המילטון עובר מסך: המחזמר עובר למסך הקטן
כשאולמות התיאטרון סגורים ורחובות ארה"ב נשטפים בהפגנות לשוויון זכויות לשחורים, תשדר השבוע דיסני פלוס את המחזמר המצולם “המילטון". הלהיט על אבות האומה ששחקניו אפרו־אמריקאים מאפשר לכל הגזעים לחוש “שהסיפור הזה גם שלהם", אומר יוצרו. את הזכויות למחזמר רכשה דיסני ב־75 מיליון דולר, אך נדמה שבסוף תצא מורווחת מהעסקה
“הסיפור על מנהיגות, עיקשות, תקווה, אהבה והכוח של אנשים להתאחד מול מצוקות, הוא רלבנטי ורב־השפעה”, כך הסביר יו”ר דיסני בוב איגר את החלטת שירות הסטרימינג החדש והמצליח דיסני פלוס להקדים ולשדר בסוף השבוע הקרוב, שבו חל יום העצמאות האמריקאי, את הגרסה המצולמת ללהיט ההיפ־הופ מברודוויי, המחזמר “המילטון”. דיסני רכשה את הזכויות על המילטון בלא פחות מ־75 מיליון דולר - הרכישה היקרה ביותר אי פעם לזכויות על סרט - ויותר מ־2 מיליון איש כבר צפו בטריילר שלו.
- במאים ומחזאים תובעים את הבימה: יש להכיר בנו כעובדי התיאטרון
- "התרבות בישראל טובעת"
- יוזמה חדשה: תיאטרון בזום
המחזמר שכתב והלחין לין מנואל מירנדה מביא את סיפורו של אלכסנדר המילטון, אבי הכלכלה האמריקאית ושר האוצר הראשון שלה. מהגר עני שנהפך ליד ימינו של ג’ורג’ וושינגטון, הסתבך בפרשיית אהבים וסחיטה, ונרצח בדו־קרב מול סגן הנשיא במאה ה־18. כך מירנדה הצליח לגרום לחובבי תיאטרון והיסטוריה לשמוע היפ הופ וראפ.
שנים שלא ראו תורים ארוכים כל כך משתרכים בברודוויי במחיר של 850 דולר לכרטיס, או בספסרות באלפי דולרים. מה הופך את “המילטון” לביצת הזהב של ברודוויי? ראשית, הליהוק המבריק של שחקנים שחורים והיספנים המגלמים דמויות של גברים לבנים. מירנדה בחר לספר את הסיפור של אמריקה באמצעותם כדי להדגיש עד כמה הם חלק בלתי נפרד מהאומה ולהנגיש את הסיפור לכולם. “כשג’ורג’ וושינגטון ותומס ג’פרסון שחורים, גם הצעירים האפרו־אמריקאים מרגישים שהסיפור שלהם”, אמר בראיון טלוויזיוני.
שנית, מירנדה הצליח לחבר לתקופה ההיסטורית הכי לבנה בארה”ב מוזיקת היפ הופ, ראפ ורית’ם אנד בלוז פופולרית ולספר את הסיפור באמצעות שירים בלבד. “זה הסיפור של אמריקה של פעם מסופר בידי אמריקה של היום. מוזר לכתוב מחזמר ראפ כשרק שחקנים לבנים על הבמה, זה חלק מהאמירה שלי”, אמר מירנדה.
הכל התחיל כשמירנדה, בן למהגרים פורטוריקאים, רכש את הזכויות על הביוגרפיה “אלכסנדר המילטון“ מאת הביוגרף רון צ’רנאו ותוך כדי קריאה דמיין איך תהפוך למחזמר היפ הופ. אף שכבר כתב את המחזה ”In The Heights” שזיכה אותו בטוני, דבר לא הכין אותו להצלחה המסחררת הזאת. המילטון נולד עוד לפני שהגיע לאוף ברודוויי. ב־2009 הוזמן מירנדה לערב קריאת שירה וספוקן וורד בבית הלבן בימי כהונתו של אובמה וביצע שיר שכתב בהשראת הביוגרפיה. מה שהתחיל כבדיחה נהפך למסקרן ושש שנים אחר כך עלה המחזמר בברודוויי.
