פלאשבק - האנימציה הולכת לחזור בגדול לרשת
בקרוב גוגל תוכל לחפש גם בתוך סרטוני פלאש, מה שאומר שהאנימציה הולכת לחזור בגדול. עם קצת מזל, הרשת תתחיל סוף סוף לצאת מעידן הטקסט
11:2308.07.08
טכנולוגיית הפלאש נמצאת בכל מקום ברשת: מבאנרים פרסומיים ומצגות ועד משחקים מקוונים וסרטונים ביוטיוב. אלא שמבחינת מנועי החיפוש, שלא ידעו לקרוא את פורמט הפלאש, כל אלה היו קופסאות שחורות. רק עכשיו החליטה חברת אדובי, הבעלים של הטכנולוגיה, לתקן את המצב וללמד את גוגל ויאהו לקרוא
קובצי פלאש.
עם קצת מזל הרשת תתחיל סוף סוף לצאת מעידן הטקסט. ב־2000 כתב גורו עיצוב האתרים הוותיק ג'ייקוב נילסן מאמר שכותרתו "פלאש: גרוע ב־99% מהמקרים". לפי נילסן, לא היתה שום סיבה להשתמש בפורמט האנימציה החדשני. לפלאש נדרש זמן רב מדי להיטען, הוא הציק למשתמשים עם אנימציות מיותרות, והאתרים שנוצרו באמצעותו היו קשים לניווט. במילים פשוטות, פלאש לא היה חלק אורגני של האינטרנט. האנימציות ישבו באמצע האתרים כמו פילים בחנות חרסינה.
אבל הפלאש סירב להפנים את הביקורת וכבש ללא הרף חלקות חדשות. הפלאש הוא העומד מאחורי הצמיחה המטורפת בשוק משחקי האונליין, ורוב אתרי הווידיאו משתמשים בו להצגת סרטונים. עם זאת, מאתרי תוכן גדולים הוא נעלם כמעט לגמרי. זה לא שכולם החליטו להקשיב לג'ייקוב נילסן: פשוט מנועי החיפוש הפכו בינתיים לשליטי הרשת - והם לא אוהבים פלאש.
מנועי החיפוש בעצם לא מבינים שום דבר חוץ מטקסט. כשגוגל מאתר תמונות ברשת, הוא מנתח את הכותרת שהוצמדה לתמונה על ידי יוצר האתר ואת הטקסט שמסביבה. גם באתרי פלאש גוגל עיוור לתמונות ולאנימציה. הוא מצליח לפעמים לקרוא את הטקסט שמוטמע בתוך הקובץ, אבל קודם כל הוא צריך להגיע אליו. בניגוד למשתמש אנושי, שיודע ללחוץ על הכפתורים הנכונים ולהגיע לכל התוכן המגוון באתר, התוכנה של מנוע החיפוש רואה רק את העמודים הראשונים. כתוצאה מכך גוגל מסיק שמדובר באתר קטן ולא חשוב, ודוחק אותו למקומות נמוכים בתוצאות החיפוש.
גרפיקה ואנימציה הן עדיין ילדים חורגים ברשת. כדי שהן יהיו שימושיות באמת על התוכנות לחדור אליהן ולהבין אותן. המאמצים ללמד את מנועי החיפוש לנווט בקובצי פלאש הם התחלה טובה.
במקביל נמשך המירוץ לפיתוח מנוע חיפוש התמונות האמיתי הראשון. "וירא" (Vayar) הישראלית היא רק אחת החברות שעובדות על פיתוח מנוע חיפוש שיזהה תמונות דומות. בהינתן תמונה של מגדל אייפל, למשל, מנוע כזה ימצא תמונות אחרות שלו ברשת. בעזרת שילוב של טכנולוגיות זיהוי פנים ותבונה מלאכותית נקבל בסופו של דבר מנוע חיפוש שמבין את תוכן התמונות, ולא רק נעזר ברמזים מהטקסט שמסביב.
הצעד הבא יהיה מנוע חיפוש שמבין את תוכנם של קובצי וידיאו ואנימציה. כשהוא ייתקל בעוד גרסה של טטריס הוא יידע שמדובר במשחק ובו ריבועים נופלים, וכשהוא ייתקל בסרטון ביוטיוב הוא יידע לומר שמדובר בחתול נרדם, אפילו אם מי שהעלה את הסרטון לרשת לא טרח לכתוב לו טקסט מתאר. גרפיקה ואנימציה יהפכו לדרכים שוות ערך ואפילו יעילות יותר כדי להפיץ מידע ברשת - ואנחנו לא נבין איך חיינו ב־2008 עם האינטרנט הטקסטואלי הפרימיטיבי הזה.