הקאמבק של גולדי הון ב"להציל את חג המולד 2"
”להציל את חג המולד 2", שעלה בנטפליקס, מפגיש מחדש על המסך את בני הזוג קורט ראסל וגולדי הון. אף שהיא שחקנית מוצלחת ממנו, הקריירה של הון כמעט נגמרה כשהגיעה לגיל 50, ועל כן הקאמבק שלה משמח במיוחד
״להציל את חג המולד 2״, שעלה בנטפליקס, הוא סרט המשך משודרג. הסרט הקודם מלפני שנתיים היה ממתק ילדים חמוד לעונת החגים האמריקאית שבו קורט ראסל גילם את סנטה קלאוס. הבמאי היה אלמוני וכך כל הצוות לצד הכוכב. הצלחת הסרט בנטפליקס (20 מיליון צפיות בשבוע הראשון) גרמה לכך שסרט ההמשך מגיע עם פרופיל נוצץ יותר: הפעם הבמאי הוא כריס קולומבוס, שחתום על להיטי הענק ״שכחו אותי בבית״ ושני סרטי ״הארי פוטר״ הראשונים. וכוכבי הסרט השתדרגו אף הם כשלסנטה קלאוס נוספה בסרט החדש גם גב׳ קלאוס בגילומה של גולדי הון.
כך, אחרי 37 שנות נישואים, גולדי הון וקורט ראסל משחקים ביחד בפעם השלישית, 33 שנה אחרי הסרט המשותף הקודם שלהם, ״נשואה לשניים״. עבור הון הסרט החדש הוא חגיגה כפולה, כי הוא לא רק מאחד אותה עם בן זוגה, ולא רק מחזיר אותה למסך אחרי כמעט 20 שנה של נוכחות מצומצמת בסרטים — הוא גם יוצא בדיוק בשבוע שבו היא חוגגת יום הולדת 75.
כשבוחנים את הקריירות של הון וראסל זו לצד זו, קל להגיע למסקנות מעוררות מחשבה לגבי אריכות הימים של תפקידים לנשים ולגברים. ראסל, הצעיר מהון בשש שנים, מעולם לא נעלם. מאז 1980 הוא תמיד היה הגבר המאצ׳ו הקשוח: בשנות ה־80 בחמישה סרטים שביים ג׳ון קרפנטר (בהם ״הבריחה מניו יורק״ ו״היצור״), ובשנות ה־2000 בשלושה סרטים של קוונטין טרנטינו (״חסין מוות״, ״שמונת השנואים״ ו״היו זמנים בהוליווד״, כקריין).
לעומתו, הקריירה של הון היא דוגמה ליחס האכזרי של הוליווד כלפי שחקניות, שכן לאורך כל שנות ה־70 וה־80 גולדי הון היתה כוכבת הרבה יותר גדולה מראסל. היא התחילה את דרכה בטלוויזיה, בתור הבלונדינית המצחיקה בתוכנית המערכונים ״Laugh In״ בשנות ה־60. אבל כבר בסרט הקולנוע הראשון שלה מ־1969, ״פרח הקקטוס״ — לצד וולטר מתאו ואינגריד ברגמן — היא זכתה באוסקר. היא המשיכה להיות המצחיקנית ב״יש נערה במרק שלי״, מול פיטר סלרס. ובאופן כללי, היא עבדה כמעט תמיד מול פרטנרים מעולים ובדו־קרב על הצחוקים, היא הביסה בקלות את צ׳בי צ׳ייס ודאדלי מור ב״תרגיל לבלשית מתחילה״ (1978), את ברט ריינולדס ב״חברים טובים״ (1982), את וורן בייטי ב״שמפו״ ו״משחקי חברה״ ואת סטיב מרטין ב״אשה בהפתעה״ (1992).
