לראשונה ב"צבע טרי": הפרפורמנס "מלכות הדג"
יריד האמנות שיתקיים השבוע בפעם ה־11, יכלול לראשונה גם יצירות פרפורמנס. אחת מהן היא "מלכות דג", שבה טל רוזן אליעזר ונגה רוזמן יתקשטו כדגים כביקורת על סרטוני טיפוח ותפיסות מגדר
זימים, תכשיטים ומסכות לטקס: ביריד האמנות "צבע טרי" שיתקיים השבוע זו הפעם ה־11 במרכז הירידים בתל אביב, יעברו האמנים טל רוזן אליעזר ונגה רוזמן טרנספורמציה מבני אדם רגילים ל"מלכות דג" — יצורים מימיים מקושטים ומוגזמים ביצירת פרפורמנס שתימשך שלוש שעות.
"יצורים מימיים הם מאד פשוטים", מסבירה רוזמן, "אין להם זיכרונות או טראומות או כל מיני דברים שאנחנו צריכים להתמודד איתם והיינו רוצים לשים בצד. כולם היו רוצים להיות דגים לפעמים: מנותקים קצת מההוויה הקיומית שלנו כבני אדם ונורא יפים".
הפעולות שעוברים השניים כדי להפוך מבני אדם למלכות דג הן מגוונות, חלקן מורכבות. "אלה לא פעולות קישוטיות בלבד", מסבירה רוזמן, "יש בהן התקשטויות אבל גם פעולות שהן על סף הסכנה — תפירה על העור, בנייה של ציפורניים ארוכות מדי, נגיעה באזורים רגישים אחד של השני ואפילו חנק באמצעות מסכות ייעודיות".
קצת מלחיץ, לא?
"כן, אבל מצד שני יש גם המון פעולות יפות מאד, כמו התקשטות ביהלומים, צבעים, איפור, נוצות. בכוונה יש פער גדול בין השניים, כמו בין הדימיון למפגש עם המציאות, כי אנחנו לא דגים, וגם לא נהיה כאלה לעולם".
הקהל יוכל להשתתף?
"יהיו שני פרפורמרים שיופיעו איתנו", מסביר רוזן, "ובחלקים ספציפיים במופע הם יעשו לקהל קעקועים זמניים, למשל. אבל את רוב הפעולות נעשה לעצמנו ואחד לשני".
"רצינו לשבור את הרצינות"
החיבור בין רוזן (33), בוגר תואר ראשון בצילום ושני באמנות בבצלאל, ורוזמן (26), בוגרת התואר הראשון בסמינר הקיבוצים, נעשה כשעבדו במסגרת הפסטיבל הבינלאומי לפרפורמנס "זז" בתל אביב.
שם היצירה שלהם, "מלכות הדג", מרפרר כמובן לאמנות הדראג, שחדרה בשנים האחרונות בגדול אל לב המיינסטרים. "אני חוקרת לאחרונה בעבודות שלי את הקשר בין חומר לגוף שלי, כאשה", מסבירה רוזמן. "החיבור שלי לדראג נובע מהחיבה שלי להתאפר ולהתקשט, משהו שאני לא עושה את זה ביום יום. אבל יש משמעות גם לעובדה שאנחנו אמנים משני מגדרים שונים שיושבים יחד ומבצעים את אותן הפעולות, גם כמבצעים וגם כמקבלים".
"בהתחלה חששתי להציע לטל את הרעיון, כי הוא גבר, אבל ברגע שהגענו לזה פשוט ידענו שזה זה", היא אומרת, ורוזן מוסיף: "כשנגה הציעה את זה ידעתי שזה בדיוק מה שאני רוצה לעשות. יש בעבודות שלי חיפוש אחר נשיות, מעניינת אותי ההתעסקות בתלבושות וגם עשיתי כבר שני מופעי דראג בעברי".
זו ביקורת על סצנת הדראג?
"לא. מעניין אותנו לחקור למה דראג מעניין אנשים, למה אנחנו נהנים להתקשט ומה הקשר של הפעולות האלה להרחבת הגדרות של מגדר ושל אמנות".
מעבר לרפרנס לעולם הדראג, יש בעבודה גם רפרנס מתבקש לכל סרטוני הדרכת האיפור והטיפוח שנפוצים היום מאד. "אנחנו לא מאפרים מקצועיים", מסבירה רוזמן. "ואנחנו גם לא מנסים לעשות את הדברים כדי שייצאו מלוטשים. אנחנו עושים מה שבא לנו, נותנים לדברים לנזול, לצאת מהקווים בניגוד לסרטוני הביוטי שבהם כולם מנסים לעשות הכי טוב והכי יקר. אנחנו מנסים לשבור את הרצינות הזו".
איך מוכרים מיצג?
זוהי השנה הראשונה שיריד "צבע טרי" מקיים סדרת מופעי פרפורמנס תחת השם "צבע טרי לייב". מדי ערב יציגו במסגרת זו, לצד רוזן ורוזמן, גם דן אלון, דפנה טלמון, ג'ואנה ג'ונס ואחרים. וזהו לא החידוש היחידי השנה: במקביל ליריד עצמו, במהלך סוף השבוע של הצגתו, יוצגו מספר גדול של תערוכות לווין שונות ברחבי העיר, שביניהן יעברו שאטלים לטובת המבקרים.
"צבע טרי" הוא יריד מסחרי. איזה פוטנציאל מכירתי יש לעבודות פרפורמנס?
"זו שאלה טובה. האם מדובר במכירה של וידאו מתוך המופע? האם אנחנו יכולים למכור את התסריט? את הקרדיט? האם מישהו אחר יכול להציג את הפרפורמנס מלבדנו? בגלל שאין מכירה של אובייקט זה מצריך, אפילו יותר מבדרך כלל, חוזה שמסביר איך ואיפה אפשר להציג את העבודה".