$
טורים

אתרי הממשלה נותרים באפילה

ממשלת ישראל משקיעה מיליונים באתרים שלה, אבל שוכחת לספר על זה לגוגל

חנן כהן 12:2304.08.08

האם ידעתם שיש אתר אינטרנט, חינמי ומושקע להפליא, המכיל כמעט את כל המידע שתזדקקו לו לחופשה הבאה שלכם בצפון? לא ידעתם? בכלל לא מפליא. כי אם תחפשו בגוגל כל מושג - אסוציאטיבי ככל שיהיה - הקשור לחופשה או טיול בישראל, תגלו שמשרד התיירות הממשלתי פשוט לא מופיע שם.

 

זה קצת
מוזר, בהתחשב בעולם ומלואו שתוכלו למצוא שם. באתר משרד התיירות הרימו פרויקט יוצא דופן באיכותו, המרכז במקום אחד מידע שימושי לכל מי שרוצה לצאת מהבית. יש שם מידע על מאות אטרקציות תיירותיות, עם סיווג לסוגי אטרקציות, לאזורים בארץ ולמקומות ספציפיים. בדף של כל אטרקציה אפשר לדעת אם המקום מתאים לילדים, אם יש למקום אתר אינטרנט או מספר טלפון לבירורים ואפילו אם אפשר להכניס אליו בעלי חיים. במשרד התיירות עבדו קשה כדי לאסוף את כל המידע הזה. אז איך זה שאיש לא עשה את המינימום כדי לחשוף אותו לשאר תושבי ישראל?

 

רוב האנשים מוצאים מידע באינטרנט על ידי הקלדת מילים בגוגל. אם המידע לא נמצא בדף הראשון של תוצאות החיפוש, הוא לא קיים בשבילם. כלומר, כל המידע המדהים הזה שאספה הממשלה נמצא באינטרנט, אבל אף אחד לא יודע.

 

ועוד דוגמה. משרד המסחר והתעשייה החליט לעזור לעסקים בשדרות ועוטף עזה והקים את האתר "קונים באהבה". מדובר בפרויקט ראוי במיוחד, המציג במקום אחד את כל העסקים בשדרות על פי סיווגים. מפעילי האתר אפילו באו לחנויות וצילמו את המוצרים שנמכרים בהן – עד רמת הפלאפל. אי אפשר להגיד מילה רעה על הרעיון, הכוונה והביצוע. חוץ מאשר החשיפה לגוגל. חיפוש "לקנות בשדרות" לא יציג את האתר בדף התוצאות הראשון או השני. חיפוש "רפואה אלטרנטיבית שדרות" תציג דף עם הכותרת CompaniesAzaSearchResult. הגולשים מוזמנים להתפנות, אין מה לראות כאן.

 

עובדי הממשלה חושבים כנהוג בארגון ביורוקרטי: הם כה גדולים ועשירים עד שאין אפשרות שלא יראו אותם. תשומת לב הציבור רק מחכה להם. הנחת היסוד של הממשלה היא שכולם יודעים על קיומה המקוון. ואם לא יודעים, יש להם תקציב לפרסומות בעיתונים, ברדיו ובטלוויזיה. מחפשים אטרקציות? ברור שתיכנסו למשרד התיירות. מוטרדים ממצב האנטנות? מיד תמהרו לאתר משרד איכות הסביבה. המחשבה שגוגל מתייחסת לאתרים שלהם כמו לכל אתר אחר היא בלתי נסבלת מבחינתם – ולכן אין טעם בכלל להכין לו את השטח.

 

על הטעות העמוקה הזו אנחנו משלמים פעמיים. פעם אחת בכספי המסים שלנו (תקציב פרויקט "ממשל זמין" לשנת 2008 הוא כ־50 מיליון שקל), ופעם שנייה כשהתמורה מסרבת להופיע בגוגל ובכך למעשה נמנעת מהציבור כולו. אם ממשלת ישראל רוצה באמת לעשות משהו למען תושביה – מוטב שתחסוך את המיליונים על פרסום ברדיו ובטלוויזיה ופשוט תדאג שהאתר שלה יעמוד בסטנדרטים, ושלגוגל תהיה אליו גישה חופשית ונוחה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x