״מועדון האקסיות״ היה הלהיט הגדול האחרון שלה לצד בט מידלר ודיאן קיטון, אבל לטעמי הון היתה הכי מצחיקה כשנלחמה עד המוות במריל סטריפ ב״המוות נאה לה״, הקומדיה השחורה של רוברט זמקיס שרבים אוהבים לקטול, אבל היא פנינה קומית שלא זוכה להערכה נאותה.
שני סרטים, שתוחמים את שנות ה־70 משני קצות העשור, מזכירים עד כמה הון היתה שחקנית מצוינת ומגוונת. תחילה ב״שוגרלנד אקספרס״, סרט הקולנוע הראשון של סטיבן ספילברג מ־1974. הון היתה גיבורת הסרט, בתור האשה שמשכנעת את בעלה לברוח מהכלא כדי להחזיר להם את בנם שנלקח מהם על ידי רשויות הרווחה. השניים חוטפים שוטר ויוצאים בשיירה איטית של שוטרים, אנשי תקשורת ועשרות אזרחים מריעים לכיוון שוגרלנד, טקסס, כדי להתאחד עם הבן. ספילברג ראה את הון, שעשתה עד אז רק קומדיות, והבין שהיא יכולה להיות האשה החזקה שתעשה הכל כדי לאחד את משפחתה. וב־1980 ״טוראית בנג׳מין״ הפך לאחד הלהיטים הענקיים של שנות השמונים בסרט שהון החזיקה לגמרי על כתפיה, ושהוא כמו צילום רנטגן של כל תחלואי התקופה ההיא: אשה שמחליטה להתגייס לצבא ומגלה שבניגוד למה שהובטח לה, היא לא יכולה לפרוש ממנו מתי שתרצה, אימוני הקרב שלה שיעזרו לה בהמשך במציאות של הטרדות ותקיפות מיניות, וגברים שמנסים להשתלט במרמה על חייה.
הון מעולם לא הניפה דגלים פוליטיים או הכריזה על סרטים לצורכי אג׳נדה, אבל גם ״שוגרלנד אקספרס״ וגם ״טוראית בנג׳מין״ הציגו דמות נשית מובילה, שמצליחה לסנן מעליה את הגברים שעומדים בדרכה. כך היה גם ב״נשים בעורף״, שאמנם מוגדר כקומדיה רומנטית, שבו לא רק הגיבורה משיגה את הגבר, אלא זה הסרט שבו הון וראסל נהיו זוג. אבל זה לחלוטין הסרט שלה.
סרטו המבריק, והלא מספיק מוכר, של ג׳ונתן דמי סיפר על הימים במלחמת העולם השנייה שבהם כל הגברים היו בצבא, ואמריקה עברה לניהול כל־נשי, כולל בבתי החרושת. דמי, שהוקסם מנשים חזקות גם ב״נשואה למאפיה״, ״משהו פראי״ ו״שתיקת הכבשים״, הראה ב״נשים בעורף״ איך הפמיניזם נולד באמריקה.
למרות כל זאת, מאז הגיעה לגיל 55, הון כמעט שלא עשתה יותר סרטים. היא העבירה את השרביט לבתה קייט האדסון (מנישואיה לשחקן ביל האדסון). קייט, שהיתה לרגע הגולדי הון החדשה, גנבה את ההצגה ב״כמעט מפורסמים״ ו״איך להיפטר מבחור בעשרה ימים״.
את מקום הסרטים תפס העיסוק של הון במדיטציה ובפילנתרופיה. את מפעלות הצדקה שלה תושבי תל אביב מכירים היטב: הון היהודייה היתה אחת התורמות הגדולות לבניית סינמטק תל אביב, ואולם מספר 1 במתחם קרוי על שמה. אבל הוא סגור כבר שמונה חודשים, לכן את הקאמבק שלה הון עושה בנטפליקס. מי שיצפו ב״להציל את חג המולד 2״ יתקשו להבין שגב׳ קלאוס היתה פעם אחת הנשים הכי מצחיקות בהוליווד, אבל תאמינו לנו.