מאחורי נועה קירל: במאי התיאטרון אלדר גרויסמן גוהר מביים גם את המופע החדש "כפולה"
לבמאי אלדר גרויסמן גוהר לא מפריע לשלב בין מחזות תיאטרון רפרטוארי לבין מופעי נוער להמונים
הבמאי והכוריאוגרף אלדר גרויסמן גוהר נושם במה מגיל אפס ומזגזג בשנים האחרונות בלי הפסקה בין הפקה מסחרית ותיאטרון רפרטוארי. הוא אחראי על המופע החדש “כפולה” עם נועה קירל שיעלה בחמישי הקרוב בהיכל מנורה תל אביב, עסוק בצילומי העונה השנייה של “גוט טאלנט”, ומביים הצגות בתיאטרון באר שבע — “ימים בגן עדן” ו”פרפרים הם חופשיים”. אחרי החגים הוא יחל בחזרות למחזה זוכה פרס הפוליצר לדרמה 2017, “מחיר החיים” מאת מרטינה מאיוק.
למרות השוני הגדול בעבודתו, גרויסמן גוהר מבהיר כי הוא לוקח רק עבודות שהוא מאמין בהן. “אני אוהב, מצד אחד, את הספקטקל הגדול וההתרגשות בלהכניס 8,000 איש להיכל ולספק להם את התוכן הכי גבוה שאני יכול”, הוא אומר ל”כלכליסט”. “מצד שני, אני אוהב תיאטרון והצגות פרינג’יות קטנות. יש לי מזל שיש לי הסקאלה הזו שאני יכול לנוע בה”.
גרויסמן גוהר (34) יוצר ופועל בשדה אמנויות הבמה כבר שנים. ההתחלה היתה בתלמה ילין, אז המורה המיתולוגי למחול דוד דביר המליץ עליו ליצור כוריאוגרפיה להצגה “משחקי פיז’מה” בכיכובה של התלמידה אניה בוקשטיין, שם גילה את עולם התיאטרון והחיבור שלו לתנועה. בהמשך עבד בבית צבי, שם צפה בעבודתו הבמאי סטיבן דקסטר (“מרי לו”) שהזמין אותו לעשות כוריאוגרפיה ל”ללכת עד הסוף”, וגרויסמן החייל התייצב למשימה המאתגרת. את התואר הראשון שלו באמנויות הבמה עשה בלונדון אבל עדיין לא היה בשל לביים הצגה מלאה. “התחלתי תואר שני בבימוי באוניברסיטה ואז התחלתי להיענות להצעות”, הוא מספר.
ההתחלה היתה בתחום ההפקות המסחריות של סדרות הנוער הפופולריות “גאליס”, “שכונה” ו”חממה” שהפכו למופעי במה, וכעת הוא כאמור עסוק ב”כפולה”. עבור גרויסמן זו הזדמנות לחבר בין שתי המיומנויות שבהן הוא מתמחה — תנועה ותיאטרון. על התופעה חסרת התקדים של מופעי הנוער אומר גרויסמן: “במה זה מדיום שלעולם לא ייעלם, אולי הוא קצת ישתנה ויעבור אבולוציה, אבל אין כמו לראות בלייב מישהו שאתה מעריך ומעריץ. כשנותנים הזדמנות לנוער, שמאוד אוהב מסך, להרגיש, לראות וכמעט לגעת בשחקנים, ברור שהוא יבוא.
"דווקא בגלל זה יש אחריות גדולה על מי שיוצר את המופע לדאוג שהוא יהיה איכותי, לא לזלזל בנוער, החל מהשפה ועד רמת ההפקה, בחירת השירים, הטקסטים והבגדים. זו הפקה שמצריכה ממני אולי דברים אחרים מתיאטרון רפרטוארי אבלאני מתייחס אליה במלוא הרצינות. תהליך החזרות הוא כמו במחזמר".
מה עוד נותר לך להגשים?
“הייתי שמח לביים את המחזות של לורקה (פדריקו גרסיה — מנ”ש) וטרגדיות יווניות כל החיים. אני חושב שלורקה גאון, ובמחזות שלו יש את כל הדימויים והקונפליקטים האפשריים”.
גרויסמן גוהר. נע על הסקאלה