זיקוק בטעם כוסברה תפוז: משקה אלכוהולי מסקרן
מבשלת הבירה "מלכה" חברה לסטארט־אפ "ורסטיל" ויחד הם פיתחו משקה אלכוהולי מסקרן, חזק באלכוהול ובטעמי פירות ותבלינים
זוהי התראת משקה חדש, משהו שלא קורה הרבה במחוזותינו, כי מי חשב שאפשר עדיין לחדש בתחום האלכוהול. ובכן, מסתבר שאפשר. בימים אלה מושקת מהדורה של אלף בקבוקים של "מלכה מזוקקת" — תזקיק אלכוהולי (משקה שעובר תהליך זיקוק, בדומה לוויסקי או וודקה) המבוסס על הבירה הבהירה של מותג הבוטיק הישראלי "מלכה", בפיתוח משותף שלהם ושל חברת "ורסטיל". ורסטיל, חברת סטארט־אפ ישראלית מתחום הפודטק, משלבת חדשנות טכנולוגית בשלבי הזיקוק והיישון בתהליכי הייצור של משקאות אלכוהוליים ובכך מביאה לייצור משקאות אלכוהוליים איכותיים במהירות ובעלות נמוכה. הדבר הראשון שמרגישים כשטועמים את המלכה המזוקקת (שמגיעה בבקבוק של 500 מ"ל, במחיר 158 שקל), הוא שמדובר במשקה חזק, כלומר עם אחוז אלכוהולי גבוה — 44.4%. הדבר השני הוא הטעמים החזקים של הפירות והתבלינים שנמצאים בו, כמו כוסברה וקליפות תפוזים.
מה השימושים שאפשר לעשות במשקה כזה, האם מדובר בכזה ששותים נקי? כבסיס לקוקטייל? עם קרח? בלי קרח? מה החוקים? "זו שאלה מצוינת", אומר גלעד דרור, מנכ"ל בירה מלכה. "שאלנו את עצמנו את זה לא מעט במהלך התהליך, נפגשנו עם ברמנים, ישבנו בברים, קיררנו, חיממנו, עשינו צ'ייסרים. המסקנה היא שאנחנו משאירים את העניין הזה פתוח. זה נפלא כצ'ייסר משלים לבירה הבהירה שלנו, אבל זה עובד טוב גם בצורות אחרות".
ראשיתו של המשקה המעניין הזה הוא בשיתוף פעולה שהחל לפני קצת יותר משנתיים בין בירה מלכה לוורסטיל, שתיהן גם יושבות במיקומים סמוכים בצפון הארץ. "אחת המטרות בזיקוק היא להדגיש טעמים וריחות", מסביר מתן עדוי, מנכ"ל ומייסד ורסטיל. "זיקוק של בירה הוא לא משהו שאנחנו המצאנו, יש בארה"ב המון חברות שמזקקות בירה למוצר שמכונה 'eau de vie de bière'. גם באירופה יש כמה מקומות שעושים את זה. בישראל היה ניסיון אחד לתזקיק כזה מבית טמפו לפני כמה שנים".
הבירה הבהירה, שמבושלת במבשלה של בירה מלכה בתפן, מועברת למזקקה של ורסטיל בלהבות הבשן, שם קורה תהליך הזיקוק, אחריו עובר המוצר המוגמר אל בקבוקים יפהפיים שיימכרו באתר ייעודי ובמהדורה ממוספרת. "בגלל שאנחנו לא רחוקים התהליך היה יחסית פשוט", מסביר דרור. "הבדיקה לקחה כמה שנים, עד שהיינו מרוצים מהתוצאה. עם הזמן כל הבירות האחרות שלנו ירדו מהפרק ונשארנו עם הבירה הבהירה, שהיא בירת הדגל שלנו. זו בירה שמתבשלת עם כוסברה ותפוזים שהטעם שלהם מגיע גם לבירה, ובאופן מדהים זה מגיע גם לתזקיק. אפשר להריח ואפילו לטעום, וזה היה נפלא בעינינו. אחרי שסיימנו לעבוד על המוצר עצמו עברנו לשלב הבא, של מיתוג ותכניות שיווק. אני כבר 15 שנים בתעשיית הבירה, ואחת המטרות שלנו היא לקדם תרבות של שתייה נכונה, ראויה, למטרות הנאה ולא למטרות השתכרות".