האיש שהביא לכם את וורדפרס
כך המציא מאט מאלנווג בן ה־24 את מערכת הבלוגינג הפופולרית וורדפרס, חילק אותה בחינם, והפך בדרך למולטי־מיליונר
בימים הרחוקים של תחילת שנות האלפיים, היו שתי אפשרויות למי שרצה לפתוח בלוג: ללכת לאתר שמציע בלוגים בחינם, כמו Blogger של גוגל או ישראבלוג בישראל, ולסבול את העיצוב הבעייתי ואת האפשרויות המוגבלות – או לקנות שטח איחסון ולהיאבק עם התקנה של תוכנת ניהול תוכן מקצועית ויקרה. לתוך השוק הזה נחתה תוכנת וורדפרס ומחקה את הפער בין בלוגים חובבניים לאתרים מסחריים. מיליוני גולשים בעלי ידע טכני מינימלי פתחו בעזרתה אתרי תוכן מלוטשים, ועולם הבלוגים הפך למה שהיה אמור להיות מלכתחילה: מקום שבו הכסף לא עושה את ההבדל.
מבין 50 הבלוגים החשובים בעולם כיום על פי אתר הבלוגים Technorati, 22 מתבססים על מערכת וורדפרס, ורק 8 על המערכות של המתחרה הגדולה – Six Apart. תאגידים כמו יאהו, סוני ו-CNN משתמשים בוורדפרס עבור הבלוגים הרשמיים שלהם, והניו יורק טיימס ולה מונד הצרפתי פתחו בעזרתה מערכות בלוגים. את הגרסה האחרונה של וורדפרס – שיצאה במאי 2008 – הורידו 1.2 מיליון משתמשים רק בשבועיים הראשונים ליציאתה.
הסוד של וורדפרס היה מאט מאלנווג, מתכנת-חובב בן 19 שידע לפתח מערכת בלוגים שהוא עצמו היה רוצה להשתמש בה, והאמין בעקרונות הקוד הפתוח והתוכנה החופשית. מאלנווג הגיע למקום ה-16 ברשימת האנשים החשובים באינטרנט לפי מגזין PC World ב-2007. "הוא בקושי יכול לקנות משקה אלכוהולי", כתב המגזין, "אבל הוא פיתח את תוכנת הקוד הפתוח המועדפת על המכורים לבלוגינג ברחבי העולם".
בגיל 24, כשהוא עדיין נראה כמו ילד בלונדיני עם חיוך מבויש, מאלנווג עומד בראש אחד הפרויקטים המשפיעים ביותר באינטרנט, ושוויה של החברה שייסד, Automattic, מוערך ב-200 מיליון דולר. "בהחלט לא התחלתי את וורדפרס עם תוכנית גדולה כלשהי", הוא אומר בראיון טלפוני לכלכליסט מביתו שבסן פרנסיסקו. "מאחורי כל מה שעשינו עד עכשיו היתה השאלה 'מה אנשים רוצים לעשות עם התוכנה הזו'. ואז דברים מסתדרים מעצמם".
רצה להיות נגן ג'אז
מאלנווג לא תכנן קריירה בהייטק. הוא רצה להיות נגן ג'אז, ולמד לבנות אתרים כשהיה בתיכון רק כדי להרוויח כסף לשיעורי מוזיקה. ב-2003, בעודו סטודנט למדעי הרוח בטקסס, הוא החל לשחק עם קוד המקור של תוכנת הבלוגים B2 שבה השתמש. "ניהלתי בלוג בעצמי, ופשוט רציתי כלים טובים יותר להשתמש בהם", הוא מספר. "הייתי מתוסכל". התוכנה שיצאה מתחת ידו בסופו של דבר היתה גמישה ופשוטה להפעלה. מאלנווג הפיץ את קוד התוכנה בין חבריו כדי שיתרמו מכישורי הפיתוח שלהם, ובהדרגה התפתחה וורדפרס לפלטפורמת בלוגים שיכולה להתחרות בגדולות – בעיקר Movable Type של Six Apart, ששימשה אז ב-90% מהבלוגים ששכנו באתרים עצמאיים.
