ההוריקן המקוון הראשון
ההוריקן גוסטב המכה כעת בחופי מפרץ מקסיקו זוכה לתגובה נמרצת הרבה יותר של התושבים והשלטונות מקודמו הקטלני קתרינה. שירותי רשת מתקדמים עומדים בחזית הסיוע
"הרוח מתגברת ומתחילה לילל. הסופה גוסטב אמורה לנחות כאן בעוד כמה שעות. בואי נרקוד, כלבה". זה העדכון ששלחה בטוויטר pwcca, בת 21 ממיסיסיפי, בשעה 3:30 בבוקר (שעון החוף המזרחי). שמונה שעות קודם לכן כתבה "מתרגעת בחדרי, מחכה לפגיעת הסופה. נהנית מהאינטרנטים שלי (כך במקור – יצ"ג) ומהחשמל כל זמן שעוד אפשר". קודם לכן שיתפה את הגולשים בהתלבטות האם לנוס או להישאר, ובהכנות שעשתה לסופה.
מחרוזת החיפוש "גוסטב" בטוויטר מתעדכנת במהירות שיא: עשר הודעות בעשר שניות. אחת האחרונות שבהן מודיעה "השוליים החיצוניים של גוסטב פגעו בלואיזיאנה". טוויטר משמש מזה זמן כלי תקשורת במעקב אחרי אירועים, וגוסטב כבר הוכתר בתור "הוריקן הטוויטר הראשון". שירות המיקרו-בלוגינג מספק עדכונים קצרים, חיים, מעין ההוריקן, והוא משמש מכרה זהב לכלי התקשורת – אם כי פחות לקורבנות ההוריקן עצמם.
אתמול בבוקר קרא ראש עירית ניו אורלינס לכל תושבי העיר לנוס: "לא נוכל עוד לסייע למי שיישאר", אמר. שני מיליון איש לאורך החוף פתחו במנוסה. שלוש שנים אחרי שהעיר הוחרבה על ידי ההוריקן "קתרינה", ניו אורלינס ננטשת שוב. אבל בניגוד לסופה ההיא, הפעם נראה שהדברים מסודרים יותר. המשמר הלאומי נמצא בעיר, הצי האמריקני מתכונן לסיוע, וחברת שכירי החרב בלאקווטר נערכת לפרוש גם היא כוחות בניו אורלינס.
כל זה, עם זאת, הושיט מעט מאד סיוע לפליטים עצמם. גם טוויטר הוא כלי תקשורתי יותר מאשר כלי הישרדותי, אבל הרשת ממלאת תפקיד ניכר בסיוע. העירייה מיהרה להקים אתר המכיל מידע על ההוריקן, ואיך להתחמק ממנו; אחרים הקימו אתרים המסייעים להגנה על בעלי חיים בעת הוריקן. מישהו העלה אתר המכיל מפות של דרכי מילוט מאזורים המיועדים לפגיעה. הבלוגר דוק סירלז הסביר כיצד לקלוט שידורי רדיו מועילים, גם ברדיו "הרגיל" וגם ברדיו-רשת. אחרים הקימו ויקי-גוסטב, המכיל הרבה מאד מידע מועיל וקישורים לעוד מידע; עכשיו מנסים ליצור שם, בשיתוף פעולה עם גוגל, מפה עדכנית של תנועת ההוריקן.
רשת T-Mobile, ספקית סלולרי ורשת גדולה, הודיעה כי היא פותחת את רשת ה-WiFi שלה באזורי האסון המיועדים לכל דורש, ללא דמי התחברות או סיסמה; הנקודות החמות שלה ברחבי לואיזיאנה, מיסיסיפי, אלבמה וחוף טקסס יהיו פתוחות לכל הציבור, משלם ולא משלם.
שירות הניווט OnStar של חברת ג'נרל מוטורס תגבר את מערך המשיבים שלו בוותיקי ההוריקן קתרינה, והקווים שלו מוצפים בשיחות: יש כ-3,000 מהן בשעה. רוב השואלים מחפשים דרכי מילוט – הכבישים הראשיים סובלים מפקקים איומים – ומנסים ליצור קשר עם בני משפחה שאבדו. המשיבים מצוידים במפות מקוונות ובמאגר מידע על מקומות לינה: מלונות שטרם התמלאו ואפילו מקלטי הצלב האדום. כעת נערכים שם למשבר האמיתי: קריאות מצוקה מנפגעים.
ועם זאת, יש לזכור עובדה מרכזית אחת: רוב הנפגעים מקתרינה היו החלשים שלא הצליחו להימלט מפניה: עניים, זקנים, חולים. לרובם אין חיבור אינטרנט, וכל המאמצים הכנים והראויים הללו לא יועילו להם.