נורה ג'ונס יוצאת מהלאונג'
נורה ג'ונס שמה סוף לג'אז המעליות שזוהתה עמו ומוכיחה ורסטיליות באלבום שמכיל מקאנטרי ועד טריפ־הופ
17 שנים עברו מאז פרצה נורה ג'ונס עם אלבום הבכורה שלה "Come Away with Me". האלבום, ששילב ג'אז, קאנטרי ופופ, יצא בלייבל הג'אז היוקרתי בלו נוט, הניב את הלהיט "Don't Know Why", העפיל לראש מצעד האלבומים האמריקאי ועד היום מכר יותר מ־27 מיליון עותקים. ג'ונס בת ה־23 נהייתה סנסציה בן לילה, גרפה בזכותו חמישה פרסי גראמי ושווקה כסיפור סינדרלה: צעירה שנולדה בניו יורק וגדלה בטקסס, התפרנסה כזמרת לאונג' ולא ידעה מאיפה תשלם את שכר הדירה. את העובדה שהיא בתו של המוזיקאי ההודי הענק ראווי שנקר - מי שהדליק את ג'ורג' הריסון על הסיטאר - היא ניסתה להחריש עד כמה שאפשר.
- שירי ניקסון לעידן טראמפ: האלבום הגנוז של מרווין גיי רואה אור
- אלבום חדש לבריאן אדמס
- מכת נונצ'אקה: איך האלבום החדש של צ'אקה קאן?
ג'ונס יפת העיניים ובעלת הקול הקטיפתי הפכה לנסיכת הפופ הלאונג'י, הג'אזי והנימוח, שיאפים נהנים לשמוע כשהם לוגמים את הפינו נואר שלהם. היו מבקרים שהשוו את קולה לזמרות ג'אז מיתולוגיות, אך מרביתם קטלגו את המוזיקה שלה כ"מוזיקת סטארבאקס", וג'ונס הצעירה הפכה למושיעת ז'אנר האדולט קונטמפוררי המושמץ. התדמית שלה לא היתה קולית או מכובדת במיוחד, אבל עם אלבום בכורה שעד היום מדורג גבוה ברשימת האלבומים המצליחים ביותר בכל הזמנים - למי אכפת?
עכשיו, בגיל 40, ולאחר עוד כמה אלבומים ועוד כמה פרסים, היא מוציאה את אלבום האולפן השביעי שלה, "Begin Again" (הליקון), שהוא למעשה אוסף של שבעה סינגלים שהיא הקליטה ושחררה בשנה האחרונה. אם אלבומה הקודם, "Day Breaks", שיצא לפני שלוש שנים, נחשב לממשיך דרכו הסגנוני של אלבום הבכורה ולמעין סגירת מעגל, אז האלבום החדש, כפי ששמו מרמז, אמור לסמל התחלה חדשה. וההתחלה חדשה שלה היא ניסיונית ומגוונת. יחסית לעצמה כמובן.
האסופה הזאת קצרה ואקלקטית. אורכה פחות מחצי שעה, וג'ונס נוגעת בה בשלל סגנונות שעם חלקם היא לא זוהתה עד כה. מהרגע הראשון ברור שהיא נפרדת כאן מהלאטה הגדול בסטארבאקס כדי להיות מעט יותר נועזת. האלבום נפתח בפעימות לב: "My Heart Is Full" הוא קטע אלקטרוני אווירתי, יותר קרוב לעולם ההיפ הופ האלטרנטיבי של סולאנג', אם תרצו, מאשר לג'אז הלאונג'י המוכר של ג'ונס. יש באלבום לא מעט ביטים, קטעים טריפ־הופיים כמעט, ויש בו גם ג'אז מהסוג שלא כל כך מתאים לבתי קפה, קאנטרי ואלקטרוניקה. השיר היפה ביותר בו הוא קטע האלטרנטיב־פולק־קאנטרי "A Song with No Name" הודות לשיתוף הפעולה עם ג'ף טווידי, מנהיג להקת ווילקו.
לא ברור לאן היא תמשיך מכאן, אבל "Begin Again" הוא הוכחה לוורסטיליות של ג'ונס ולעובדה שקולה המפורסם יכול לקחת אותה לאן שהיא רק תרצה ללכת.