איך הופכים דב לראש עיר
הרבה לפני שהקמפיין הרשמי יצא לדרך, בלוגרים ישראלים עצמאיים מריצים את דב חנין לראשות עיריית ת"א
15:0824.08.08
בימים האחרונים התמלאה הרשת העברית באזכורים של ח"כ דב חנין (חד"ש) בנוגע למועמדותו לראשות עיריית תל אביב. שירות אינסייטס של גוגל מלמד על זינוק של מאות אחוזים
בחיפוש שמו ברשת, בלוגרים כתבו עליו, ובפייסבוק נפתחה קבוצה
התומכת במועמדותו, שצברה 1,600 חברים בתוך שבוע. הבלוג העירוני הפופולרי "עוד בלוג תל אביבי"
התגייס לטובתו בהתלהבות, ואתר חדש בשם "איך הופכים דב לראש עיר" (citydov.org)
גיבש לחנין לוגו מיוחד, שיודפס על חולצות וסטיקרים. כמו כן עלה לרשת אתר הומוריסטי בשם "דב חנין בחור על הכיפאק",
שמינה את עצמו להזכיר לתושבי תל אביב מה עשה חנין עבורם ("דב חנין הכין לך מרק כשהיית חולה").
החלק המפתיע: ההיענות האינטרנטית החמה הזו התרחשה בתוך ימים ספורים מההכרזה של חנין על מועמדותו
מטעם תנועת עיר לכולנו, ובאופן עצמאי לגמרי. הנוכחות המקוונת של חנין חזקה יחסית, והיא כוללת ניוזלטר פעיל ובלוג
שלו תכנים פוליטיים וחברתיים, אבל הקמפיין הרשמי שלו טרם התחיל לצעוד, באינטרנט או מחוצה לו.
פינג פונג בין המציאות לווירטואליה. חנין עם הלוגו של הקמפיין העצמאי איור: ליאב צברי
"אנחנו יכולים לעשות הרבה מאוד רעש", מסביר צביקה בשור, יזם אינטרנט, בעל טור ב"כלכליסט" והאיש שמאחורי citydov.org. לדברי בשור, "תל אביב היא העיר הכי אינטרנטית בארץ, עם הכי הרבה חברים בפייסבוק, הכי הרבה בלוגרים, הכי הרבה תמונות בפליקר. בירושלים לא הייתי מנסה להשפיע על הבחירות המקומיות באמצעות אתר, אבל כאן אפשר ליצור פינג פונג בין המציאות לבין וירטואליה. ציר עיקרי אחד לפעילות שלנו הוא לעשות רעש בתוך הרשת עצמה. ציר שני הוא לנסות לקחת את הכוח היצירתי שיש ברשת ולהנכיח אותו בחוץ".
ההתעניינות בבחירות המקומיות אינה גבוהה בדרך כלל בתל אביב, ובבחירות הקודמות הצביעו רק 29% מבעלי זכות הבחירה (כ־107 אלף איש). אבל עבור הפעילים האינטרנטיים, הנתון הזה דווקא מעודד. יואב לרמן, בעל הבלוג "עוד בלוג תל אביבי", כתב: "אם נניח שהבועה המרכז תל אביבית מונה כ־15% מבעלי זכות הבחירה בעיר, אזי אותם 15% יכולים בקלות להכריע את מערכת הבחירות". ואת הבועה הזאת, לפחות בתיאוריה, אפשר לגייס באמצעות האינטרנט.
שרון שחף, דוברת תנועת עיר לכולנו, מספרת: "מאז ההכרזה של דב פנו אלינו המון אנשים בהצעות עזרה, אינטרנטיות, קריאייטיביות ואחרות. כמעט כל הפעילות ברשת אינה מצד חברי תנועה פעילים. אנחנו בתנועה עוד עסוקים בהתארגנות ובהקמת מטה, בהקמת אתר חדש ובריכוז הפניות שקיבלנו, כדי שנוכל להתחיל להיעזר בהן".
שחף מאשרת שהקמפיין של חנין יהיה אינטרנטי במודגש. "ראשית, כי המשאבים הכספיים שלנו מאוד מוגבלים, ושנית, כי מדובר בתל אביב. אנחנו נשלח אנשים להסתובב בכל מיני מקומות ברשת, ואנחנו גם מקווים לחזק את הקשר עם הבלוגרים התל אביבים, אבל בזהירות, כי הם לא עובדים אצלנו. אנחנו ניפגש איתם, ניתן להם מידע, והם יחליטו אם הם עוזרים לנו".
מן הצד השני, הקמפיין של רון חולדאי, ראש העירייה המכהן של תל אביב, שכר את Refresh, חברת שיווק אינטרנטי מקצועית, כדי שתזניק קמפיין רשת נרחב.