למבוגרים בלבד: ”ילדים טובים" של סת' רוגן הוא לא סרט לילדים
הרעיון השנון והחצוף בסרטו החדש של היוצר הפורה שבין היתר כתב את הסדרה "The Boys" - הוא ליצור מה שנראה כסרט ילדים, אבל עם תכנים לאנשים בוגרים
באחד הפרקים החדשים בסדרה של נטפליקס "קומיקאים במכוניות יוצאים לקפה" מגיע ג'רי סיינפלד לבקר במשרד של סת רוגן ושותפו, אוון גולדברג. "על מה אתם עובדים עכשיו?", שואל סיינפלד. "יש לנו ארבע סדרות באוויר ועוד שלושה סרטים בעבודה", עונה רוגן.
סיינפלד, שעד לפני רגע ראה ברוגן קומיקאי יהודי, קנדי, נוירוטי וסטלן מעניק לו מבט מופתע ומתפעל. ולא רק סיינפלד, מתי סת רוגן הפך לאימפריה?
- אספנית בהפתעה: גלילה ברזילי־הולנדר גילתה שהיא "ארטוהוליסטית"
- אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי
- המלכה אוליביה: הסדרה ”הכתר” חוזרת לנטפליקס בעונה חדשה
אז כן, סת רוגן כרגע נמצא בכל מקום. אחת הסדרות הכי מקוריות ומפתיעות כרגע בטלוויזיה היא "The Boys" , סאטירה אפלה שרוגן יצר על עולם שבו גיבורי
העל הם המושחתים ולא הצדיקים, שמצטרפת ל"פריצ'ר", "נפילות חדות" ו"איש העתיד" שכבר רצות.
ובשבוע שעבר עלה בבתי הקולנוע "ילדים טובים", הסרט השני שרוגן חתום עליו כמפיק השנה, אחרי "מה הסיכוי", שבו גם כיכב לצד שרליז תרון. אבל מעבר להתפעלות מהספק העבודה המרשים, צריך להבין דבר נוסף: נכון לעכשיו, כמעט כל דבר שרוגן וגולדברג שמים את שמם עליו כיוצרים או מפיקים, הוא מהנה, מצחיק ולרגעים אפילו מבריק.
"ילדים טובים" הוא במידה מסוימת פרויקט־אח ל"סופרבאד", הסרט הראשון שרוגן וגולדברג חתומים עליו כתסריטאים. ההבדל הוא ש"ילדים טובים" מספר כמעט אותו סיפור כמו כל סרטי התיכוניסטים המוכרים (מ"אמריקן פאי" והלאה) אבל על תלמידי חטיבת ביניים בני 12. הסרט נכתב ובוים על ידי לי אייזנברג וג'ין סטופניצקי, הצמד שמאחורי "מורה רעה" (עם קמרון דיאז וג'סטין טימברלייק), אבל כל השיווק של הסרט, כולל בטריילר, הדגיש את נוכחותו של רוגן כמפיק. וזה עבד: בארצות הברית הסרט זינק למקום הראשון, וגם בישראל הוא מילא יפה בסוף השבוע את האולמות, בסרט שבו מככבים ילדים, אבל הוא נועד למבוגרים בלבד.
זה בדיוק הקונספט השנון והחצוף של הסרט: ליצור מה שנראה על פניו כסרט ילדים, אבל עם תכנים שמתאימים למבוגרים: סקס (רק דיבורים, אל דאגה), סמים וכבישים מהירים. שלושת הגיבורים צריכים להגיע למסיבה שבה הם אמורים לחוות את הנשיקה הראשונה שלהם, ובדרך הם צריכים לעבור בקניון, ללמוד איך מרוויחים כסף ומהר, להסתבך עם החוק, לשתות את לגימת האלכוהול הראשונה שלהם ולהתמודד עם משברים בחברות.
שלושתם יוצאים למעשה לראשונה אל העולם הגדול, ומבינים שהם לא מבינים בו כלום. עיקר ההומור בסרט מבוסס על כך שהצופים המבוגרים מבינים מה קורה סביבם בשעה שהילדים הטובים והתמימים כלל לא מודעים לכך שהם מתעסקים עם סמים, נוכלים וצעצועי מין. ככל שהם מתרחקים מהבית, מסע של שישה קילומטרים בסך הכל, הם מגלים את העולם סביבם. כל מה שהמבוגרים הסתירו, מתחיל להיחשף בפניהם.
הסרט, שיש בו אווירה נוסטלגית של ילדות אבל הוא מתרחש בהווה, מכיל תיעוד אקטואלי שיהיה ראוי לתיוק סוציולוגי עתידי לחוויית ההתבגרות האמריקאית כיום, שבה הדימויים המיניים הראשונים שילדים רואים הם מאתרי פורנו, בשעה שבבית הספר הם עוברים אינדוקטרינציה שמזהירה אותם מפני פדופילים, ומלמדת אותם שלא יתכן שום מגע ללא הסכמה. הפער בין תמימות ילדותית ובין תפיסות עולם בוגרות שהם רק מצטטים משיעורי חברה מניעות כמה מהסיטואציות הקומיות והסאטיריות של הסרט.
להבדיל מ"סופרבאד" המבריק שרק הלך והשתולל ככל שהוא נמשך, "ילדים טובים" הוא סרט משעשע עם מנטליות של סיטקום שהסיטואציות בו הולכות ומתאדות ככל שהוא נמשך, והבימוי אף פעם לא משדרג את הסרט לספירה גבוהה יותר. אבל התמהיל שרוגן וגולדברג שיכללו, להגיד דברים נבונים ועמוקים ולהחביא אותו באוצר מלים אינפנטילי, מעניק לסרט כמה וכמה רגעים מבדרים.