$
קולנוע וטלוויזיה

סוף הסרט: מפסיקים למכור נגני DVD

הכרזתה של רשת הכלבו הבריטית ג’ון לואיס כי תפסיק למכור נגני DVD מבשרת את מות עידן התקליטור

רוני דורי 08:4131.10.18

בשבוע שעבר סומן ציון דרך משמעותי בהכחדתו של ה־DVD, כשרשת הכלבו האנגלית ג'ון לואיס הודיעה כי תיישר קו עם עידן הצפייה הישירה ותוריד את נגני התקליטורים ממדפיה. הצעד הזה דוחק את המכשיר עוד קצת משידת הטלוויזיה שלנו אל תהומות הנשייה, שזה מכבר נכבשה על ידי שירותי סטרימינג וסטרימרים למיניהם. ג’ון לואיס תמשיך אמנם למכור נגני ray־Blu, שיכולים לנגן גם תקליטורי DVD, אולם השורה התחתונה ברורה: אם הווידאו הרג את כוכב הרדיו, אז נטפליקס הרגה את ה־DVD, ועל הדרך גם את רשת בלוקבסטר, שבשיאה הפעילה 9,094 סניפים ברחבי העולם, וכעת מחזיקה רק אחד, לשם הנוסטלגיה, באורגון.

 

ה־DVD שווק באופן מסחרי לראשונה ב-1996 ביפן, ושנה לאחר מכן בארצות הברית וביתר חלקי העולם. בניגוד לפורמטים שקדמו לו, כמו קלטות הווידאו בפורמט SHV (Video Home System), שמו אינו מייצג ראשי תיבות כלשהם, זאת לאחר שנים של מחלוקות שבמסגרתן נבחנו חלופות שונות לראשי התיבות, כמו Digital Video Disc ו-Digital Versatile Disc, ונפסלו. וידאו או ורסטילי, השדרוג הטכנולוגי שהציע ה־DVD בראשית ימיו היה בלתי נתפס: תקליטוריו הציעו אחסון בגודל של פי 17 מתקליטור CD רגיל, מה שהפך אותו מייד לאמצעי מועדף להפצת תוכנה וסרטים. בהתאם, בעשור שלאחר השקתו, נהפך ה־DVD לאחד ממוצרי האלקטרוניקה הפופולריים ביותר אי פעם: ל־80% מהאמריקאים היה נגן DVD בסלון — יותר מנגן וידאו, מחשב אישי או טלוויזיה בכבלים. אבל שלטון הפורמט היה קצר מהצפוי.

 

מעכשיו זה שירות

 

רשת ABC היתה מהראשונות לזהות את דעיכתו של ה־DVD, כשעוד ב־2007 דיווחה על צניחה של 24% במכירות המכשירים ב־2005, ועל מחיר נמוך מהרגיל של 60 דולר בממוצע. “תור הזהב של ה־DVD מאחורינו” הכריזה הרשת, ואף חזתה כי יורשו לא יישא אופי פיזי ויוגדר כ”שירות”. במפתיע, מה שלא הוזכר בכתבה ההיא הוא שבאותה שנה ממש החלה חברה בשם נטפליקס, שנוסדה ב־1997 כשירות השכרת עותקי סדרות וסרטים בפורמט DVD בדואר, לספק שירותי תוכן בצפייה ישירה.

 

 

מדפים של סרטי DVD מדפים של סרטי DVD צילום: שאטרסטוק

 

 

זיכרונות מהחתונה

 

כלומר, מי שהתפרנסה בעשור הראשון שלה מפורמט ה־DVD, היא גם זו שבסופו של דבר תנעץ את המסמר האחרון בארון הקבורה שלו. אבל זה לקח לה קצת זמן — ולמעשה, במקומות מסוימים בארצות הברית שסובלים מהיעדר פס רחב, יש לה עדיין מנויים לשירות השכרת עותקי DVD, ולא מעט — 2.85 מיליון.

 

האם השמועות על מות הפורמט היו מוקדמות? כנראה שלא. איתי שפיגל, מנהל תחום הרכש ברשת KSP, מאשר שגם בארץ מדובר ב”תחום שהולך ונעלם, על סף המוות”, ומדווח כי מכירות נגני ה־DVD ברשת מסתכמות בשנים האחרונות בעשרות בודדות בחודש, זאת לעומת 700-500 יחידות בחודש בשנותיו החזקות. “רוב החברות הפסיקו לייצר את המכשירים ורוב היבואנים הפסיקו לייבא אותם”, הוא אומר; נגני ray־Blu, לדבריו, מעולם לא הצליחו להתרומם מסחרית, ובוודאי שלא זכו למידת הפופולריות של ה־DVD.

 

אז מי בכל זאת קונה עדיין נגני DVD? “השוק נחלק לשניים”, משיב שפיגל, “הורים צעירים שרוצים לאפשר לנגן לילדים שלהם תקליטורי DVD שיש להם עדיין בבית, ואנשים שנותרו להם מזכרות מהבר מצווה, חתונה, וכו’, אבל המיינסטרים היום עובר לקבצים דיגיטליים ושירותי סטרימינג ולא להשתעבד למכשיר”.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x