$
טורים

תשחקנה הנערות

בהתחלה הן עשו מהפכה בוידיאו צ'טים. אחר כך הן שינו את הבלוגים. עכשיו הפקאצות מסתערות על משחקי המחשב

דורה קישינבסקי 10:3216.06.08

1. וידיאו צ'ט

ה"קאם גירלז", הנשים הצעירות ששידרו את חייהן באמצעות מצלמת רשת, היו המהפכה הנשית הראשונה של האינטרנט. הן לא היו גיקיות. הן לא תמיד התעניינו ברשת כשלעצמה. הן פשוט השתמשו בה. וגולשים אחרים מתו על זה: לג'ניפר רינגלי, שהתפרסמה בשם "ג'ני־קאם", היו 3–4 מיליון

צופים ביום. ב־1998 היא אף הוזמנה להתראיין אצל דיוויד לטרמן. שם נולד סטריאוטיפ נערת הרשת כבחורה מפוקפקת, ריקנית ורעבה לתשומת לב.

 

2. בלוגים

הבלוגים הראשונים עסקו בטכנולוגיה ובחדשות, ונכתבו בעיקר בידי גברים. אבל כשנפתחו אתרי בלוגים שמיועדים לכתיבת יומנים אישיים, כמו LiveJournal.com , רוב המשתמשות שלהם היו ילדות ונערות. הן כתבו על הקולג', על אהבות של גיל הנעורים, על דיאטות. הן הוציאו לבלוגים, כך חשבו גברים מסוימים, שם רע.

 

חוקרת הטכנולוגיה הישראלית כרמל ויסמן מדווחת שהבלוגריות בגילאי העשרה (שהן רוב בישראבלוג) משתמשות לפעמים בבלוגים בצורה שונה לגמרי מזו שהיתה מקובלת בעבר - הן מעצבות ומציירות במקום לכתוב, והופכות את הבלוג למקום בילוי ותעודת זהות אישית יצירתית. בציבור הן נחשבות ל"פקאצות", ונודעות בשימוש בסלנג קשה לפענוח ובתיאבון לתשומת לב. והפקאצות הן הרוב.

 

ההתעקשות של הנערות הצעירות להשתמש ברשת כדי לחשוף עצמן ולחזק קשרים חברתיים ניבאה את עתיד האינטרנט. רק אחריהן עלו לגדולה הרשתות החברתיות ואתרי תוכן הגולשים, שבעצם לקחו את הרעיונות של הפקאצות על דרכים יצירתיות להשתמש ברשת, ומימשו אותם. ובווב 2.0, העולם החדש שנוצר, נערות הן אלו שיוצרות את רוב התוכן - טקסטים, תמונות, סרטונים.

 

3. משחקי מחשב

עכשיו הן פולשות לשדה קרב אחר: עולם משחקי הווידיאו, שרמת הטסטוסטרון שלו הולכת ויורדת. נערות הן אלה שהפכו את Sims למשחק הנמכר בעולם ואת מכשיר DS הנייד של נינטנדו לקונסולת המשחק הפופולרית ביותר, לפי האנליסטים של סקרין דייג'סט. הן אחראיות גם לחלק מההצלחה של קונסולת Wii. באינטרנט הן ממלאות כמעט מחצית מעולמות וירטואליים כגון סקנד לייף ו־There.com, והן הרוב בעולמות וירטואליים לנוער ולילדים. נערות ונשים שולטות גם בשוק המשחקים הקטנים (קז'ואל גיימז).

 

אבל כשאומרים גיימרים, עדיין חושבים על גברים צעירים ועל המשחקים מלאי האקשן שמיועדים להם. "זין על כל הדיבורים על קזו'אל גיימס", אמר דן האוזר, מיוצרי המשחק GTA 4, בראיון ל"ניו יורק מגזין". האוזר יכול להרשות לעצמו לדבר: המשחק שלו, בכיכובו של גנגסטר מזרח־אירופי חובב זונות, היה אחד האירועים הגדולים בתולדות שוק הבידור, עם מכירות של חצי מיליארד דולר בשבוע הראשון ליציאתו. ל־GTA ולסגנון שהוא מייצג יש עדיין אחיזה טובה בשוק הגיימינג. אבל כדאי לחכות עוד כמה שנים. ניסיון העבר מלמד שזה לא מה שירתיע את פלישת הפקאצות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x