הדחיפה הגדולה הגיעה כאשר Six Apart החליטה לגבות כסף על שימוש מלא בתוכנת הבלוגים שלה. רבים מהמשתמשים עברו במחאה לוורדפרס הלא מסחרית. ב-2006 כבר הורידו את וורדפרס 1.5 מיליון פעמים מהאתר המרכזי שלה. ב-2007 המספר צמח ל-3.8 מיליון. בסוף 2007, כאשר Six Apart הודתה בכשלון התוכנית ופתחה את Movable Type מחדש לשימוש חינמי מלא, חלק מהפרשנים טענו שהיא איחרה את הרכבת – כבר מאוחר מכדי להתחרות בוורדפרס.
מאלנווג, בינתיים, נשר מהאוניברסיטה והתמסר לתכנות. ב-2004 הוא עבר מיוסטון לסן פרנסיסקו ופתח את חברת אוטומאטיק, שמפתחת שירותים לבלוגרים, ומפעילה את אתר Wordpress.com, שמציע בלוגים בחינם המבוססים על מערכת וורדפרס. הכנסותיו מגיעות מפרסומות וממנויי פרימיום בתשלום. החברה לא מוסרת נתונים על הכנסותיה, אך מדווחת כי היא רווחית.
בינואר השנה גייסה אוטומאטיק 29.5 מיליון דולר – שנתיים אחרי גיוס של 1.1 מיליון דולר. בין המשקיעים נמצאים קבוצות העיתונות CNet וניו יורק טיימס. לפי הבלוג טקקראנץ', אוטומאטיק דחתה בסוף 2007 הצעת רכש בסכום של 200 מיליון דולר– סכום נמוך יחסית למיליארדים שמיוחסים לאתרים החברתיים הגדולים. אתר הון הסיכון A VC הזכיר שנתוני התנועה באתר Wordpress.com (כ-75 מיליון מבקרים בפברואר 2008, לפי נתוני קומסקור) לא רחוקים מאלה של פייסבוק (כ-95 מיליון מבקרים באותו החודש), וגם קצב הצמיחה של האתרים דומה.
מאלנווג לא מתרגש מהפער בהערכות השווי. "אלה מספרים שרירותיים לגמרי", הוא אומר. "אין מחיר לאוטומאטיק. זה לא משהו שאנחנו מתמקדים בו. הפילוסופיה שלנו היא להתמקד קודם בחוויית המשתמש, ולסדר את העניינים הכספיים אחר כך".
תוכנת וורדפרס עצמה נותרה לא מסחרית. הגבולות בין העבודה באוטומאטיק להשתתפות בפרויקט וורדפרס מטושטשים, אך מאלנווג מדגיש ש-90 מתכנתים תרמו לגרסת וורדפרס האחרונה, בעוד שחברת אוטומאטיק מעסיקה 22 אנשים בלבד. מאלנווג מתפקד עדיין כאחד המפתחים הראשיים של וורדפרס – עיסוק שאותו הוא משלב עם עבודתו ותחביביו האחרים, כמו צילום וכמובן בלוגינג. הוא מתגאה בכך שהבלוג שלו הוא התוצאה הראשונה בגוגל בחיפוש השם "Matt".
"אני לא מדמיין את עצמי עוזב"
הפופולריות של וורדפרס הפכה אותה מפלטפורמת בלוגים לשם נרדף לבניית אתרים. בעזרת תוספים שזמינים להורדה באינטרנט, ניתן להוסיף לה פורומים, גלריות תמונות ועוד. אשת התוכנה חנית כהן, המתמחה בוורדפרס, נתקלה בלקוחות שביקשו ממנה לבנות בוורדפרס אפילו פורטלים גדולים. בבלוג שלה התלוננה כהן על התופעה. לדבריה, "ניתן לאנוס כמעט כל מערכת גמישה, אבל זה לא שווה את זה. תקבלו משהו חלקי, לא מוצלח ולא עובד". כהן ממליצה על פלטפורמות מורכבות יותר, כמו Drupal ו-Joomla, לבניית אתרים גדולים עם פיצ'רים מגוונים.
מאלנווג מאמין שוורדפרס תהפוך בסופו של דבר לפלטפורמה שניתן לבנות בה כל אתר או שירות רשת. "ככל שוורדפרס מתפתחת, היא מאפשרת יותר דברים", הוא אומר. "אם היית פותח סטארטאפ היום, לא היית חושב לבנות אותו על בסיס וורדפרס – אבל בעוד שנתיים, זאת עשויה להיות אפשרות רצינית".
