$
קולנוע וטלוויזיה

“האפיפיורים" של נטפליקס: אפיפיור חמוד לאללה

הסרט מציג עימות על תפקיד כוהני הדת כיום, ומציג רגעים מקסימים של הקרדינלים כאנשים בשר ודם. האחד מנגן שירי קברט בפסנתר, השני שורק את “דנסינג קווין" של אבבא

יאיר רוה 08:5715.12.19

"האפיפיורים" של נטפליקס מציג עימות על תפקיד כוהני הדת כיום, בין שני “קדושים" שהם גם חובבי פיצה ופנטה

 

בפברואר 2013 הודיע האפיפיור בנדיקטוס ה־16 באופן מפתיע על התפטרותו מתפקיד ראש הכנסייה הקתולית, והיה לאפיפיור הראשון זה 700 שנה שעושה זאת. בקרב 1.2 מיליארד קתולים בנדיקטוס נחשב לכומר שמרן, שעשה הכל כדי לא לאפשר לכנסייה לעסוק בנושאים שהעסיקו את האנושות במאה ה־21 - הומוסקסואליות, גירושין, הפלות, אמצעי מניעה ובעיקר עצימת עין מול הדיווחים ההולכים ומצטברים על כמרים קהילתיים שניצלו את תפקידם ומעמדם לתקיפות מיניות חוזרות ונשנות של ילדים.

 

את מקומו ירש האפיפיור פרנציסקוס, הקרדינל הארגנטינאי הראשון מיבשת אמריקה שמתיישב על הכס הקדוש בכנסיית סן פטרוס, ומי שבעבר מתח ביקורת על הבוסים שלו בדיוק מהסיבות האלה - על כך שהכנסייה מסרבת לעסוק בנושאים שבאמת מעסיקים את מאמיניה ומציגה חזות של עושר ורהב בשעה שרוב המאמינים שרויים בעוני.

אנתוני הופקינס (יושב) בדמותו של בנדיקטוס ה־16 וג'ונתן פרייס כקרדינל פרנציסקוס אנתוני הופקינס (יושב) בדמותו של בנדיקטוס ה־16 וג'ונתן פרייס כקרדינל פרנציסקוס צילום: איי פי

 

בגלל שהתואר אפיפיור נמסר לו למשך כל חייו, נוצר מצב שבשש השנים האחרונות מבחינה רשמית יש שני אפיפיורים. פרנציסקוס אמנם מכהן בפועל, אך בנדיקטוס בגיל 92 מתגורר בגרמניה, ארץ הולדתו.

 

פרנציסקוס אכן אימץ גישות רפורמיסטיות שהיוו קונטרסט לקודמיו, והוא מרבה לעסוק בשינויי האקלים ובמצב הפליטים, כמו גם בנושאים הנפיצים שקוראים תיגר על הדוגמה הקתולית.

 

המצב הדרמטי יוצא הדופן הזה, שבו אפיפיור מתפטר מתפקידו ומוחלף על ידי קרדינל שהוא ההפך הגמור ממנו, גרם לכך שהאפיפיור הנוכחי הוא אולי הדמות הדתית שהכי מסעירה את הקולנוע העולמי בעשור הנוכחי. החל מהעובדה שסיפור ההתפטרות נראה כמו הגשמה מדויקת לסיפור הבדיוני שהגה נני מורטי ב"יש לנו אפיפיור", שיצא שנה וחצי לפני ההתפטרות, והמשך בסדרה "האפיפיור הצעיר" של פאולו סורנטינו שמפנטזת על אפיפיור הולל. את הפורטרט הכי אוהד לאפיפיור הנוכחי יצר השנה וים ונדרס בסרט התיעודי "האפיפיור פרנסס: במילים שלו", שזמין לצפייה ב־yes דוקו. היצירה הרביעית בעשור הזה שעוסקת באפיפיורות, היא סרטו של הבמאי הברזילאי פרננדו מיירלס ("עיר האלוהים", "הגנן המסור") על פי תסריט של אנתוני מקארטן, שיש סיכוי שיהיה מועמד עליו לאוסקר בפעם הרביעית ברציפות (אחרי "התיאוריה של הכל", "שעה אפלה" ו"רפסודיה בוהמית").

 

ב"האפיפיורים" - ההפקה השלישית של נטפליקס שמגיעה אל בתי הקולנוע בישראל בחודש האחרון, ושזכתה השבוע לארבע מועמדויות לגלובוס הזהב, כולל לסרט הטוב ביותר - מקראטן ומיירלס מדמיינים מפגש בין האפיפיור הקשיש (אנתוני הופקינס) ששוקל את התפטרותו ובין הקרדינל חובב הטנגו והכדורגל (ג'ונתן פרייס, הכוכב האמיתי של הסרט) שעתיד לרשת אותו. מפגש כזה ככל הנראה מעולם לא קרה, וגם אם קרה’ איש לא יודע מה נאמר בו.

 

"האפיפיורים" יוצא מתוך השקפת עולם נוצרית, דתית ואמונית, מתוך נקודת מוצא קתולית שהעולם אכן זקוק לאפיפיור בתור סמכות דתית עליונה. אבל כדרכם של אנשי דת רשמיים, שנעים בין אורתודוקסיה לרפורמה, הסרט מציג עימות בין שני מאמינים שחיים את חייהם כדי לברר "מה ישו היה אומר", ומה תפקידם של כuהני הדת בחברה המודרנית - האם על הכנסייה ליישר קו עם עולם הערכים, המושגים והמצוקות של החברה המודרנית, או האם לדרוש מהמאמינים ליישר קו עם ערכי הכנסייה העתיקים, ולהסתכן בנידוי ממנה אם הם נכשלים.

 

"האפיפיורים" מציג לא מעט רגעים מקסימים של מלל, של עימות בין דעות, רעיונות וערכים, מתוך ניסיון עקבי להציג את שני הקרדינלים הקדושים למאמיניהם כאנשים בשר ודם, חובבי פיצה ופנטה. האחד מנגן שירי קברט גרמניים בפסנתר, השני שורק את "דנסינג קווין" של אבבא. מיירלס מצליח לביים היטב את מבול המילים הזה, עם עריכה אנרגטית ונקודות מבט לא שגרתיות. אך בשעתיים של דיאלוג יש גם רגעים שבהם הדימויים חוזרים על עצמם. לא הכל מלוטש ב"אפיפיורים", אבל המפגש בין מיירלס ומקארטן, הופקינס ופרייס מציג היטב את מה שהם רצו להגיד: יש לנו אפיפיור, ולראשונה בתולדות הכנסייה הוא גם חמוד לאללה.

 

x