ראיון כלכליסט
''אם צריך, אעלה גם הצגה עם שני עובדים. לא נקרוס''
רן גואטה, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי בשלוש השנים האחרונות, מתכונן לחידוש ההצגות: "ההפקות שיועלו בזמן הקורונה מצומצמות יותר, מתוך הבנה שנצטרך לחיות עם ההגבלות לאורך זמן"
לפני ימים אחדים שרי הבריאות והתרבות סיכמו על פתיחת עולם התרבות בהדרגה החל מה-23.2 על פי התו הירוק - מחוסנים עם תעודות מחוסן ומחלימי קורונה. המוזיאונים והספריות יחזרו לפעול ראשונים, אולמות תיאטרון יפתחו יותר מחודש אחר כך.
- "למרות התחושה כי עולם התרבות והאירועים חוזר לפעילות, מדובר באשליה"
- הקניונים נפתחים בלי תו ירוק ובלי עובדים מחוסנים
- ירידה נוספת במספר קנסות הקורונה שחילקה המשטרה; החוב של הציבור: 323 מיליון שקל
רן גואטה, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי ב-3 השנים האחרונות, מספר על המאמצים להקים לתחיה תיאטרון עם 400 עובדים, על מתכונת החזרה לשגרת הצגות בימי קורונה, ועל הסיוט שלו: "חזרה לפעילות ללא עליה על הבמה".
איך חוזרים לשגרה בתיאטרון, מאיפה מתחילים לנער את האבק?
"אנחנו מתחילים משיבוץ של הצגות, להחזיר שחקנים לחזרות, לחדש את שירות הלקוחות שלנו, להפיץ כרטיסים בקרב ועדי העובדים. אלה משימות שלוקחות זמן. זה אומר גם להחזיר עובדים מחל"ת. יש לנו בערך 400 עובדים במשרה מלאה, חלקית, או פרילנסים. כיום חוץ מ-10 כולם בחל"ת. עם החזרה, באפריל מאי - נגיע לכ-130 עובדים שחוזרים. צריך לעבור לא מעט שלבים כדי להרים הכל מחדש. הפתיחה של התיאטרונים תהיה מתישהו אחרי פסח, במהלך חודש אפריל. עוד לא יודעים מתי בדיוק".
תחת איזה מגבלות אפשר יהיה לראות הצגה?
"כל רכישת כרטיס היא קפסולה. מי שרכש יחד - יכול לשבת יחד, רביעייה או זוג. מעבר לזה יהיה מרווח של כיסא בין קפסולה לקפסולה. כדי למנוע התקהלות בכניסה תהיה הגעה מתוזמנת, כל אחד יקבל שעה להגיע, נדאג שיהיו מספיק סדרנים כדי להזרים את האנשים פנימה. לא יהיו התקהלויות בפואיה, לא תהיה הפסקה לקניית אוכל או שתיה, וגם היציאה תהיה מדורגת, כמו בקייטנה: שורה אחת מצד שמאל יכולה לצאת, שורה שתיים מצד ימין, כבר עשינו את זה בעבר. לגבי מי יכול להיכנס – עוד לא קיבלנו הנחיה סופית. עד היום דובר על מחוסנים, מחלימים, וכאלה שהביאו תוצאות בדיקה שלילית של 48 שעות".
מה ההבדל בווליום של הפעילות?
"ייקח לנו כמה שנים, לדעתי, לחזור למימדים הרגילים שבהם פעלנו. בשגרה יש לקאמרי 27 הצגות שונות במחסנים, עם 5 עד 9 הצגות שונות בערב אחד. הפעם הכוונה היא לפתוח רק 7 הצגות, עם 2 הצגות מקבילות בערב אחד בלבד. לא נוכל להמשיך עם הפקות גדולות כרגע, לא נציג מחזות זמר מרובי משתתפים. אנחנו מחויבים לעד 300 אנשים בקהל, שההושבה שלהם תהיה בקפסולות. כל ההפקות החדשות שיצרנו בזמן הקורונה הן יותר מצומצמות. זאת מתוך הבנה שעם ההגבלות נצטרך לחיות לאורך זמן".
התארגנות היא רק לוגיסטית או שמתאימים גם תוכן של ההצגות למצב?
