הסתיים האולטימטום שהציבה מיקרוסופט לרכישת יאהו
עסקת יאהו הגיעה לשלב ההכרעה: מיקרוסופט עשויה להמתין עד שלחץ המשקיעים יעשה את שלו, אלא שיאהו יכולה להעניק לבעלי המניות רשות לקנות אותן בהנחה משמעותית, במקרה שגוף אחד קונה אחזקות בשיעור גבוה בחברה
שלשום חלף תאריך היעד שהציב מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, לקבלת תשובה חיובית מהנהלת יאהו להצעת הרכש של מיקרוסופט, ובשתי החברות שומרים על דממה מתוחה. מיקרוסופט הגישה ליאהו בתחילת פברואר הצעת רכישה בשווי 44.6 מיליארד דולר, אך נענתה בסירוב מנומס. במכתבו בתחילת החודש איים
מכאן רק מתרבות השאלות. הנה כמה מהן, וכמה תשובות אפשריות לעתיד לבוא.
האם מיקרוסופט תבצע השתלטות עוינת על יאהו?
כרגע מיקרוסופט נותנת לג'רי יאנג, מנכ"ל יאהו, להזיע בכיסא. תוקפו של האולטימטום חלף, ועתה שני הצדדים מחכים למצמוץ הראשון. האפשרות הסבירה ביותר, נכון לרגע זה, היא שמיקרוסופט תמתין בסבלנות עד שלחץ המשקיעים על יאהו יעשה את שלו. אפשרות סבירה קצת פחות היא שמיקרוסופט תרד מכל העניין - ותתחיל לחפש רכישה אלטרנטיבית. האפשרות המעניינת יותר, וזו שמיקרוסופט רומזת עליה מאז הסירוב הראשון שקיבלה מהנהלת יאהו, היא השתלטות עוינת.
הזדמנות טובה לבצע מהלך כזה תהיה במאי או ביוני, אז תתכנס הישיבה השנתית של בעלי המניות של יאהו בכדי לדון בעתידה. תהיה זו הזדמנות יוצאת דופן עבור מיקרוסופט להסביר ישירות לבעלי המניות של יאהו למה ההנהלה הנוכחית של החברה צריכה להתחלף.
להנהלת יאהו, המתנגדת למיזוג, מצפה מלחמת התשה. על פי הפרסומים, רבים מקרב בעלי המניות שלה מעוניינים במיזוג. חלק ניכר מהם - 90% מבעלי המניות המוסדיים, הם גם בעלי מניות במיקרוסופט. אם העסקה תתפוצץ אלו עשויים לצאת קירחים מכאן ומכאן.
עם זאת, השתלטות עוינת של מיקרוסופט על יאהו היא אינה עניין פשוט כל כך. ליאהו יש "גלולת רעל" שנועדה להגן עליה בדיוק מפני מקרים כאלו. היא מעניקה לבעלי המניות רשות לקנות מניות בהנחה משמעותית, במקרה שגוף קונה אחזקות מעל שיעור מסוים בחברה.
מה יקרה אם יאהו תצליח להדוף את מיקרוסופט?
במידה שמיקרוסופט תחליט לסגת מהצעת המיזוג, מניית יאהו צפויה להתרסק - כתבת הוול סטריט ג'ורנל קארה סווישר העריכה כי היא עשויה להגיע לשפל של 20 דולר למניה - ומסיבה זו, תומכים רבים מבעלי המניות במיזוג.
בשבועות האחרונים יאהו מנסה לאותת לכיוונים אחרים. החברה החלה בשיתוף פעולה ניסיוני עם גוגל בתחום הפרסום בתוצאות החיפוש. במסגרת הניסוי, שביאהו לא הכחישו שהוא חלק מהניסיון להדוף את מיקרוסופט, גוגל תספק את המודעות לכ־3% מעמודי התוצאות של יאהו.
ביאהו מעריכים כי שיטת הפרסום של גוגל רווחית 60% עד 70% יותר מאלו של יאהו. ייתכן ששיתוף פעולה כזה - שמשרד המשפטים האמריקני כבר בודק אם הוא לא מהווה עבירה על חוקי האנטי-טראסט - יהיה מה שיאפשר ליאהו להמשיך לפעול לבדה, או לפחות עד הצעת הרכש הבאה.