין יותר פרטיות, תחיו עם זה".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x