הבחירה לשדר את הגרסה המצולמת בסוף השבוע של 4 ביולי אינה מקרית. המילטון מספר חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של האומה האמריקאית ומדבר אל כולם.“המחזמר הצליח להדהד בכל תקופה שבה עלה”, סיפר מירנדה בראיון. “בעידן אובמה חלק הרגישו שהוא מלא תקווה, בעידן טראמפ - שהוא מתריס, ובנקודת הזמן הנוכחית מה שאני רואה זה את שפת המהפכה בכל מקום. השיח שאנחנו מנהלים היום הוא איך אנחנו יכולים להפוך את מאחורי הקלעים, כלומר את החיים שלנו כאן, למשהו מגוון ועשיר כפי שקורה על הבמה. האומה האמריקאית חווה התעוררות של תנועות זכויות האזרח, מחאות ומגפת קורונה. ההבדל מהעבר הוא שיש את הזמן והכלים להתמודד מול גזענות מערכתית”.
בדיסני מקווים שהאמריקאים יציינו את החג בהישארות בבית וצפייה במופע. המחזמר צולם לסרט כבר ב־2016 ודיסני תכננה שיעלה ראשית בקולנוע, החל מאוקטובר השנה. אחר כך בגלל הקורונה הוחלט לדחות הכל ל־2021. עם פרוץ המגפה פנה איגר למירנדה ולבמאי המחזמר תומאס קייל וביקש להעלות אותו בסטרימינג. “העולם צריך עכשיו את המילטון יותר מכל דבר”, כתב, אך הם סירבו. אחרי שהבין שהתיאטראות לא יחזרו כל כך מהר - הצפי כרגע הוא לינואר 2021 - ביקש איגר מהשניים שישקלו זאת. מירנדה שהבין שהמדינה שלו נמצאת באחת התקופות הקשות בתולדותיה השתכנע. החלטה זו תשפיע על השירות החדש יחסית. באתר “פורבס” נכתב השבוע שאת “ההצלחה של ‘המילטון’ והמשמעות הספציפית שלה לדיסני עוד נראה ברייטינג, אבל בינתיים ראוי לתהות אם דיסני לא עלו על משהו: למה לא לצלם עוד הפקות ברודוויי ולהעלות גם אותן לשירות הסטרימינג?”. לתוהים על סכום העתק שדיסני שילמה על הזכויות למחזמר, נדמה כי ענקית הבידור עוד עשויה להרוויח מהעסקה בזכות הטמעת דמויות מהמילטון בפארקי השעשועים שלה ובמכירת מרצ’נדייז ממנו.
שבועיים אחרי שדיסני הכריזה על שידור המילטון נרצח ג’ורג’ פלויד בידי שוטר במה שהוביל לגל מחאות נגד אלימות משטרתית וגזענות. האם זה ישפיע על אופן הצפייה בסרט? השחקן לסלי אודום אמר ל”ניו יורק טיימס” ש”החשיבות של הליהוק היא מי מחזיק במיקרופון, למי מותר לספר את הסיפור ובאיזו שפה הוא מסופר. כאבא לילדה קטנה שחורה קשה לתאר כמה זה קשה למצוא ספרים, סרטים או עבודות אמנות שאנשים לבנים לא ניצבים במרכזם. לשלב יופי חום או שחור אל תוך העולם הזה עדיין נחשב מעשה פוליטי, אבל זה חשוב כי יש מעט דוגמאות כאלה”.
מירנדה עצמו הואשם על שלא הצטרף מיד לאחר הרצח של פלויד למחאת Black Lives Matter, ואמר: “אני מצטער שהיה לי חלק בכישלון המוסרי הזה, גם בשם ההפקה של המילטון’ שתמיד יצאה להגן על שחורים. להמילטון אין קיום בלי האמנים השחורים והחומים שיצרו ולקחו חלק במהפכה ושינו את העולם באמצעות תרבות, מוזיקה, שפה והיפ הופ”.
סייעה בהכנת הכתבה: רותה קופפר