המכונה שמביטה בחזרה
כך נוצחה עילית הטכנולוגיה היפנית בידי גזרי עיתון
12:3828.07.08
מי שזוכר את הסצינה בסרט "דוח מיוחד", שבה נסרקות עיניהם של הולכי הרגל ברחוב ופרסומות ממוקדות פונות אליהם בשמם הפרטי, ישמח לדעת שהעתיד על פי ספילברג נמצא ממש מעבר לפינת הרחוב, בטוקיו לפחות. את הקרדיט צריך לתת דווקא לציבור המעשנים היפני, או יותר נכון לניסיונות הסמליים של הממשלה להגביל את ההרגל המגונה.
הכל התחיל לפני כשנה, כאשר המודעות לסכנות העישון הגיעה סוף כל סוף ליפן. בניגוד למדינות מפותחות אחרות, העישון נתפס ביפן כפעולה טבעית שניתן ורצוי לעשותה במיוחד בנוכחות קשישים ותינוקות.
במדינה היחידה בעולם שבה ניתן לעשן גם בסניפי מקדונלד'ס, החלו רק בשנה האחרונה לחשוב על הגבלות אשר ימנעו מקטינים לרכוש סיגריות מאחת מתוך חצי מיליון המכונות האוטומטיות המפוזרות ברחבי המדינה. בתחילה ניסתה חברת הטבק היפנית לאפשר שימוש במכונות רק על ידי כרטיס לזיהוי אלקטרוני שישמש כרישיון לקניית סיגריות. התוכנית נכשלה לאחר שהתברר שרבים מתנגדים למהלך, מנימוקים של חדירה לרשות הפרט וחשש ממעקב אחרי מחזיקי הכרטיס.
מכונה למכירת סיגריות ביפן צילום: ג'ים אפלר cc-by
בשלב הזה נכנסה לתמונה חברת פוג'יטאקה היפנית, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת לצלם את האדם העומד מול המכונה האוטומטית, לסרוק את פניו, ולהעריך אם גילו עולה על המינימום הנדרש.
איך היא עושה את זה? בפוג'יטאקה טוענים כי התוכנה מנתחת את פני הלקוח ומשווה את מספר וצורת הקמטים למאגר של כמה מאות אלפי פרצופים הנמצאים בזיכרון המחשב. גם תווי הפנים ההולכים ומתחדדים עם השנים נאמדים על ידי המחשב במקביל לניתוח רמת מתיחות העור על פני עצמות הלחי והסנטר. מעבר לעובדה שאנשים בגירים בעלי 'בייבי פייס' לא יוכלו ליהנות מהשירות, מגבלות נוספות ומביכות של הטכנולוגיה נחשפו לאחר שחברות הסיגריות הפיצו כמה מאות מכונות המצוידות במצלמה הדיגיטלית. בבלוגים היפנים החלו להתרוצץ תמונות המדגימות כמה פשוט לפרוץ את הטכנולוגיה העילית הזו: כל שדרוש הוא לגזור תמונת פנים צבעונית מאחד המגזינים ולהעמידה מול המצלמה.
ויש כבר מי שאימץ את הפיתוח בכיוון שונה לגמרי. בתערוכת הטכנולוגיה היוקרתית הנערכת מדי שנה ברובע אודייבה שבטוקיו הציגה חברת NEC שימוש מקורי לאותה טכנולוגיה ממש.
התוכנית היא לפזר ברחבי טוקיו מכשירים דמויי כספומט המסוגלים לאמוד את גילו ומינו של האדם הניצב לפניהם – ללא שום פרט מזהה נוסף. אחרי שניתח את פרופיל הלקוח, המכשיר ימליץ לו על מוצרים וחנויות המתאימים לו באותו אזור, ואף יעדכן את הכרטיס החכם שלו (המשמש כארנק אלקטרוני) ויזין אותו בקופונים ומבצעים הקשורים למוצרים שבהם התעניין. בחברה מקווים שעם הזמן ישתפרו המכשירים עד שיוכלו לייעץ ללקוחות בדייקנות ובאופן אישי על המוצרים המתאימים להם.