יש שם גם מפות
מטלוויזיה ועד תפריטי מסעדות: מכשיר ה־GPS הוא מהגאדג'טים החשובים ביפן
11:4226.08.08
בניגוד לתרבויות אקזוטיות שמגלות סובלנות כלפי המילים "בערך" ו"יהיה בסדר", הרי שביפן מילה היא מילה, ואחריות אישית היא מושג שלאורך ההיסטוריה הותיר אחריו רבבות של מעיים משוספים מרצון.
כעשור, כשעצרתי בתחנת דלק כפרית. בסך הכל שאלתי את המתדלק אם אני על הכביש הנכון לעיר קוממוטו, ובתגובה זכיתי ל־20 דקות של כיווצי גבות, נבירה בספרי מפות והתנצלויות מהיפני ההמום, עד שלבסוף התקבלה התשובה החיובית ואני המשכתי לקוממוטו. כנראה באותו השבוע התאספו טובי המוחות היפניים כדי למנוע התנגשויות דומות, כי בפעם הבאה שהגעתי ליפן מצאתי בכל מכונית מערכת ניווט לוויינית שבמערב כלל לא היו מאמינים שהיא אמיתית.
ברברים שאינם מודעים לכך עלולים לגרום למשבר דיפלומטי, וזה בדיוק מה שקרה לי לפני
הדור האחרון של מערכות הניווט הלווייני ביפן הוא כבר תחנת מולטימדיה שלמה. מספיק היה לשמוע את צווחות האושר שעלו מטור המכוניות על גשר טאצ'יבאנה בזמן שהג'ודוקא היפני זכה במדליית הזהב כדי לדעת שכל יפני שעמד באותו רגע בפקק צפה באולימפיאדה ב־GPS שלו. הצפייה בטלוויזיה ובדי.וי.די כבר נהפכה לסטנדרט במערכות הניווט היפניות, והשנה החלו החברות לשדרג את התקשורת בין המערכת לבין גאדג'טים אחרים. ה־GPS של פנסוניק, למשל, מתחבר ללא חוטים לכל נגן מדיה בעל תקשורת בלוטות', ומעתיק את השירים והסרטים שבו אל זיכרונו השמן. הוא יודע גם להעתיק פלייליסטים שלמים ולשמור על סדר השירים. באמצעות אנטנת הבלוטות' אפשר לתקשר גם עם הטלפון הסלולרי, ומספיק שתקלידו אל מערכת הניווט מספר טלפון, שם מתוך ספר הטלפונים או סתם את שמו של המקום, ומסלול הנסיעה אליו יופיע מיד על המסך.
מכשירי ה־GPS היפניים מתחברים גם לאינטרנט. מערכת הניווט של קלאריון תציג לכם את תפריט המנות של המסעדה שאליה אתם מתכוונים להגיע, בליווי תמונות. אם ביקשתם מהמערכת להוביל אתכם לקולנוע מסוים, יופיע על המסך לוח הזמנים של הסרטים. נוסף על כך, בכל אתר אינטרנט של בית עסק יש קוד מיקום. הזנת הקוד למערכת הניווט תשלוף מיד את המפה הרלבנטית.
קלאריון הרשימה גם בזכות הרעיון של עדכון המערכת בזמן אמת. בעזרת כרטיס SD ניתן להזין ישירות מאתר החברה עדכונים מהשעה האחרונה בנוגע למצב התנועה, התשתית והעבודות בכביש (שהן פעילות פופולרית מאוד ביפן). המידע שבכרטיס מוזן בשניות למערכת הניווט, ולאור העומסים והמכשולים יכולה המערכת לחשב את המסלול האופטימלי ליעדכם.
והרי לכם ענף טכנולוגי מפואר שצמח על בסיס שאלה תמימה בתחנת דלק קטנה. אפשר לקרוא לזה סטארט־אפ?