המעצב רודי גרנריך מצא קצה חוט
גרנריך המציא את דגם החוטיני לבגדי ים; היום הוא נחשב לפורץ דרך שקרא תיגר על נושאים כמו עירום ומגדר, ודגמיו מוצגים במוזיאון וחוזרים למדפים
בדיוק לפני 45 שנים הוציאה מדינת קליפורניה את השיזוף בעירום אל מחוץ לחוק. כמענה אופנתי לאיסור, המציא מעצב האופנה רודי גרנריך, את בגד הים בגזרת חוטיני, שלגרסתו שימש כפתרון מושלם לכל אלה שמעוניינות ומעוניינים להמשיך ולהשתזף בלי כיסוי, למרות הכל; ובמקביל מתאים גם לכל מי שחשו פגועים בעת שנתקלו על החוף בגופות עירומים. הקיץ צברו הדגמים של גרנריך פופולריות מחודשת. והמעצב מלוס אנג׳לס שמת ב-1985 — לאחר שרשם את החוטיני כפטנט — חזר לתודעה כשבגדי ים בעיצובו נמכרים באתרי היוקרה net-a-porter.com ,24s.com ו־ssense.com.
- וופי גולדברג משיקה מותג בגדים בשם DUBGEE
- הפרח בגני: מעצב האופנה דריס ואן נוטן עושה את זה שוב
- כולנו רקמה אחת: Adish הוא מותג אופנה ישראלי-פלסטיני יפהפה
גרנריך, יהודי יליד אוסטריה שעבר לארה״ב עם משפחתו בגיל 16 בעת מלחמת העולם השנייה, פעל בעיקר בהוליווד. עוד לפני שהגה את החוטיני, הדהים את חופי ארה״ב עם ה״מונוקיני״ שעיצב ב־1964 — בגד הים הראשון בעולם שעוצב בגזרת טופלס, המורכב מחלק תחתון שממנו נמתחות שתי רצועות דקות שמשאירות את החזה חשוף. דגם המונוקיני המקורי (אותו הציגה לראשונה הדוגמנית פגי מופיט בתמונות שפורסמו בשנות ה־60 בעיתון האופנה WWD), מוצע עתה גם הוא למכירה, ומגיע גם בגרסה פחות נועזת שכוללת חזיית סטרפלס.
לצדו נמכרים גם דגמי החוטיני המקוריים, בגדי ים של גרנריך בגזרות ״רגילות״ ומספר פריטי לבוש. המעצבים שחידשו את הקולקציה מעידים כי הם עמלו במשך חצי שנה כדי לתרגם בהצלחה את דגמי העבר העשויים ניילון, לחומרים עכשוויים יותר מהם עשויים בגדי ים, כמו פוליאמיד ואלסטין. טווח המחירים הוא החל מ־120 ליש”ט לחזיית סטרפלס ועד 1,000 ליש”ט למכנסיים.
לא במקרה בגדי הים של גרנריך חזרו לאופנה דווקא עכשיו. ההייפ מגיע אחרי שבמאי האחרון הוצגו בגדי הים שלו במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק במסגרת התערוכה Camp: Notes on Fashion; ובתערוכת רטרוספקטיבה, במרכז התרבות skirball בלוס אנג׳לס, שם הוצגו 80 מדגמיו.
ביקור בשתי התערוכות מזכיר עד כמה היה גרנריך מעצב גאוני שהקדים את זמנו. הוא היה הומוסקסואל שהפך לחלוץ בעיצוב אופנת היוניסקס, כשעיצב בשנות ה־60 בגד ים זהים לנשים ולגברים. הוא קרא תיגר על נושאים שנחשבו טאבו כמו סקס, עירום ומגדר וניבא לפני כולם כי בעתיד אנשים לא יבדילו בין אופנה נשית לגברית, מה שנחשב לרעיון שהוא בגדר פרובוקציה מוחלטת.
בעידן הנוכחי, שבו מצד אחד הצגה של נשים חשופות במדיה נאשמת מיד בהחפצה, ומצד שני האינסטגרם עמוס בתמונות הקרדשיאנס בלבוש מינמלי, ואתר fashionnova.com הפרובוקטיבי זוכה למשפר החיפושים הרב ביותר בגוגל לשנת 2018, נראה שהרעיונות העיצוביים של גרנריך עדיין מצליחים למלא את סיפוקם של כולם.