מחאת ה- me too בעולם הקרמיקה: האמן ואושיית האינסטגרם אריק לנדון מואשם ברשת בהטרדה מינית
תלונה על הטרדה מינית מצד הרוק־סטאר של עולם הקדרות אריק לנדון, שנוהג לפרסם תמונות חושניות באינסטגרם, מסעירה את ענף הקרמיקה
כוכב האינסטגרם והקרמיקאי טורטוס מספק למאות אלפי העוקבים שלו תוכן קלישאתי ואפקטיבי בו־זמנית - צילומים וסרטונים של זרועותיו המשורגות כשהן מקיפות את האובניים ולשות את החומר שמזדקר ביניהן ומתגבש אט אט לכלי מלוטש.
נשמע גרפי משהו? זה לא רק אתם. הקדר רונן ימין כינה את האסתטיקה הטורטוסית במאמר שכתב לכתב העת “1280c” “פורנו של קדרות”, ו”תעמולה אירוטית לגילדת הקדרים”, ואכן, יש לה סקס אפיל מובהק.
אבל בשבוע שעבר פרסם הקדר הנערץ מקופנהגן תמונה יוצאת דופן, של יד נשית מניפה כד לבן כנגד חלון ששופך עליו אור מזכך בזווית מושלמת. “זה לא נכון”, נכתב תחתיה. “ההאשמות הכוזבות שמופצות נגדי הן עניין רגיש והן ייחקרו בערוצים המקובלים… אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים ברשתות החברתיות”.
מבול תגובות נזעמות
טורטוס הוא שם המותג של אריק לנדון, דני שנולד בארה”ב והיגר לדנמרק. הוא הרוק־סטאר של עולם הקרמיקה בשנים האחרונות.
הפוסט שפרסם הוא תגובתו לעדויות המצטברות נגדו באינסטגרם, שלפיהן הטריד מינית מתמחה שלו לשעבר, לא שילם לה בעד עבודתה, ועיכב תשלומים לחדרי הסטודיו המארחים את סדנאותיו. ההגמוניה הקרמית, יש לציין, לא הכירה בו עוד טרם סרח, אבל זה לא הפריע לסטודיו שלו בקופנהגן להפוך למוקד עלייה לרגל לתלמידי קדרות מכל רחבי העולם. לפיהם, ללנדון בן ה־42 יש טכניקה מושלמת, נוכחות ממגנטת, ומראהו המצודד ודאי שאינו מזיק. “הוא מאוד מרשים ויש לו הילה שעוטפת אותו וגורמת לכולם לרצות להיות קרובים אליו”, מעידה אביב ויצמן, יועצת תקשורת וקדרית חובבת מיפו, שהשתתפה בסדנה שלו בקופנהגן לפני כשנתיים.
יש להדגיש שלנדון, על פי עדותה של המתמחה שלו לשעבר, לא נגע בידיה באופן שהתפרש לא נכון במהלך הדגמה, אלא במגוון הזדמנויות, ואף נישק אותה ללא הסכמתה לכאורה.
העדויות האחרונות נגד טורטוס חצו את קהילת הקרמיקה באינסטגרם לשניים — תומכיו ומתנגדיו. נכון לעכשיו, ידו של מחנה “unfollowtortus#” על העליונה - מספר העוקבים של הכוכב צונח בהתמדה. טרם הפרשה היו לו יותר מ־900 אלף עוקבים וכיום יש לו 845 אלף בלבד, והסיור האמריקאי שתוכנן עבורו לסתיו הקרוב בוטל.
טורטוס ממשיך להסתבך בהתנהלותו האימפולסיבית. הוא העלה צילום מסך של תכתובות פרטיות בינו לבין המתמחה לשעבר, שהיו אמורות להוכיח ששררו יחסי חיבה בין השניים גם לאחר התקרית, ומחק אותו ואת מבול התגובות הנזעמות שהגיע בעקבותיו.
פוסט נוסף שהעלה, שבו שטח את גרסתו לפרשה, נמחק אף הוא מקץ שעות אחדות. צילומי מסך של הפוסטים המחוקים של טורטוס ממשיכים להתגלגל ברשתות החברתיות, כמו גם תגובות שתוהות על כך שכל המתמחים של טורטוס עד כה היו ממין נקבה.
אספקט חושני בקדרות
שערוריית האינסטגרם הזו היא המקרה הראשון המתועד של הטרדה מינית בתעשיית הקרמיקה בעידן “me too”. הקרמיקה זוכה בשנים האחרונות לעדנה מחודשת, עם סטודיואים חדשים שנפתחים כפטריות לאחר הגשם ומעצבי־על כדוגמת חיימה חיון שיוצרים קולקציות קרמיות בקביעות. זאת, לאחר שנים שבהן סבלה מתדמית מנומנמת, הן באקדמיה - שתפסה אותה כבן כלאיים של אמנות ועיצוב במקרה הטוב, וכאמנות נמוכה במקרה הרע - והן בקרב הציבור שראה בה תחביב של גמלאיות.
“קרמיקה באקדמיות השונות נחשבה בעבר לתחום שהוא לא אמנות, ו’קראפטי’ היה תיאור מנמיך של יצירה”, מסבירה הקרמיקאית שלומית באומן, מרצה בכירה ב־HIT המכון הטכנולוגי חולון והאוצרת של גלריה בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית בתל אביב. “כיום”, היא אומרת, “הוא נמצא בשלב של גילוי מחדש. מצד אחד, יש לו עומק היסטורי ומסורות ארוכות שנים, ומצד שני, הוא מתחדש כל הזמן בחומרים ובשיטות”.
גם רונן ימין, שמלמד קדרות כעשור במוסדות שונים, ביניהם בצלאל, מכללת ספיר ובית בנימיני, מאשר שיותר ויותר צעירים מגלים עניין בקרמיקה. ימין מודע לאספקט החושני שבקדרות. “זה קורה במפגש של היוצר עם הכד”, הוא אומר, “אתה מתאהב במה שיצרת, באיזו צורה שלא היתה שם לפני שנגעת בבוץ”.
גם באומן אינה מתכחשת לחושניות האינהרנטית בקדרות. “הוראת המקצוע קשורה במגע, ולא פעם כשהמורה רוצה ללמד משהו הוא ייגע בידיים של התלמידים לצורך הדגמה. זה יכול להציף כל מיני דברים, אבל אני לא חושבת שטמונים בהוראת הקדרות יחסים לא ראויים. כמו במקצועות אחרים שיש בהם מגע - רפלקסולוגיה ועיסוי לדוגמה - הם לא בהכרח כאלה שיש בהם יותר הטרדות מיניות”.
לנדון כנראה אינו אבידה גדולה לעולם הקרמיקה. “טורטוס הוא יוצר סביר שרוכב על הגל של האופנתיות של הקרמיקה”, אומרת באומן, “הצילומים שלו הרבה יותר מעניינים מהקרמיקה שלו”.