$
אינטרנט

מיקרוסופט תשקיע מיליארדי דולרים במנוע החיפוש

סטיב באלמר הבטיח בסוף השבוע כי חברתו תוציא 2.5 מיליארד דולר מדי שנה על שיפור טכנולוגיית החיפוש שלה. המשקיעים לא מתרשמים והמניה נופלת – אבל האם יש לו שפן בשרוול?

יוסי גורביץ 11:2127.07.08
מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, אמר בסוף השבוע כי בשנים הקרובות תשקיע ענקית התוכנה כ-2.5 מיליארד דולר מדי שנה בתחום החיפוש. על פי נתוני ComScore, מיקרוסופט נמצאה בחודש יוני במקום השלישי בתחום, אחרי גוגל ויאהו – אבל נתח השוק שלה היה קטן מאד בהשוואה למתחרותיה -  9.2%, לעומת 61.5% לגוגל ו-20.9% ליאהו.
המשקיעים והאנליסטים הגיבו בספקנות. והמפתחים? המשקיעים והאנליסטים הגיבו בספקנות. והמפתחים? צילום: אורן אגמון

 

באלמר טען כי למיקרוסופט יש אפשרות להעלות את השווי העסקי שלה "ב-40, 50, 60 אחוזים" לעומת שוויה הנוכחי, אם תנצל נכון את ההזדמנויות שבפניה. באלמר הודה שמיקרוסופט נמצאת ב"מלכוד 22": בכדי להגדיל את רווחיה מחיפוש, עליה למשוך מפרסמים – אבל הללו מסרבים להגיע, כל זמן שמיקרוסופט מחזיקה בנתח שוק נמוך כל כך בתחום. באלמר הודה שרכישת יאהו היתה מאפשרת פתרון למצב, אך התעקש שלמיקרוסופט יש פתרונות אחרים. אלא שפרט להודעה שמעתה יופיעו פרסומות של מיקרוסופט ברשת החברתית פייסבוק, לא פירט באלמר מהם הפתרונות, או כיצד תשקיע מיקרוסופט את המיליארדים שהתחייב להוציא.

 

ביום שישי, נסוגה מיקרוסופט רשמית מעסקת הרכישה של יאהו, וסמנכ"ל הפיננסים של החברה, כריס לידל, אף כינה את יאהו "נכס המאבד מערכו".

 

דבריו של באלמר התקבלו בספקנות. האנליסטית הת'ר בליני מ-UBS AG אמרה לרשת הטלוויזיה בלומברג ש"המשקיע הממוצע מאמין שכל דולר שיושקע בנושא יתאדה... אף אחד מאיתנו לא מאמין שלחברה יש תוכנית ב' אמינה". מניות מיקרוסופט ירדו ב-3.75% ביום שישי, והשלימו בכך ירידה של 29% במהלך השנה.

 

עם זאת, יתכן שלבאלמר יש כמה קלפים בשרוול. בתחילת יולי, רכשה מיקרוסופט את פאוורסט, מנוע חיפוש חדשני המנסה למצוא את הקשר בין מילות החיפוש שמקליד המשתמש על פי "השפה הטבעית" שלו. הפרויקט נמצא בראשית דרכו – עד כה הוא מורץ רק על ערכי הוויקיפדיה האנגלית - אבל אם יצליח הוא צפוי לגרור מהפכה בתחום.

 

בתוך כך, נראה שמיקרוסופט מנסה לעקוף את גוגל בתחום הפיתוח. שורה של מפתחים מטעם מיקרוסופט פרסמו בשבוע האחרון מאמר, בו הם טוענים כי הם פיתחו שיטה מועילה יותר מ-PageRank לדירוג חשיבותם של אתרים.

 

בעוד PageRank מדרג את חשיבותו של האתר על פי מספר האתרים האחרים המקשרים אליו וחשיבותם של האתרים המקשרים עצמם, השיטה החדשה – שמיקרוסופט מכנה BrowseRank - מודדת את חשיבותו של אתר לפי יחס המשתמשים אליו. מספר הביקורים שמשתמשים עורכים בו, ומשך הזמן שהם שוהים בו, יקבע את דירוגו. לטענת החוקרים, השיטה הזו מוצאת את "ההצבעה האמיתית" של המשתמשים.

 

BrowseRank אף עשוי לעקוף את עקב אכילס של PageRank – בניה של שורה ארוכה של אתרי-דמה, שכולם מקשרים לאתר מרכזי אחד. לדברי חוקרי מיקרוסופט, הניסויים מעידים על כך ש-BrowseRank משיג תוצאות טובות יותר בדירוג רלוונטי למשתמש ובזיהוי עמודי ספאם. עם זאת, נראה שהפיכתו למנוע חיפוש הזמין לציבור תארך עוד זמן רב – ולגוגל, אחרי הכל, יש צוות מחקר ופיתוח משובח משלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x