על פי החזון של מאלנווג, וורדפרס יכולה לשגשג גם בעולם שבו בלוגים ירדו מגדולתם לטובת רשתות חברתיות כמו פייסבוק ומיקרו-בלוגים כמו Twitter. "יש עתיד מזהיר לוורדפרס בעולם הזה", הוא אומר. "בלוג הוא ייצוג נהדר של החיים שלך אונליין – דף הפרופיל האולטימטיבי. באשר למיקרו-בלוגינג, זו בעצם דרך שונה לחשוב על בלוגים. וורדפרס יכולה להיות הפלטפורמה שבבסיס מערכות שדומות לטוויטר או Tumblr (שירות מיקרו-בלוגים שמאפשר גם להציג תמונות וסרטונים). אנשים מתחילים להשתמש בזה בצורה כזאת, ובעיניי זה מאוד מלהיב".
שקלתם לנסות להפוך את וורדפרס לרשת חברתית?
"אני חושב שכל התוכנות בעולם יתחילו לשלב אלמנטים של רשת חברתית. ככל שעושר המידע בעולם עולה, הסינון שלו הופך לחשוב יותר ויותר, והאנשים שאתה מכיר ואוהב הם המסנן הטוב ביותר. המידע החברתי בעל ערך לכל אתר, אם זה יישום קניות או מיקרוסופט אופיס. זה בהחלט משהו שנצטרך להוסיף לוורדפרס. אבל המוקד המרכזי שלנו כרגע הוא יצירת פלטפורמת תוכנה אלגנטית ובלתי נראית. אנחנו רוצים להסתיר את התוכנה ולאפשר לאנשים להתרכז במה שחשוב להם, שזה מן הסתם לא וורדפרס".
מאלנווג חושף כי הקהילה מפתחת כעת גרסה של וורדפרס שתוכל לעבוד גם אופליין, דבר שישפר את הביצועים. "אני מאוד מתלהב מ-Google Gears, שמאפשר לקחת יישום רשת ולהשתמש בו בלי להיות מחובר לאינטרנט", אומר מאלנווג. "לעשות משהו כזה עם וורדפרס יהיה מגניב ביותר".
ובאופן אישי, איפה אתה רואה את עצמך בעוד כמה שנים?
"אני אוהב את קהילת וורדפרס מאוד, וזה לא מרגיש כמו עבודה – זה מאוד טבעי וזה העיסוק היחיד שאני יכול לחשוב עליו. אני כבר עושה דברים אחרים – יש לנו מוצרים אחרים, למשל תוכנת הפורומים bbpress. אבל אני לא יכול לדמיין את עצמי עוזב".
פופולרית גם בישראל
המילה "בלוג" משמשת לתיאור דברים רבים. יש בלוגים שהם יומנים אישיים, יש כאלה שהם עיתונים מקוונים, ויש בלוגים שהם אתרי תדמית, דרך לפרסם סיפור בהמשכים או לרכז אוסף מאמרים במקום אחד. ההגדרה היחידה שמקיפה את כל סוגי הבלוגים היא "אתר שהפרסומים שבו מופיעים בזה אחר זה מהחדש לישן". וורדפרס היא אחת מתוך יותר מחמישים תוכנות ליצירת אתרים שכאלה. היא המצליחה שבהן, ומשמשת כמה שירותי בלוגים בעולם, כמו גם כמעט 2 מיליון גולשים שמשתמשים בה ליצירת בלוג באתר משלהם.
וורדפרס היא גם התוכנה הפופולרית בישראל ליצירת בלוגים עצמאיים. היא פרצה כבר בשנת 2005, כשהתוכניתן ועיתונאי הטכנולוגיה רן יניב הרטשטיין פיתח גרסה מתורגמת לעברית, שמאפשרת כתיבה מימין לשמאל (אפשר להוריד אותה מכאן: wph.co.il).
בשנה האחרונה נפתחו בישראל גם כמה שירותי בלוגים מבוססי וורדפרס, שהמרכזי שבהם הוא בלוגלי (blogli.co.il), בו רשומים כ־6,000 גולשים. רוב הבלוגרים בישראל נמצאים, עדיין, בישראבלוג ובתפוז.