עיצובי האדרכלים אירנה קרוננברג ואלון ברנוביץ' נכנסו לליגת העל העולמית
האדריכלים הישראלים כבר כבשו את ענף האירוח בארץ; כעת הם נכנסים לליגת העל העולמית עם פרויקטים בולטים בפראג, ברצלונה, לוס אנג'לס ואפילו באיביזה
האדריכלים אירנה קרוננברג ואלון ברנוביץ מרגישים מבורכים. "אנחנו חיים את החלום", מצהירה קרוננברג. החלום הזה, שהתחיל מעיצוב מסעדות מצליחות בישראל כמו זוזוברה, טופולופומפו, הרברט סמואל ויפו־תל־אביב, והמשיך לתכנון שורת מלונות בוטיק כמו מלון מנדליי בתל אביב והמלונות W וסר אלברט באמסטרדם - מביא אותם כעת לסף פריצה משמעותית לליגה הבינלאומית הבכירה של תכנון ועיצוב לתעשיית האירוח, עם שורת פרויקטים מרשימים: בברצלונה הם תכננו את מלון סר ויקטור, שנפתח לאחרונה בבניין איקוני המשקיף על קאסה מילה; וכעת הם מתכננים שני מלונות לרשת W - האחד ריזורט ענק באיביזה, והשני בבניין אר־נובו מרהיב בפראג. נוסף על כך הם עובדים על מסעדות במילאנו, מלונות בתל אביב, חנות תכשיטים בלוס אנג'לס, קולקציית רהיטים ואפילו תפאורה לאופרה.
Sir Victor, ברצלונה
לוקיישן: פסאז' דה גרסייה
סגנון: המלון על שם קתרינה אלברט, סופרת שהשתמשה בשם העט הגברי ויקטור קָטָלָה. והעיצוב בהתאם משקף נזילות מגדרית
מפרט: 91 חדרים, לאונג', ספא, שתי מסעדות, חללים לאירועים, בריכה וספרייה של ספרות נשים
פתיחה: יוני 2019
מלון W, איביזה
לוקיישן: ריזורט משנות השמונים שתוכנן מחדש בעיירה סנטה יולאליה
סגנון: חללים פתוחים ושטופי שמש בצבעוניות עזה ובהירה
מפרט: 156 חדרים, ספא, ברים, ומסעדות בניצוחו של חיים כהן
פתיחה: בהמשך 2019
מלון W, פראג
לוקשיין: כיכר ואצלב, בבניין אר־נובו שבחצרו יוקם מבנה חדש
עיצוב: המלון הוקם ב־1889
ונבנה מחדש בסגנון אר־נובו ב־1903. הוא הופיע ב"טיטניק" וב"משימה בלתי אפשרית"
מפרט: 152 חדרים, לובי משותף לשני המבנים שמסתיים בגן, מסעדה דו־מפלסית, 2 ברים, גג עם בריכה, ספא, חללים לאירועים, ואפילו חדר הקלטות למוזיקאים
פתיחה: 2021
יש לנו איביזה
רבות כבר נכתב על הזוגיות של השניים, בחיים ובעבודה. הם התחילו לשתף פעולה באופן מקצועי לפני 24 שנה, שת"פ שהתפתח לחיים משותפים ולמשרד משגשג שמעסיק 15 עובדים. כיוון שרוב העשייה שלהם היום היא בחו"ל, הם מבלים מחצית מזמנם בפיקוח על פרויקטים שם, מה שמצריך כושר הסתגלות וקואורדינציה מפותחת. "אנחנו לא פה שבועיים בכל חודש, אבל הבסיס כאן והצוות הכי חשוב הוא פה", אומרת קרוננברג. "יש לנו קבוצות בחו"ל שאנחנו עובדים איתן, שתומכות בעשייה הטכנית הרפטטיבית, כשכאן אנחנו מייצרים קונספטים. זה משהו שאנחנו חזקים בו, וחברות בינלאומיות ולקוחות שכבר עבדנו איתם דורשים מאיתנו לחשוב יחד איתן לאיזה כיוון עיצובי לקחת את הפרויקט בהתאם לתוכנית העסקית. לצד הקטע היצירתי, השליטה והתיאום של הצד הטכני ותוכניות הביצוע הם 200% שלנו".
