המעצב רמי טריף משיק סדרה של סיכות דש בשם "שורשים של זהב"
טריף צורף סיכות דש עם גלעין זית שאותו הוא מצפה זהב ומשמעויות רבות. סדרת הסיכות מוצגת בתערוכה "שפת התכשיט" במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים
"בפרויקטים קודמים שלי עסקתי בנשים ובנשיות, וזו הפעם הראשונה שבחרתי לעסוק בגבריות", אומר המעצב רמי טריף. בימים אלה הוא משיק סדרה של סיכות דש בשם "שורשים של זהב" שמוצגת בתערוכה "שפת התכשיט" במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים. בקצה הסיכות גלעין זית אשר מצופה זהב וגם מצופה במשמעויות רבות.
"לקחתי סיכת דש שהיא משהו מערבי וחיברתי לה את הגלעין שמסמל קודם כל את הממד הגברי", מסביר טריף, דרוזי שחי ועובד בג'וליס שבצפון הארץ. "הסיכות מהדהדות גם את הדרגות הצבאיות שמסמלות יותר מכל את הגבריות המקומית במקום שבו אנחנו חיים. ניסיתי להתייחס ליחסים בין גברים לנשים באופן שישרת גם את עיצוב הסיכה. לקחתי כהשראה את המסלול שעושה הזרע לעבר הביצית, ואז התחיל המשחק הצורני שבא לידי ביטוי בסופו של דבר בתנועות המעגליות של הסיכות. יש בפרויקט הזה הרבה רבדים, זה מה שאני תמיד מנסה לעשות בכל העבודות שלי – לאפשר קריאות שונות ועומקים שונים בתוך אותו האובייקט".
ויש גם הזית שהוא סמל לשלום.
"אני מנסה לא לעסוק בקלישאות. אני מרגיש שהמציאות הרבה יותר מורכבת מלהגיד בואו נעשה שלום. אבל אני כן חושב שהכל פוליטי. אני לא מנסה ליצור בעבודות שלי סיטואציות פוליטיות אבל בסופו של דבר הכל פוליטי, גם יחסים בין גברים ונשים או כל דבר אחר שיש בו ממד של כוח".
טריף (39) נולד וגדל בג'וליס. הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ובית הספר לאמנויות בציריך ZHDK, שאת לימודיו בו סיים עם פרויקט גמר מצטיין. הוא גם בוגר התוכנית היוקרתית למעצבים מצטיינים d-vision של חברת כתר וזוכה פרס שרת התרבות לעיצוב מוצר לשנת 2017. במקביל הוא מרצה בויצ"ו חיפה ובמקומות נוספים. בין הפריטים המוכרים בעיצובו אפשר למצוא תבניות עץ להכנת עוגיות מעמול עם סמלים ודרגות צבאיות, גרסה חדשה לפינג'אן שהיא מקינטה וטס נחושת מגאפון שהוא בעצם כלי הגברה לטלפון חכם. "אני חושב שמעצב הוא גם סוג של פעיל חברתי שבא לבחון שינויים שקורים בתוך חברה, ובמקרה שלי חברה שמשתנה באופן מאוד מהיר. השינוי הוא משהו שקורה בכל מקרה, אני לא חושב שאפשר לעצור אותו, אבל מתוך השינוי הזה עולות שאלות של מהי מסורת ומהו מסורתי".
לעיצוב יש כוח לשנות?
"לעיצוב יש כוח להיכנס לחיי היומיום של אנשים, דבר שלאמנות יש פחות. אני מציע את האובייקטים הללו שחלקם משמרים מסורת או עבודת יד אבל תמיד מציעים גרסה עדכנית, תמיד מחדשים. העבודות שלי הן תמיד בדיקה עד כמה אפשר להתרחק מהאובייקט אבל להישאר נאמן לרעיון שלו, לאסתטיקה שלו".
במקביל להצגת הסיכות שלו בתערוכה הנוכחית שמבוססת על עבודות של מעצבים עכשוויים שהגיבו לתכשיטים עתיקים מאוסף המוזיאון, מציע טריף את הסיכות למכירה במחיר של 150 שקל כאשר כל ההכנסות ייתרמו ל"קואליציית הסובלנות" - רשת של ארגוני מגזר שלישי, מגזר ציבורי ופעילים שמובילים מיזמים ופרויקטים המקדמים ערכים של סובלנות וקבלת האחר בירושלים.
גברים ילכו עם סיכות כאלה?
"זה תכשיט דש לז'קט, ובארץ־הצבר ז'קט הוא מוצר נדיר", הוא צוחק. "רוב הגברים בישראל - בסטטיסטיקה גסה - עדיין לא הגיעו לרמת העידון הדרושה".
טריף הוא מעצב עסוק. בנוסף לתערוכה במוזיאון לאמנות האסלאם, הוא מציג גם במוזיאון בית הגפן בחיפה ובמוזיאון ראשון לציון. בספטמבר יציג תערוכה באשדוד ובנובמבר אחת נוספת בשבוע האיור של עיריית תל אביב.