קובי פרחי: "אמנים לא צריכים להרגיש שמכרו את עצמם"
פרחי, סולן אורפנד לנד, משיק מיזם טכנולוגי שמחבר בין מותגים לאמנים, כולל אסף אבידן. “בוער בי לתת עוד צינור הכנסה ליוצרים, כשאני השדכן"
במאי האחרון היתה אמורה להקת המטאל הישראלית המצליחה אורפנד לנד לפתוח את המופע הגדול של איירון מיידן באיצטדיון בלומפילד. אבל הקורונה טרפה את הקלפים וגם המופע הזה בוטל, מה שהותיר זמן פנוי לסולן קובי פרחי לקדם ולהשיק את המיזם הטכנולוגי Markers, פלטפורמה שמחברת בין אמנים למותגים. השותפה במיזם היא החממה הטכנולוגית הישראלית TechnoArt, בניהולה של שני פלד, המחברת בין עולמות הטכנולוגיה והאמנות.
הפלטפורמה עובדת כך שכל אמן נרשם ויוצר לעצמו פרופיל המציג את העשייה שלו ומציע אפשרויות לשיתוף פעולה, כולל תמחור. מהצד השני נרשמות מחלקות השיווק של חברות ומותגים ואלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית דוגם את קהלי היעד של שני הצדדים ומוודא התאמה בין העוקבים ברשתות החברתיות של האמן לעוקבים של המותג. אחר כך בודקות מחלקות השיווק אילו שיתופי פעולה אפשריים ומה העלות שלהם. זה יכול להיות שילוב המותג בקליפ, רכישת זכויות לשימוש בשיר בפרסומת, או מתן חסות ראשית לסיבוב הופעות. על כל שיתוף פעולה שנולד גובה Markers עמלה.
"אני משמש מנהל קריאטיבי בחברה", מספר פרחי. "יש הרבה דרכים לחבר בין מותגים לבין אמנים וכעת, בזמן המשבר, בוער בי לתת פתרונות ועוד צינורות הכנסה לאמנים. אנחנו השדכן שמוצא את החתן והכלה".
ההשראה לפרויקט הגיעה משנות ה־90, מספר פרחי: "ניק דרייק התאבד בשנות ה־70 כזמר חסר כל. 25 שנה אחר כך חברת פולקסווגן לקחה את השיר שלו Pink moon לפרסומת והוא נהפך להיות בסט סלר שמכר מיליונים בזכות חיבור בין אמן למותג. זו דוגמת קיצון כמובן אבל חיבור נכון למותגים יכול גם להפוך את עולם הפרסום למרתק יותר וגם להעניק רווח לאמנים ועוד שירגישו שלא מכרו את עצמם למשהו שלא מתאים להם".
אמנים לא מוכרים מעניינים מותגים?
"יש מותגים שלא רוצים ללכת על המובן מאליו אלא לגלות ולייצר את הגיבור הבא. הכי קל ללכת על המובן מאליו ולפרסם בירה עם עומר אדם אבל Markers מחפשת גם את הפוטנציאל של אנשים שעוד לא התגלו ויש להם תוכן אדיר".
מבחינה טכנית המוצר קיים ומוגמר. "אמנים כמו מרסדס בנד, נינט ואסף אבידן נמצאים בתהליך הקמה אצלנו בפלטפורמה. בחו"ל אנחנו בקשר עם חברה בינלאומית לייצוג והפצה של מוזיקה ובידור. יש פה פוטנציאל שוק של מיליונים ואני רוצה שהבשורה תצא מישראל לשוק העולמי".
החיבור הראשון שנולד ב־Markers הוא בין אורפנד לנד לבין מזקקת הוויסקי הישראלית "מילק אנד האני". "זה חיבור טבעי שקשור לתדמית של הלהקה והוא היה מוצלח מאוד. מאז שהפכתי להייטקיסט אני חושב שמתאים לנו חיבור עם איזו חברה טכנולוגית שתוכל לשדר את הקונצרטים שלנו למדינות ערב. הופעתי בכל העולם אבל לא לעיני השכנים שלנו ויש לי המון מעריצים במדינות האלה, שבחלקן אנחנו לא יכולים להופיע".
אופרנד לנד היא מהלהקות הפופולריות במדינות ערב, בחלקן נאסר למכור את אלבומיה. פרחי מברך על נירמול היחסים עם איחוד האמירויות אבל אומר ש"בשונה מהסכם השלום עם ירדן ומצרים שאיתן היינו בלוחמה, האמירויות אף פעם לא הוגדרו אויבות. יש איתן יחסים עוד מימי רבין. אני מברך על כך שהדבר נהפך לפומבי ומאוד אשמח להופיע שם. אבל אני מחכה שזה יקרה יום אחד עם סוריה ולבנון, שאיתן יש לנו יחסים עקובים מדם".
משמעות השם אורפנד לנד היא ארץ יתומה ובחודשים האחרונים חותם פרחי את הפוסטים שלו בפייסבוק ב”בוקר טוב/לילה טוב ארץ יתומה”. "אני חש כך כי המנהיגים שלנו אמורים להיות מחוברים לעם והם מנותקים ממנו, לכן אני גם הולך להפגנות. המקרר שלי לא ריק אבל יש אנשים שנאבקים ואין להם ואי אפשר לבוא ולהגיד להם שהכל חרטא".
כתבתם בתקופה הזו?
"בתקופת הקורונה נכנסתי לבלוק מטורף וכל מה שיוצא לי זה רק פוסטים ושלטים בהפגנה. לא ייצא לנו אלבום מהקורונה. אני לא מאלה שאומרים לעצמם שעכשיו זו תקופה שאני חייב להביא שיר שיהיה ההמנון של התקופה".