מה מידת המעורבות שלכם בכל אחד מהפרויקטים?
"הצלחנו לבנות לעצמנו מבנה של משרד שמאפשר להיות לגמרי מעורבים במה שיוצא מתחת ידינו. יכולנו להיות מפוצצים בפרויקטים ולגדול למאה עובדים, אבל אנחנו רוצים לעשות רק מה שאנחנו אוהבים. רוב הלקוחות שלנו הם לקוחות חוזרים, וכל הפרויקטים שלנו מעניינים ומאתגרים אותנו".
הם מכנים את עצמם "אנתרופולוגים של עיצוב", ומסבירים שכל פרויקט מתחיל במחקר תרבותי וחברתי מדוקדק. המחקר על פראג, למשל, הוביל אותם למסע מהעבר לעתיד של העיר, שיתבטא בעיצוב המלון. "לא נתחיל מהאר־נובו", מבהיר ברנוביץ', "אלא מהיסטוריה עתיקה יותר של מכשפות ואלכימיסטים, דרך הגולם וקפקא, ונתקדם עד היום".
סוד ההצלחה, מסבירה קרוננברג, טמון בלייאאוט של הפרויקט. "במיקום של הפונקציות השונות בחלל, והיחסים ביניהן. בסר ויקטור בברצלונה, למשל, המסעדה משמשת גם מבקרים מבחוץ, ולכן ההחלטה האסטרטגית היתה למקם אותה בעומק החלל ולכוון את המבקרים לכיוון הבר שלה, שהוא נקודת התפר בינה לבין המלון. עשינו את זה בין השאר באמצעות צבעוניות שמתחילה בכניסה למלון עם גוונים בהירים ובהדרגה הופכת כהה יותר, ומדמה גם את הטופוגרפיה של העיר, שנמצאת בין הים להר. יצרנו מין מגנט שמושך פנימה".
עד כמה מאתגרת העבודה מול לקוחות מחו"ל ומותגים בינלאומיים?
ברנוביץ': "היזמים משקיעים את הכסף וחותמים על חוזי תפעול; יש בעניין הזה סטנדרט קבוע של איך מתנהלים, איך מוגשות התוכניות, איך המערכות פועלות וכיצד הכל מדווח. לצד זה יש עיצוב, סגנון שירות וייחודיות של כל מותג. אנחנו מאוד נהנים לתכנן עם W, כי הם נותנים דרור למעצבים לייצר שפה: הם לא מכתיבים כלום ומצפים מאיתנו לייצר קונספט לכל מלון, עם נרטיב וסיפור מסגרת, ואז לייצר את כל הנראות של זה, עד רמת המדים. זאת חגיגה, ואנחנו נורא נהנים".
איך מנהלים עבודה וזוגיות צמודה לאורך כל כך הרבה שנים?
"אנחנו מקפידים לנסוע יחד, ויש לנו שעות מרובות כשותפים שווי מעמד", אומרת קרוננברג. "לשנינו יש אגו מפותח, אבל אי אפשר להיות במלחמה מי צודק. היינו צריכים ללמוד איך לעבוד, להכיר איפה כל אחד טוב יותר ולחלק את הסמכויות".
מה החלוקה ביניכם?
"אלון הוא רעיונאי, ממציאן, עם ראייה ראשונית וייחודית. לי יש ראייה אסטרטגית מפותחת ויכולת להוציא דברים לפועל. עם השנים יש נזילות בתפקידים, אבל ברור שלא נעשה פגישה קונספטואלית בלי אלון. אם אנחנו בסוג של קונפליקט, ברור שנלך אחריו, אבל אם ארגיש שיש טעות אסטרטגית, אז אלחם".
כיסא צ'סטרפילד החדש
עיצוב: בהשראת כיסא
צ'סטרפילד מהמאה ה־19
לקוח: חברת העיצוב ההולנדית לנסוולט (Lensvelt)
חומר: מסגרת כרום, ריפוד בד
עוד משהו: הכיסא, שהושק בשבוע העיצוב במילאנו, הוא פריט מסדרה שתכלול גם כיסא בר, כורסא וספה