“בכל פעם שניגנתי עם זובין מהטה, למדתי משהו חדש"
הפסנתרן יפים ברונפמן נפרד ממהטה, מי שגילה אותו בגיל 15. החודש הם יופיעו יחד במסגרת אירועי הפרידה של הפילהרמונית מהמנצח האגדי
המפגש הראשון של הפסנתרן יפים (פימה) ברונפמן עם זובין מהטה היה בגיל 15 כשהמאסטרו הזמין אותו לאודישן.
- העונה האחרונה של זובין מהטה בפילהרמונית, והתוכניות של יורשו
- זובין מהטה: "הדבר הכי לא תרבותי שקרה כאן הוא שרת התרבות שלכם"
- דיבידנדים: זובין מהטה חגג 40 שנה כמנהל המוזיקלי של הפילהרמונית
"זה היה בתקופת מלחמת יום כיפור וכל הקונצרטים בוטלו אבל בערב הוא עשה אודישנים וכך הכרנו", מספר ברונפמן בשיחת טלפון מסיאטל. "בהמשך ניגנתי קונצרט עם הפילהרמונית לנוער ולאחר מכן הוא נתן לי את ההזדמנות הראשונה לנגן בקונצרט בינלאומי עם התזמורת הסימפונית של מונטריאול בניצוחו. הוא פתח לי את הדלת לקריירה".
מהטה היה הראשון לזהות את כישרונו של ברונפמן ומאז הם נשארו חברים כבר 45 שנה, על הבמה ומחוצה לה. לוח הזמנים העמוס של שניהם מאפשר להם להתראות בעיקר במסגרת העבודה המשותפת והאירועים הנלווים לקונצרטים, וכאלה לא חסרים.
"אני זוכר שבפעם הראשונה שניגנתי אתו במונטריאול, הייתי קצת מתוח והוא רצה לעזור לי להשתחרר מהלחץ אז הוא הזמין אותי ערב לפני ללכת אתו למשחק הוקי ואחר כך לאכול אוכל הודי. זה היה מאוד נחמד וזה מראה כמה הוא חושב על איך אנשים מרגישים, ויודע להתנהג איתם. הוא לא רק מנצח גאוני ואבא מקצועי הוא גם פסיכולוג. כשיושבים בארוחת ערב הוא מאוד משעשע, וגם סביב השולחן הוא המנצח. שופע סיפורים על אנשים מרתקים שעבד איתם כמו יאשה חפץ, ואני תמיד סקרן לשמוע".
אחרי שניגן תחת שרביטם של גדולי המנצחים בעולם, בהם דניאל בארנבוים, ואלרי גרגייב ואלן גילברט, הוא מכריז ללא היסוס: "מבחינתי מהטה הוא המנצח הכי טוב כי הוא פשוט יודע הכל על ניצוח, על תזמורת, על יכולות של נגנים, ואיך הצליל צריך להישמע. לכל תזמורת יש אופי משלה והוא יודע לזהות את זה ולעבוד בהתאם. הוא תמיד יודע מה להגיד, ויותר חשוב הוא יודע מה לא להגיד. בכל פעם שניגנתי אתו או סתם דיברתי אתו, למדתי משהו חדש, וזה מאוד חשוב להתקדמות של מוזיקאי".
פרידה בסדרת קונצרטים
השבוע (3-20.10) יפתח המאסטרו מהטה את העונה ה-84 של הפילהרמונית בסדרת קונצרטים חגיגית בהם ייפרד ממנה אחרי 50 שנה בהן ניצח וכיהן כמנהל המוזיקלי. אל הקונצרטים שייערכו בהיכל התרבות בתל אביב יגיעו נגנים וזמרים מובילים מעולם וחבריו הקרובים בהם יצחק פרלמן, פנחס צוקרמן, גיל שחם וברונפמן שינגן את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 2 של ברהמס. (18.10 ב-14:00).
על התופעה הלא מובנת מאליה שמוזיקאי צעיר יליד הודו מתחבר לתזמורת ישראלית ונשאר איתה 50 שנה, אומר ברונפמן. "אני חושב שהתקופה ההיא היתה תור הזהב של המוזיקה בארץ, וסיטואציה כזו כנראה לא תחזור על עצמה. זה היה ממש נס בשביל התרבות והמוזיקה בארץ שמגיע בחור הודי לישראל ועושה בה מוזיקה 50 שנה. הוא לא דיבר איתי על זה אף פעם אבל הפרשנות שלי היא שאיכשהו זה מזכיר לו קצת את המקום ממנו הוא בא, ואני חושב שהוא מרגיש פה בבית".
הוא לא חוסך שבחים מהתזמורת, ומאמין שעתידה לא יפגע. "לקח הרבה שנים להגיע לרמה הגבוהה של התזמורת, ואני מאמין שהיא תישמר. אני חושב שהבחירה בלהב שני לתפקיד המנהל המוזיקלי החדש נכונה ומוצלחת כי הוא מנצח פנטסטי. בחודש הבא אנגן איתו בוינה ואני כבר מאוד מצפה לזה".
ברונפמן (61), זוכה פרס הגראמי (1997) התמסר כל חייו לקריירה. הוא חי על מזוודות ומסתובב בכל העולם, לוח הזמנים שלו נקבע שנים מראש, והמפגש הבא שלו עם הפילהרמונית הישראלית אחרי סיבוב הפרידה יהיה ב-2020. לצד הקלאסיקות הידועות הוא מקפיד לנגן גם מוזיקה מודרנית של יוצרים צעירים.
"כל שנה אני מנגן בבכורה מוזיקה מודרנית שכותבים בשבילי, זה מאוד חשוב למוזיקאי להתעניין גם במוזיקה חדשה ולא רק בקלאסית העתיקה. זו התחלה של עתיד של המוזיקה הקלאסית שצריך לדאוג לו, ואני מאוד מאמין בזה".