"התקופה הנוראה הזאת מביאה חומרים טובים"
השחקן מיכאל הנגבי דבק בקומדיה דווקא בקורונה. כשנסגרו הבמות, נהפך ליזם ועבר לעשות וגם ללמד סטנד־אפ בזום. “נרשמים לשם אנשים שאומרים להם שהם מצחיקים והם צריכים לעשות עם זה משהו"
השחקן והקומיקאי מיכאל הנגבי עבר עד כה את הקורונה בשלום. פעמיים בשבוע הוא מופיע על מסך הטלוויזיה כמנחה המוביל של תוכנית הסאטירה "עד כאן!" בכאן 11, ובשאר הזמן הוא מופיע ומעביר סדנאות והרצאות בזום.
- עברו טסט: קארפול קריוקי עם אודי כגן צריכה לצאת מהילוך ראשון
- זה כבר לא צחוק: האם היעלמותו הצפויה של טראמפ תהרוג את הקומדיה?
- במשקל נוצה: 3 קומדיות קלילות כובשות את המסך
"האמנים צריכים להמציא את עצמם מחדש, יותר ליזום ולהפיק בעצמנו”, הוא אומר. "בעזרת קולגות שיעצו לי בניתי סדנאות סטנד־אפ, אני עושה הרצאות בזום, מפגשי אמן וגם מופיע מול חברות וגופים מסחריים. כל אחד יושב בבית שלו, לא כמו במועדון, זה מוזר. עם הזמן מוצאים את הנקודות החזקות גם בפלטפורמה החדשה הזו: למשל להקרין בהופעה סרטונים מיוטיוב או לעשות אפקטים מוזרים”. הוא מספר שלרוב, כדי שלא ירגיש לבד בעת המופע, כמה אנשים מהחברה שעבורה הוא מופיע “יושבים מולי, בריחוק נדרש בהתאם להנחיות, כדי שאשמע קצת צחוקים".
הנגבי מספר שהתקופה הסוערת מספקת לו הרבה חומרים לעבודה, והיום כמעט כל המופע עוסק בשינויים שהביאה הקורונה. "כולנו נמצאים בשגרה של אי־ודאות ופחות יודעים לאן דברים הולכים. ישנן ההפגנות - ביקרתי בבלפור כמה פעמים, היה לי חשוב להיות שם, לקחת טלפונים משמאלניות - והנחיות המשתנות, בסך הכל אלה דברים נוראים, אבל בסטנד־אפ, שהעיקר בו זה למצוא את מה שמצחיק, יש מה לעשות עם זה, יש חומר”.
למרות האמירות של שר התרבות וראש הממשלה בדבר חזרה לבמות ולאולמות בחודשים הקרובים, עם או בלי דרכון ירוק, הנגבי לא מאמין שזה יקרה בקרוב. “אבל דברים גם קרו לא פעם ולא פעמיים בניגוד לאמונה שלי”. בינתיים ביום חמישי הקרוב תחל באתר של בית אבי חי סדנת סטנד־אפ לילדים מכיתה ה’ ומעלה, "מוכרחים להיות שמח" בהנחייתו של הנגבי. אלה שלושה מפגשי זום חווייתיים שבהם ילמדו הילדים על הומור, ועל אופן השימוש בו על במה. "אנחנו לומדים מה זה סטנד־אפ ולמה צריך אותו. נעבוד על קטעים מחייהם של הילדים ונראה איך אפשר להסתכל על החיים בצורה מצחיקה ולשכתב אותם בצורה שתבדר ותקליל את החיים. נכון שלילדים לוקח זמן לשתף פעולה - למשל כשאני עושה סדנאות לבתי ספר לוקח למורה שתי דקות רק לשדל את הילדים לפתוח את המצלמות - אבל אז כולם באמת עושים את זה. זו בעיה ששמתי בתחתית סדר העדיפויות שלי".
הסטנד־אפ מקליל לך את החיים?
"חד־משמעית. ברגעים הכי אפלים של החיים הסטנד־אפ היה בשבילי נחמה ומזור, אם זה ללכת להופיע, או ברמת המחשבה המצחיקה שפתאום עולה לי לראש. בכל פעם שעולה לי רעיון מצחיק, אני מרגיש כאילו התודעה העליונה לא מוותרת עליי וממשיכה להשתמש בי ככלי להעביר את ההומור, שזה מצרך די נדיר".
מתברר שיש לא מעט ביקוש לסדנאות סטנד־אפ, ייתכן שזה קשור גם לתקופה שבה אנשים מנסים לברוח מהמציאות היומיומית.
מי נרשמים לסדנאות סטנד־אפ?
"אלה אנשים שחושבים שהם מצחיקים אבל לא יודעים להביא את זה לידי ביטוי, או אנשים שאומרים להם שהם מצחיקים והם צריכים לעשות עם זה משהו, אז הם רוצים לנסות לעשות סטנד־אפ, לגבש חומרים. ויש גם כאלה שמתעסקים בכתיבה וחריזה או פשוט אנשים מצחיקים שרוצים לקבל כלים לכתוב בדיחות באופן בהיר וברור יותר".
הנגבי (41) נמצא על הבמות והמסכים כבר יותר מ־30 שנה. הוא התחיל כילד בתוכנית הטלוויזיה "קריאת כיוון", שיחק בתיאטרון הבימה כנער ב"מקבת" ו"הקוסם מברוקלין", בסרטים "סודות משפחה" ו"ד"ר פומרנץ", הנחה את "Yבעשר" ו"אקזיט" ואפילו השתתף בריאליטי "רוקדים עם כוכבים”.
לדבריו, "בשנים האחרונות אני מתמקד בפרויקטים קומיים, אבל בקרוב אשחק בעונה השנייה של ‘פלמ"ח’ (טין ניק yes) בתפקיד אפרים קציר, זה לא יהיה קומי אבל יהיה מעניין. אני עדיין עושה דברים שהם לא קומדיה פר אקסלנס אבל מאוד נהנה לעשות את ‘פלמ”ח’ כי היא מאוד מורכבת, מאוד מוזיקלית וכמובן מבוססת על דרמה בסופו של דבר. כשחקן יש בזה אתגר כפול — גם לשחק טוב וגם להצחיק. מי שמעוניין לראות את התכנים שלי מוזמן לעשות זאת באינסטגרם, אבל לא בשבת".