"באחת ההפקות הקטנות שיצרנו 'אהבה ומגיפה' יש 4 מחזות קצרים שעוקבים אחרי זוגות בבידוד כפוי בחדר במלון קורונה. משחקים בה: קרן מור, נטע גרטי, נדב אסולין ונדב נייטס. כל פעם זוג והסיפור שלו. אנחנו לא בוחרים תוכן מותאם לאקטואליה, בודקים אם המחזה טוב או לא. יצא במקרה שנכתב מחזה מוצלח על המצב בהשראת התקופה שעוקב אחרי זוגות בבידוד כפוי".
לדברי גואטה, המחזה נולד אחרי ש-4 כותבים שונים קיבלו את הנושא "חדר במלון קורונה" כנתון, וכל אחד כתב את הסיפור שלו. "כולל זוג שעומד להתגרש אבל חזר מחו"ל וחייב לשהות יחד בבידוד במלון, וגם סיפור שבדיעבד גם קרה - על אדם שהזמין נערת ליווי ליום ההולדת שלו במלון. הפקות מצומצמות כאלה נוכל לשחק במסגרת כל מגבלה שתהיה לנו, בחוץ ובבית".
לפעול במימדים של עד 300 איש באולם מצדיק כלכלית את כל האופרציה?
"זה לא יהיה כלכלי בשלבים הראשונים, אבל חייבים להתחיל ממשהו כדי לגדול. אנחנו מסתמכים בחודשים הקרובים על כספי סיוע שחולקו ממשרד התרבות - 200 מליון שקל שיתחלקו בין כל גופי התרבות - כדי להגן עלינו עם הפתיחה של התיאטרון מחדש. ועדיין חייבים להיות מחושבים וזהירים כדי לשמור על עצמנו".
גואטה מעדכן כי באופן שוטף 20% מהמימון של התיאטרון הוא תמיכה עירונית וממשלתית - 10 מליון שקל ממשרד התרבות, 10 מליון שקל מעירית תל אביב. "והיתר, 80%, הם הכנסות עצמאיות שלנו - אחוז גבוה ביחס לעולם. אנחנו חייבים להיות כלכליים כדי שלא נקרוס. לכן אני מקווה שבשנת 2021 אם אני מחזיר עובדים מחל"ת באמת נפתח. זאת בניגוד לחודש יוני שבו החזרנו עובדים מחל"ת ואז ביולי הכל נסגר".
"אנשים מאחורי הקלעים בתחושה מאוד קשה", מדגיש גואטה. "כדי לא לאבד את התרבות כדאי שנתחיל להחזיר את השחקנים לפעילות, כי רבים מהם מתחילים לנטוש את המקצוע".
מה פער ההכנסות העצמיות ביחס לשנה נורמלית (במגבלות של עד 300 צופים)?
"אנחנו מתכננים חזרה עם הקף הכנסות עצמיות של 10 מיליון שקלים במקום 60 מיליון שנתי, שזה פער אדיר. היכלי התרבות בארץ עוד לא יצליחו לפתוח בשלבים הראשונים, אין להם את הסיוע ממשרד האוצר, הם לא יוכלו לפתוח ולקחת סיכונים, אז השוק של ההצגות אצלם יירד. תלמידים גם לא יוכלו לבקר בשלב ראשון, אז גם השוק הזה ירד".
עושה רושם שמי שלא טלנט מבוסס יתקשה לשרוד את התקופה הזאת כשחקן.
"גייסנו מתורמים פרטיים קרן סיוע לעובדים ושחקנים של הקמארי בכמעט מיליון שקל. עבור מי שבבעיה קשה בתקופה הזאת - העברנו סיוע כספי מעבר לדמי החל"ת שבתחום שלנו הם מאוד נמוכים. אם עובד שלנו מקבל 6,000-7,000 שקל דמי חל"ת ומתוך זה צריך לשלם שכר דירה בתל אביב, לפרנס ילדים ולשלם חשבונות - זה קשה. ניסינו לסייע ולפעמים איבדנו בדרך אנשים בלית ברירה למקצועות אחרים".
מה החשש שלך?
"ברגע שמוציאים את כולם לחל"ת – העלויות יורדות. אם נכשיר עובדים לחזור ושוב יסגרו מבלי שעלינו לבמה זה יהיה נזק כלכלי גדול. כרגע יש תקציב שיכול להחזיק אותנו כמה חודשים קדימה, אני מקוה שהקהל יגיע, שהמגבלות לא ישארו לאורך הרבה זמן. לי ברור שאעשה הכול לא לקרוס, גם אם אישאר עם שני עובדים שיישארו כדי להעלות הצגה".