הסברינה לובשת פראדה: מאפים בהשראת מעצבי על
מה היה קורה אילו בתי האופנה דיור, פראדה או גוטייה היו אופים עוגות? חוקרת האופנה יערה קידר והשף־קונדיטור אלון שבו יצרו מאפים בהשראת המעצבים הגדולים. השמלה יצאה ללקק את האצבעות
הכל התחיל ממאמר שכתבה יערה קידר, אוצרת והיסטוריונית אופנה, לספר "מחשבות על הארוחה בתרבות החזותית והחומרית", שעתיד לראות אור בחודשים הקרובים בבית הספר לאמנות בצלאל. הכותבים נדרשו לדון בייצוגים של הארוחה באמנות ובעיצוב ובצורה שבה האוכל מעצב את חיינו, וקידר כתבה מאמר על אופנה ואוכל. בעקבותיו גם התחילה לעבוד על הרצאה העוסקת בנושא אופנה וקולינריה. לדבריה, אז עלתה בה המחשבה לשתף פעולה עם השף־קונדיטור אלון שבו, "לראות איך הוא לוקח השראה מבתי קוטור שונים ומתרגם אותה לקינוחים". שבו נענה לאתגר וצלל פנימה. "יערה אוהבת לאתגר ואני מת על אתגרים", אומר שבו. מכאן ואילך התעורר דו־שיח יצירתי בין השניים, שהוביל לאסתטיקה עיצובית יפהפייה.
פראדה, שאנל, ז'אן פול גוטייה, איסי מיאקה או דיור — לכל בית אופנה יצרה קידר לוחות השראה המייצגים את הדנ"א של המותג, ומשם שבו הפליג לעולם היצירה שלו. "זו היתה מקפצה, שממנה הוא התחיל לחקור", אומרת קידר. "אם משהו טוב יצא מהקורונה, הרי זה שהתאפשר לו הפנאי לחקור את הנושא, לחלום ולבצע".
שבו, שהיה אמור לפתוח חנות ראשונה ערב המשבר, מעיד שעיצוב עוגות מעסיק אותו שנים, שכל חייו אהב מלאכות יד ועבודות רפטטיביות, שהוא אוהב "לפסל ולשחק עם אוכל" בעבודה פדנטית. כיום הוא לא מוכר עוגות (עד שהחנות שלו תיפתח, בעתיד לא ידוע), אלא מלמד בסטודיו שלו סדנאות קונדיטוריה.
בשנים האחרונות הוא מושפע מארכיטקטורה ועיצוב גרפי, והחיבור עם קידר, לדבריו, היה כמו קסם: "שנים אני עוקב אחרי עולם האופנה, אבל מעולם לא התעסקתי בו כך", הוא אומר. "מצאתי את עצמי מסתכל על תצוגות ביוטיוב ללא הרף והבנתי שיש פה משהו: בהוט קוטור נעשית מלאכה כל כך עדינה, שאני יכול לקחת ולתרגם לעולם שלי". לדבריו, הוא יכול לשבת שעות על עוגה וליהנות מזה. "זו המדיטציה הכי טובה".
כל אחד מהמעצבים ששימשו לו השראה עד כה היה מאתגר. את מקומם של הבדים והחוטים כחומרי גלם, תפסו הקרמים והשוקולד. למשל, פליסה משוקולד מטומפרר "זה הכי קשה בעולם", מעיד שבו. "אחרי שעבדתי על שרטוט, הבנתי שזה הרבה יותר מורכב ממה שדמיינתי". שבו פנה לחברים שהקימו סטארט־אפ להדפסות בתלת־ממד, והם יצרו עבורו חותכנים במידות ובצורות מדויקות המתאימות לאפייה: "אין תבניות כאלה, אז הטכנולוגיה עזרה בבניית הוויז'ן, ומשרטוטים על נייר זה קרם עור וגידים".
הפרחים של שאנל עוצבו בתלת־ממד משכבות על גבי שכבות של שוקולד והברשות של צבע עם פיגמנטים. בפראדה שימשה הרקמה כנושא מרכזי, ובגוטייה כיכב מוטיב חולצות המלחים גוטייה בכחול־לבן”.
שבו הבין שהוא יכול ללמוד הרבה מעולם האופנה. "רדי טו וור וקוטור, זה אותו דבר גם בעולם הקונדיטוריה", הוא אומר . "זו הדרך שלי להציג את מה שאני מסוגל לעשות וזה מה שמרגש בפרויקט הזה. העובדה שזה אוכל רק מוסיפה עוד עניין". תהליכי ודרכי העבודה של השניים תועדו כולם, גם בחשבון האינסטגרם של שבו (בכתובת: alon_shabo), שבו אפשר לראות את יצירותיו האחרות, ויהיו חלק מההרצאה העתידית של קידר.